Z pozoru mogłoby się wydawać, że jednym z głównych obszarów zaangażowania firmy powinno być pozyskiwanie nowych klientów. W końcu tyle mówi się o tworzeniu idealnych ofert, zwiększaniu konwersji, eliminowaniu zjawiska porzuconych koszyków czy budowaniu świadomości marki. Z tego powodu wielu przedsiębiorców inwestuje niemałe pieniądze w tworzenie tekstów sprzedażowych i zachęcaniu grupy odbiorców na rożne sposoby, by odwiedziła stronę internetową, zainteresowała się ofertą, aż w końcu dokonała zakupu. Takie działania wymagają jednak dużego nakładu czasu i pieniędzy. Tymczasem można pójść drogą na skróty i zamiast pozyskiwać kolejnych kupujących, zadbać o zdobywanie lojalnych klientów.
Po co firmie lojalni klienci?
Każdy lojalny klient jest na wagę złota. I to z konkretnych powodów. Tymczasem wiele firm swoje działania skupia na klientach jednorazowych. Stosunkowo łatwo nakłonić ich do zakupu, choć za każdym razem trzeba poświęcić czas i pieniądze. Zdobyty w ten sposób klient zwykle więcej nie wróci. I wtedy wszystko trzeba będzie zacząć od nowa. Takie podejście firmy do zdobywania klientów oznacza ciągłe zaczynanie od nowa. A nie jest tajemnicą, że działania marketingowe mogą kosztować niemałe pieniądze.
Z punktu widzenia firmy znacznie bardziej korzystnym rozwiązaniem byłoby jednokrotne zaangażowanie środków w inwestycję, która potem będzie procentować. I właśnie tym jest zdobywanie lojalnych klientów. Wystarczy raz zaangażować się w znalezienie klienta, potem zaoferować mu coś, by został na dłużej i… to wszystko! To już jedna osoba więcej, która dokona zakupów regularnie, tym samym przynosząc firmie zyski nie raz, a kilkukrotnie. Co więcej, zatrzymanie klientów przy sobie kosztuje nawet 5 razy mniej niż zdobywanie nowych. Trudno więc nie docenić mocy lojalnych klientów.
Lojalni klienci są też bardziej skuteczni niż niejedna reklama. Obecnie tradycyjne działania marketingowe zdają egzamin znacznie gorzej niż kilka lat wcześniej. Sam slogan, reklama w telewizji czy grafika wyskakująca na stronie internetowej nieraz jest po prostu ignorowana. Odbiorcy tych treści są zasypywani taką ilością reklam, że na większość nie zwracają uwagi. Właśnie dlatego na znaczeniu zyskuje reklama natywna, ale także różnego rodzaju rekomendacje. Stąd też rosnąca popularność influencer marketingu czy skupienie na pozyskiwaniu opinii klientów. Osoby, które czują więź z marką i stale powracają na kolejne zakupy, chętnie polecają firmę innym. A to oznacza, że inwestycja w jednego lojalnego klienta może skutkować zdobyciem nawet kilku regularnie kupujących.
Sposoby na zdobywanie lojalnych klientów
Skoro wiadomo już, że zdobywanie lojalności klientów ma znaczenie, to czas przyjrzeć się sposobom na osiągnięcie tego celu.
- Punktowy program lojalnościowy – prostym sposobem na zachęcenie do dalszych zakupów może być system punktowy. Wiele sklepów oferuje za każde wydane 10 zł złotówkę na kolejne zakupy. Nie brak także systemów punktowych, w których za zebranie określonej liczby punktów można skorzystać z atrakcyjnego rabatu czy otrzymać gratis do zamówienia
- System poziomowy – lojalnych klientów można też nagradzać kilkukrotnie. Dzięki temu będą jeszcze bardziej zmotywowani do regularnych zakupów. W systemie poziomowym również oferuje się im nagrody czy rabaty za uzyskanie punktów. Nagrody są jednak podzielone na poziomy. Po zdobyciu pierwszego klient otrzymuje niewielką korzyść i na im wyższym poziomie się znajdzie, tym większe będą i nagrody. Możliwość odebrania aż kilku nagród skutecznie zachęca go do działania – każda z nich daje mu poczucie małego zwycięstwa i sprawia, że zyskuje motywację, by kupować więcej.
- Program lojalnościowy bez programu – z pozoru wydaje się to zupełnie nieskutecznym sposobem na zdobywanie lojalnych klientów. Nie chodzi jednak o to, by kupujący nie dostawali nic w zamian. Zamiast jednak otrzymywać rabaty, punkty czy jakiekolwiek nagrody, niech dostają coś znacznie cenniejszego – korzyści wynikające z korzystania z oferty konkretnej firmy. Tutaj oczywiście konieczne jest budowanie świadomości marki i poczucia przynależności. Należy budować w klientach poczucie, że nie warto iść do konkurencji, bo nie jest ona w stanie zaoferować im tak wyjątkowych produktów czy usług. Taką wyjątkowością może być zarówno świetna jakość, etyczne podejście, oryginalny produkt czy maksymalna wygoda
- Konto VIP – kolejnym sposobem na zatrzymanie klientów przy sobie jest zaoferowanie im konkretnych dodatkowych korzyści za jednorazową opłatę. Niektóre firmy proponują na przykład możliwość wykupienia usługi darmowej dostawy obowiązującej przez okres kilku miesięcy. W ten sposób klient zyskuje – płaci raz i obojętnie ile razy będzie robił za kupy, nie musi już płacić za wysyłkę. A to skłoni go do wykorzystania tej okazji maksymalnie i częstego robienia zakupów. Nawet jeśli znajdzie konkurencyjny produkt gdzieś indziej, nie będzie chciał stracić okazji zaoszczędzenia na dostawie. Oczywiście w ramach takiego konta VIP można oferować klientom także inne udogodnienia.
7 komentarzy
Dodaj odpowiedź