Podziel się, , Google Plus, Pinterest,

Drukuj

Opublikowano w:

Program lojalnościowy – czym jest i czemu każda firma powinna o nim pomyśleć?

Wiele firm zmaga się z tym samym problemem – poświęca dużo czasu i pieniędzy na marketing, w pełni angażuje się w zdobywanie klientów, a ci, po dokonaniu jednego zakupu, odchodzą i więcej nie wracają. Wydaje się, że to błędne koło nigdy się nie skończy, ale jest nieco inaczej. Należy skupić się także na tym, by utrzymać klientów przy sobie. Liczne zalety programów lojalnościowych sprawiają, że właśnie ten sposób rozwiązania problemu stosuje większość biznesów internetowych.

Czym są programy lojalnościowe?

Kto choć raz robił zakupy w dużym sklepie internetowym, prawdopodobnie spotkał się z programem lojalnościowych. Markom zależy, by utrzymać klientów przy sobie jak najdłużej, a nie pozyskiwać ich na nowo za każdym razem. Właśnie z tego powodu oferują szereg rabatów dla osób zapisanych na newsletter, tych, które założą konto w ich sklepie albo będą regularnie robić zakupy. I nie ma w tym nic złego, bo czasem po prostu trzeba dać klientom powód, by kupowali akurat w  danym miejscu. Tym bardziej, że konkurencja na rynku jest naprawdę duża.

Zdobywanie lojalnych klientów to skomplikowane zagadnienie, na które składa się szereg działań. Wśród najczęściej stosowanych znajdują się jednak właśnie programy lojalnościowe. Jest to strategia utrzymania klienta zwykle oparta na systemie nagród, której zadaniem jest zmotywowanie do ponownych zakupów.

A możliwości jest tu całkiem sporo. Wiele sklepów decyduje się na przykład na system, w którym konkretna wydana kwota przeliczana jest na punkty. Te następnie można wykorzystać do obniżenia ceny przy kolejnych zakupach. Często też ważność punktów ograniczona jest terminem, by skłonić klienta do szybszego działania. Takie rozwiązanie dodatkowo wzmacnia skuteczność programu lojalnościowego, bo FOMO w marketingu internetowym sprawdza się naprawdę świetnie. To jednak nie jedyne rozwiązanie. Do popularnych sposobów zachęcenia klienta do regularnych zakupów należą też programy oparte na systemie wielopoziomowym, gdzie kupujący, zdobywając punkty, może odblokowywać kolejne korzyści płynące z regularnych zakupów.

Jakie są największe zalety programów lojalnościowych?

Wydaje się, że korzyści płynące z programów lojalnościowych są raczej oczywiste. W ten sposób firma zachęca klienta, by regularnie do niej wracał, a tym samym – zwiększa zyski i oszczędza pieniądze przeznaczane na dalszy marketing. To jednak zbyt pobieżne potraktowanie tematu, bo zalety programów lojalnościowych sięgają znacznie dalej.

Marka decydująca się na takie rozwiązanie może też zbudować silniejszą relację z klientem. Gdy będzie on regularnie robił zakupy w tym samym miejscu, zacznie utożsamiać się z firmą, coraz bardziej ją lubić, a nawet zachęcać do zakupu kolejne osoby. Jest to więc idealny sposób na budowanie świadomości marki i dodatkowo zdobycie darmowej reklamy. Za takie rekomendacje firma nie tylko nie będzie musiała zapłacić, ale w dodatku mogą one wywrzeć świetny wpływ. W końcu najbardziej ufa się właśnie poleceniom znajomych czy rodziny.

Poprzez program lojalnościowy wzrasta też satysfakcja klienta. Po pierwsze, czuje on, że kupuje w dobrym miejscu i jest zadowolony ze zrobionych zakupów. Po drugie, uważa, że świetnie wykorzystuje nadarzające się okazje – otrzymuje dodatkowe rabaty czy produkty, które skutecznie zachęcają go do kolejnych zakupów. Czuje też, że firma naprawdę o niego dba, oferując kolejne korzyści dostosowane do jego potrzeb.

Jaki powinien być idealny program lojalnościowy?

Ale skoro mowa już o zadowoleniu klienta, to warto podkreślić, że zalety programu lojalnościowego będą widoczne tylko, jeśli system jest odpowiednio przemyślany. Innymi słowy – firma musi wybrać taki program lojalnościowy, który odpowiada rzeczywistym pragnieniom klientów. Nie zawsze system punktowy będzie najlepszym rozwiązaniem. Może się na przykład okazać, że do częstszych zakupów skuteczniej zachęci konkretna misja realizowana przez firmę – na przykład przeznaczanie jakiegoś procentu z zarobionych pieniędzy na szczytny cel.

Należy też zadbać o to, by same darmowe produkty, wysokość rabatu czy inne korzyści oferowane w ramach programu lojalnościowego były dostosowane do grupy docelowej. A to wymaga nie tylko dokładnego przemyślenia całego pomysłu w początkowej fazie, ale także dokonywania ciągłej analizy i w razie potrzeby – wprowadzania niezbędnych zmian.

Zobacz też:

Najważniejsze zasady przy wyborze prezentów dla pracowników

Call To Action, czyli sposób na skuteczne zachęcanie do działania

4 najciekawsze programy lojalnościowe ostatnich lat, które przyniosły firmom duże zyski

Liczba pingbacków: 3

  1. Pingback:

  2. Pingback:

  3. Pingback:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *