w ,

Słowa kluczowe – jakie mają znaczenie i jak je dobierać, by zwiększyć ruch na stronie?

dobieranie słów kluczowych
dobieranie słów kluczowych

Nie bez powodu mówi się, że umiejętne dobieranie słów kluczowych ma znaczenie. To własnie od odpowiednich fraz w dużej mierze zależy dotarcie do grupy docelowej czy umocnienie pozycji w wyszukiwarce. Podstawowe działania w tym zakresie można podjąć także na własną rękę, bez pomocy specjalisty od SEO.

3 rodzaje słów kluczowych, które można stosować na stronie

Można wyróżnić 3 zasadnicze typy słów kluczowych. Pierwszy z nich to słowa ogólne, składające się zwykle z 1 lub dwóch słów. Są to frazy najczęściej wpisywane w wyszukiwarkę, co nie oznacza, że stosowanie ich w celu pozycjonowania strony jest najlepszym rozwiązaniem. Frazy ogólne, jak sama nazwa wskazuje, zwykle odnoszą się do niesprecyzowanych pojęć. To z kolei sprawia, że osoba wpisująca dane słowo w wyszukiwarkę niekoniecznie musi należeć do grupy docelowej. P

rzykładowo, firma sprzedająca buty sportowe dla kobiet może jako słowo kluczowe wybrać frazę „buty”. Pytanie tylko, czy to najlepsze rozwiązanie. Na taką stronę może trafić przecież wówczas także osoba szukająca damskich męskich sandałów, kozaków na koturnie czy wygodnych balerinek. Żadnych z tych produktów nie znajdzie jednak w ofercie. Nie wspominając już o tym, że dobór ogólnych słów kluczowych zmniejsza szansę na to, że osoby rzeczywiście zainteresowane zakupem butów sportowych trafią na stronę firmy. Może ona pojawić się bowiem nie na pierwszej, ale nawet nie na drugiej czy trzeciej stronie wyników wyszukiwania.

Lepszym pomysłem wydaje się więc sprecyzowanie frazy, czyli stworzenie długiego ogona. Tzw. longtail składa się z większej ilości słów, skierowanych już do grupy docelowej. Przykładem może być chociażby fraza „buty sportowe do cardio” czy „buty sportowe czarne sznurowane”. Co prawda takie frazy rzadziej wpisywane są w wyszukiwarkę, ale jednocześnie konkurencja na długie ogony jest znacznie mniejsza. A to oznacza, że nawet mała firma ma szansę trafić na pierwszą stronę wyszukiwarki. Co więcej – w link kliknie właśnie osoba potencjalnie zainteresowana konkretnie takim obuwiem.

Trzecią opcją jest użycie brandowej frazy. Takie dobieranie słowa kluczowego to połączenie długiego ogona ze wskazaniem na konkretną markę czy firmę. W wypadku sklepu z obuwiem sportowym mogłaby być to na przykład fraza „czarne buty sportowe Nike” albo „buty sportowe do biegania Asics”.

Dobieranie słów kluczowych, czyli czego szukają klienci

Oczywistym wyborem wydaje się więc stosowanie długich ogonów czy fraz brandowych. Zamiast skupiać się na samych produktach, warto jednak zastanowić się także, jakich innych informacji mogą szukać potencjalni klienci. Tutaj świetnie sprawdzi się blog firmowy, na którym można zamieszczać poradniki czy artykuły pisane pod frazy.

Pozostając już przy przykładzie firmy sprzedającej buty sportowe – warto zastanowić się, jakie problemy czy wątpliwości mają klienci rozważający taki zakup. Może chcą wiedzieć, jak dobrać buty do biegania w zależności od rodzaju stopy? A może chcieliby poznać zestawienie najlepszych butów w określonym przedziale cenowym? Stosowanie takich fraz i umiejętny content marketing nie tylko wzmocni autorytet firmy, ale przede wszystkim pozwoli dotrzeć do większej liczby odbiorców.

Narzędzia ułatwiające dobór odpowiednich fraz

Pewną wskazówka przy tworzeniu długich ogonów mogą być zapytania klientów. Warto jednak posiłkować się dodatkowymi narzędziami. Można skorzystać z usług agencji SEO albo spróbować samodzielnie wspomóc pozycjonowanie strony. Istnieje kilka pomocnych narzędzi, które znacznie to ułatwią.

Poszukiwania można rozpocząć od samej wyszukiwarki Google. Po wpisaniu ogólnej frazy pojawią się sugestie co do bardziej szczegółowych słów kluczowych. Warto jednak pamiętać, że zwykle frazy te dobierane są pod wcześniejsze wyniki wyszukiwania na danym urządzeniu czy z uwzględnieniem lokalizacji. Nie do końca więc odnoszą się do grupy docelowej.

Ten problem nie pojawi się jednak przy stosowaniu Answer the Public. To strona internetowa stworzona właśnie z myślą o dobieraniu słów kluczowych czy nawet wymyślaniu tematów artykułów. Wystarczy wpisać ogólną frazę, wybrać kraj i język, by otrzymać całe zestawienie zapytań wpisywanych w wyszukiwarkę. Na tej samej zasadzie działa także drugie narzędzie – Ubersuggest, które dodatkowo oferuje jeszcze statystyki i dodatkowe dane.

Trzecia możliwość to zainstalowanie wtyczki Keyword Surfer, która współpracuje z wyszukiwarką. Przy wpisywaniu frazy w Google pokazuje ilość miesięcznych wyszukiwani pod konkretną frazę, a także sugeruje inne słowa kluczowe, które można wykorzystać pod SEO. Keuword Surfer dostarcza także informacji o liczbie słów na danej stronie, liczbie jej miesięcznych odsłon oraz ilości użycia dokładnie tej samej wyszukiwanej frazy.

Zobacz też:

Kto może pracować na koparce?

Program lojalnościowy – czym jest i czemu każda firma powinna o nim pomyśleć?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

allegro

Allegro pod lupą UOKiK

praca zdalna

Praca zdalna i stacjonarna – czy hybrydowy model pracy to rozwiązanie na czas pandemii?