Obecnie najlepszym sposobem na dotarcie do klientów ze swoimi produktami czy usługami jest zadbanie o widoczność w internecie. Wiele biznesów rezygnuje nawet ze stacjonarnych punktów sprzedaży, ograniczając się jedynie do działalności online. Aby jednak odnieść sukces, muszą wiedzieć, w jaki sposób pozyskiwać klientów i budować swoją pozycję w sieci. Wiadomo więc, jak ważny jest marketingi internetowy, ale wciąż pozostaje pytanie – jak zacząć promowanie swoich usług online?
Spis treści:
Marketing internetowy – jak zacząć?
Rozpoczęcie działalności w internecie nie jest trudne. Wprawdzie nie ma co się spodziewać, że już po pierwszych dniach zaistnienia w sieci pojawią się tłumy klientów, od których trudno będzie się opędzić. Nie zmienia to jednak faktu, że nawet bez dużej wiedzy można zadbać o kilka aspektów, które pozytywnie wpłyną na widoczność w sieci i sprzedaż.
Z czasem warto te umiejętności rozwijać, zdobywając wiedze z zakresu marketingu czy copywritingu. W tym drugim przypadku zawsze można zaufać specjalistom i zlecać tworzenie opisów produktów, tekstów blogowych czy postów w social media osobom, które zajmują się tym na co dzień. Wiedzę z zakresu marketingu powinien mieć jednak każdy, kto prowadzi własny biznes. Oczywiście zatrudnienie agencji marketingowej do poprowadzenia konkretnej kampanii przyniesie lepsze efekty niż działanie na własną rękę. Podstawowa wiedza z marketingu jest jednak niezbędna chociażby do tego, by weryfikować działania takich osób czy wyznaczać realne cele biznesowe.
Zanim jednak dotrze się do tego etapu, trzeba w ogóle rozpocząć działalność w internecie. Wiele osób, wie, jak ważny jest marketing internetowy, ale ma duży problem z tym, jak zacząć. Tymczasem wcale nie jest to trudne. Na początek warto zwrócić uwagę na 4 aspekty takie jak:
- dobrze wyznaczona grupa docelowa
- własna witryna biznesowa
- SEO
- widoczność w mediach społecznościowych
Dobrze wyznaczona grupa docelowa
Zanim w ogóle podejmie się jakiekolwiek działania, trzeba dokładnie wiedzieć, dla kogo się tworzy. Obojętnie, czy chodzi o produkty, czy usługi, przedsiębiorca musi mieć świadomość nie tylko co, ale komu chce sprzedać. Niestety wiele początkujących biznesów pomija ten punkt, a to właśnie on powinien stanowić pierwszy krok w świecie marketingu online.
Nawet jeśli przedsiębiorca nie może się doczekać, aż zacznie podejmować widoczne działania, powinien poświęcić dużo czasu i uwagi na stworzenie swojej persony. Dlaczego jest to tak ważne? Przede wszystkim z tego powodu, że pozwala dostosować ofertę i komunikaty do konkretnej grupy klientów. Bez ściśle wyznaczonej persony można łatwo stracić wielu potencjalnych kupujących. Wszystko przez użycie niewłaściwych słów, sposobów komunikacji czy nawiązania do przyzwyczajeń czy pragnień, z którymi potencjalni klienci się nie utożsamiają.
Co ważne, taka persona nie może być tylko zbiorem suchych informacji. Nie wystarczy określenie, skąd pochodzą klienci czy ile mają lat. Wielu specjalistów od marketingu nie bez powodu poleca stworzenie konkretnej, namacalnej osoby. Przykładowo, Darek Puzyrkiewicz w książce Biblia Copywritingu radzi, by stworzyć swojego własnego Tomka. Ma to być człowiek posiadający konkretne cechy i przyzwyczajenia. Tworząc jakiekolwiek komunikaty czy działania, trzeba sobie wyobrazić, że pisze się właśnie do niego.
Własna strona internetowa
Jeśli ma się już swojego Tomka, Kasię czy inną personę, czas na konkretne działania. Nie ma lepszego sposobu na to, jak zacząć marketing internetowy, niż stworzenie własnej strony internetowej. Po pierwsze, w ten sposób firma wydaje się bardziej profesjonalna i godna zaufania. Na stronie znajdują się bowiem wszystkie najważniejsze informacje – zakres usług, dane kontaktowe czy wiadomości o produktach. Poza tym strona internetowa stwarza ogromny potencjał do pozycjonowania i pozyskiwania nowych klientów dzięki ruchowi organicznemu.
Początkujący przedsiębiorca może się obawiać, że nie ma wystarczających zdolności czy budżetu, by postawić dobrze wyglądającą stronę internetową. Obecnie jednak dostępnych jest naprawdę wiele możliwości. Wcale nie trzeba od razu zatrudniać programisty. Tańszą, wygodną alternatywą są gotowe kreatory czy całe szablony dostępne w internecie, z których można skorzystać na początek i przy okazji sporo zaoszczędzić.
Ruch organiczny (SEO)
Strona internetowa ma nie tylko pozwolić na umocnienie profesjonalnego wizerunku, ale także stwarza duży potencjał dla ruchu organicznego. Umiejętne wykorzystanie SEO nie przynosi szybkich, spektakularnych efektów, ale zdaje egzamin na dłuższą metę.
Dobrym pomysłem może się więc okazać firmowy blog internetowy. Umiejętnie dobierając słowa kluczowe i tworząc jednocześnie merytoryczne teksty, można przyciągnąć do siebie osoby, które początkowo nawet nie są potencjalnymi klientami. To ci użytkownicy internetu, którzy najpierw szukają jedynie przydatnych informacji. Przykładowo, są miłośnikami wędkarstwa i szukają praktycznych poradników związanych z ich pasją. Wpisują konkretne zapytanie w wyszukiwarkę, trafiają na bloga firmowego. Jeśli zawarte tam informacje są dla nich wartościowe, chętnie zapoznają się z kolejnymi wpisami. W ich świadomości firma powoli zyskuje pozycję eksperta. Kiedy więc decydują się na zakup kolejnych akcesoriów wędkarskich, sięgają więc właśnie do oferty tej firmy, a nie konkurencji.
Widoczność w mediach społecznościowych
Strona internetowa to jedno, ale równie istotną rolę odgrywają obecnie social media. Co więcej, nie brak nawet firm, które rezygnują z własnej witryny, prowadząc jedynie profil firmowy na Facebooku.
Media społecznościowe pozwalają skrócić dystans i dotrzeć do wielu potencjalnych klientów. Obecnie konta na Facebooku czy Instagramie ma naprawdę wiele osób. Tworząc ciekawe treści, można więc szybko zyskać kolejnych obserwujących i szybko zwiększyć rozpoznawalność. To także świetny sposób na zdobywanie lojalnych klientów, budowanie świadomości marki i pozostawanie w bliskim kontakcie z odbiorcami treści. Warto jednak pamiętać o stworzonej na samym początku personie i nie zakładać kont firmowych na wszystkich dostępnych platformach. Zamiast tego należy zastanowić się, z jakich mediów korzystałby na co dzień wykreowany Tomek i właśnie na nich skupić swój czas i energię. Nie można przy tym zapomnieć, że marketing w social media różni się w zależności od wybranej platformy. Inaczej wygląda działalność na Facebooku, a już zupełnie odmiennie na Instagramie czy LinkedIn.