Podziel się, , Google Plus, Pinterest,

Drukuj

Opublikowano w:

Black Friday – początek świątecznego sezonu zakupów na europejskim rynku e-commerce

Black Friday to najważniejszy dzień w roku w branży e-commerce. Trend został zapoczątkowany w USA z okazji Dnia Dziękczynienia. Szaleństwo wyprzedaży szybko rozprzestrzeniło się również na rynki europejskie, gdzie Black Friday jest wstępem do świątecznego sezonu zakupowego. Agnieszka Gilewska – Head of Account Management Poland w RTB House, wyjaśnia jak zaplanować działania reklamowe, aby w pełni wykorzystać potencjał świątecznego sezonu.

Zrealizowane przez Deloitte badania pokazują, że 30 proc. internatów z europejskiego rynku planowało dokonać zakupów związanych z Bożym Narodzeniem w listopadzie lub wcześniej. W raporcie McKinseya zaprezentowane zostały 3 główne powody, dla których konsumenci coraz częściej korzystają z okazji Black Friday. Dane pokazują, że ponad 54 proc. osób badanych dokonało zakupów w trakcie Black Friday ze względu na wysokie obniżki. Drugim z powodów były unikalne promocje typu „one off”. Po trzecie, duża liczba konsumentów wykorzystuje dostępne w tym okresie promocje do wcześniejszego zakupu prezentów świątecznych.

Dane z raportów pokazują trwający proces wydłużania się okresu zakupów świątecznych w Europie, który z roku na rok rozpoczyna się coraz wcześniej. Dni bezpośrednio poprzedzające Boże Narodzenie nie są tak popularne pod względem zakupowym, jak Black Friday czy Cyber Monday. Dlatego, aby osiągnąć najlepsze rezultaty i utrzymać wysoki poziom zaangażowania klientów, warto stosować konkretne działania, w całym okresie okołoświątecznym.

  1. Cyber Monday Week

Adobe Digital Insights (ADI) przewiduje, że Cyber Monday będzie największym w historii dniem zakupów online, generując w tym roku do 7,8 mld dolarów wartości sprzedaży w handlu elektronicznym. Widoczna jest również tendencja wzrostu sprzedaży na rynku e-commerce panująca od poniedziałku przed Cyber Monday do właściwego Cyber Monday, który jest napędzany przez media oraz promocje zachęcające konsumentów do zakupów. Rozszerzenie oferty specjalnej na okres trwający cały tydzień, w porównaniu do jednodniowej sprzedaży, może znacząco zwiększyć generowane przez firmy przychody.

  1. Dotarcie do pokolenia Millennialsów

Konsumenci korzystający z urządzeń mobilnych są odpowiedzialni za globalny wzrost handlu elektronicznego. Według badań przeprowadzonych przez eMarketer, w roku 2021 handel elektroniczny odbywający się za pośrednictwem urządzeń mobilnych osiągnie wartość równą 3,5 biliona dolarów. Będzie to stanowić prawie 73 proc. sprzedaży dokonywanej drogą elektroniczną na całym świecie. Millennialsi, poświęcający obecnie ponad pięć razy więcej czasu na korzystanie z urządzeń mobilnych niż na oglądanie telewizji, stali się grupą, która wydaje najwięcej pieniędzy podczas weekendu poprzedzającego Cyber Monday. Ukazanie większej różnorodności produktów oraz ofert w kreacjach wyświetlanych na smartfonach i tabletach przyciąga więcej kupujących i skutkuje większą liczbą kliknięć. Ponadto, konkursy typu „Udostępnij…” i promocje na popularnych kanałach społecznościowych pomagają zwiększyć zasięg generowanych treści.

  1. Poznanie upodobań konsumentów

Poznanie zainteresowań kupujących, poszukujących najlepszych ofert w okresie przed i po Cyber Monday, pozwala na opracowanie wielu strategii działania – oferowanie bezpłatnych dodatków do zakupów, korzystanie z zegarów odliczających czas do momentu, w którym cena ponownie wróci do katalogowego poziomu, lub nawet oferowanie większej zniżki w czasie rzeczywistym na wybrane produkty, może przynieść więcej zakupów impulsywnych.

  1. Skierowanie właściwego przekazu oraz budowa odpowiedniego wizerunku

Wyświetlanie kreatywnych obrazów o tematyce świątecznej, wykorzystanie materiałów wideo do prezentacji produktów przekłada się na zwiększone zaangażowanie konsumentów. Nowe możliwości prezentowania produktów, komunikaty zawierające lepiej dopasowaną do konsumenta ofertę zwiększają zainteresowanie i prawdopodobieństwo zakupu. Kluczowe elementy wpływające na decyzje o dokonaniu zakupu, np. cena produktu i opcje wysyłki, które są jednym z najważniejszych czynników w tym okresie, powinny być przejrzyste i widoczne dla konsumentów.

  1. Myślenie perspektywiczne

Długoterminowe pozyskiwanie klientów i dbanie o powracających konsumentów jest głównym celem dla większości marketerów. Po okresie Cyber Monday kluczowe jest ponowne zaangażowanie klientów, np. poprzez oferowanie kolejnych zniżek, czy ofert specjalnych. Zaplanowanie działań na tzw. Retargeting Tuesday i okres następujący bezpośrednio po nim jest możliwością wygenerowania dodatkowego zysku dzięki nabywcom, którzy byli zaangażowani w proces zakupowy podczas Black Friday.

 

Podziel się, , Google Plus, Pinterest,

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *