w

Jaką rolę we współczesnym biznesie odgrywa marketing?

rola marketingu we współczesnym biznesie
rola marketingu we współczesnym biznesie

Marketing ma ogromne znaczenie dla biznesu. W końcu aby zaistnieć na rynku, a potem zwiększać sprzedaż, firmy muszą zadbać o promocję. Nie jest łatwo dotrzeć do grupy docelowej, a potem jeszcze przekonać ją, by zapoznała się z ofertą i w końcu – dokonała zakupu. W skrócie można więc powiedzieć, że rola marketingu we współczesnym biznesie sprowadza się do zwiększania zysków. To wymaga jednak podejmowania szeregu działań, pozostawania na bieżąco z nowinkami w branży, badania potrzeb potencjalnych klientów i opracowywania strategii. Bez dobrego marketingu łatwo pozostać w tyle za konkurencją.

Rola marketingu we współczesnym biznesie

Współcześnie marketing pełni przede wszystkim siedem funkcji. Są to kolejno:

  1. Dystrybucja
  2. Finansowanie
  3. Badanie rynku
  4. Ustalanie cen
  5. Zarządzanie produktami i usługami
  6. Promocja i sprzedaż

Przed omówieniem ich wszystkich warto odnieść się do jeszcze jednej kwestii i udzielić odpowiedzi na pytanie, jaka jest różnica między sprzedażą a marketingiem. Pojęcia te często stosowane są zamiennie, choć to spory błąd. Sprzedaż wymaga bowiem dysponowania konkretnym produktem czy usługą. Musi on już istnieć, by można było go promować i skłaniać odbiorców do zakupu. W przypadku marketingu jest natomiast inaczej. Działania podejmowane są jeszcze przed zaistnieniem produktu na rynku. Wszystko zaczyna się bowiem od pomysłu. Marketerzy muszą więc ustalić, czego potrzebuje grupa docelowa i czy może być zainteresowania wprowadzeniem na rynek konkretnego produktu. Dopiero na dalszym etapie jest on tworzony, rozpoczyna się cały proces promocji i zachęcania do dokonania zakupu. Marketing jest więc pojęciem o wiele szerszym, choć nieodłącznie wiąże się ze sprzedażą.

Badanie rynku

Warto przyjrzeć się marketingowi przede wszystkim z punktu widzenia czterech ostatnich z wymienionych wyżej funkcji. Jednym z najważniejszych aspektów działań marketingowych niewątpliwie jest badanie rynku. Przeprowadza się je nie tylko przed wprowadzeniem nowego produktu na rynek. Może posłużyć także do zastosowania ulepszeń w istniejącej już ofercie. Przedmiotem zainteresowania marketera jest wówczas grupa docelowa. Przed podjęciem jakichkolwiek działań z zakresu promocji czy produkcji należy więc dowiedzieć się, czego potencjalni klienci mogą potrzebować, dokładnie przyjrzeć się ich zwyczajom i ustalić odpowiedni sposób komunikacji. Na tym etapie można też ustalić, czy istnieje jakaś nisza rynkowa, a także sprawdzić, czy konkretny pomysł zda egzamin.

Ustalanie cen

Cena ma ogromne znaczenie nie tylko dla konsumenta, ale także dla przedsiębiorcy. Z punktu widzenia osoby prowadzącej biznes najważniejsze jest, by znaleźć balans między wartością, którą klient będzie w stanie zapłacić a osiągnięciem możliwie największych zysków. Rola marketingu we współczesnym biznesie nieodłącznie związana jest więc także z polityką cenową. Biorąc pod uwagę możliwości finansowe grupy docelowej, jej potrzeby i przekonania można łatwiej ustalić odpowiednie ceny. Oczywiście nieraz powtarza się, że produkt wart jest tyle, ile klient gotowy jest za niego zapłacić. W stwierdzeniu tym tkwi dużo prawdy i wiedząc, jak tworzyć opisy produktów można przekonać klienta nawet do wybrania droższego rozwiązania zamiast tańszej alternatywy konkurencji. Polityka cenowa jest jednak skomplikowanym zagadnieniem, które w dużej mierze opiera się także na wiedzy psychologicznej. Bardzo często firmy wykorzystują chociażby efekt przynęty, dzięki któremu są w stanie nakłonić klienta do wydania większej ilości pieniędzy czy inne marketingowe zabiegi.

Zarządzanie produktami i usługami

Jak zostało to już wspomniane wyżej rola marketingu we współczesnym biznesie nie ogranicza się tylko do promowania oferty danej firmy. To także stałe dążenie do tego, by ulepszać istniejące już produkty czy usługi. Śledząc opinie klientów czy recenzje, można ocenić, co zdaje egzamin, a co wymaga poprawy. Na tej podstawie wprowadzane są następnie ulepszenia, a część produktów zostaje wycofanych z obiegów.

Najważniejsze – promocja

Na koniec należy wspomnieć o ostatniej funkcji marketingu, która jednocześnie najbardziej kojarzy się z działaniami w tym obszarze. W końcu skoro zadaniem marketingu jest zwiększenie popularność firmy i jej produktów, wyróżnienie się na tle konkurencji i wypracowanie jak największych zysków, to rola marketingu we współczesnym biznesie sprowadza się przede wszystkim do promocji. I tu pole do popisu jest ogromne. Po pierwsze, specjaliści od marketingu mogą wykorzystywać SEO i pozycjonować stronę czy sięgać po płatne Google Ads. Ich działania sięgają jednak znacznie dalej – często obejmują współpracę z influencerem, promocję w social mediach, kreatywne kampanie reklamowe czy nawet wykorzystują archetyp marki do budowania konkretnego wizerunku firmy w oczach klientów.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

benefity pracownicze

Reklama firmy w internecie to nie tylko Google Ads. Jak jeszcze można promować swoje usługi?

zalety programów lojalnościowych

Program lojalnościowy – czym jest i czemu każda firma powinna o nim pomyśleć?