Outsourcing działań IT jest często propagowaną praktyką – głównie ze względu na liczne korzyści, z których czerpać mogą współczesne przedsiębiorstwa. Nawiązywanie współpracy z zewnętrznymi partnerami podyktowane jest różnorodnymi czynnikami, na czele których stoi np. brak czasu lub chęć zoptymalizowania ponoszonych kosztów. Nic więc dziwnego, że temat ten jest niezwykle gorący, a co za tym idzie – nasuwa wiele pytań. Zebraliśmy te najpopularniejsze i najczęściej powtarzane, aby dookreślić zakres opisywanych działań, obalić powstałe mity i rozwiać ewentualne niejasności.
Pytanie 1: Czym jest outsourcing IT?
Zacznijmy od podstaw, czyli od wyjaśnienia czym jest (a właściwie na czym polega) outsourcing działań IT.
W dużym uproszczeniu – jest to usługa polegająca na zleceniu działań (w tym kontekście działań informatycznych) firmom zewnętrznym. Ich zadaniem jest wsparcie w procesach i tworzeniu określonego produktu, zgodnie z celami biznesowymi danego przedsiębiorstwa.
Co ciekawe – pierwsze działania outsourcingowe miały miejsce w latach 90. XX wieku. Wcześniej miały charakter globalny i ogólny, podczas gdy współcześnie stał się bardziej kierunkowy, obejmujący wąskie specjalizacje [1]. Zmiana ta podyktowana jest głównie większym naciskiem na jakość usług i na realizowanie ściśle określonych i narzuconych celów.
Pytanie 2: Jakie zalety ma outsourcing?
Zalety uzależnione są zarówno od rodzaju współpracy, jak i firmy, z którą przyjdzie nam pracować. Wybierając profesjonalną i rzetelną pomoc, możemy otrzymać:
- wsparcie w zakresie kompleksowej realizacji projektu – stworzenie produktu od A do Z – doświadczona firma oferująca usługi takie jak m.in. tworzenie aplikacji internetowych, z reguły oferuje wsparcie na każdym kroku realizacji projektu,
- oszczędność kosztów – zlecenie wykonania aplikacji na tańszym rynku. Outsourcing IT jest elementem strategii biznesowej, która pozwala nie tylko stworzyć produkt zgodny z założeniami, ale także ograniczyć ponoszone koszty w produkcji owego produktu,
- szybszą realizację celów – delegowanie części zadań pozwala usprawnić cały proces, a tym samym – efektywniej śledzić postępy tego procesu.
- kontrolę – stałe trzymanie “ręki na pulsie” pozwala reagować na nowe sytuacje (np. gdy konieczne jest wdrożenie aktualizacji). Sprawdzona firma działa w sposób transparentny, co pozwala na kontrolowanie postępów projektu – m.in. dzięki regularnym spotkaniom i raportom.
- wsparcie w zakresie rozwoju danego biznesu,
- wzrost konkurencyjności – dzięki której nasza usługa wyróżnia się na rynku.
Pytanie 3: Jak dba się o bezpieczeństwo danych?
Jednym z najczęściej podejmowanych tematów w kontekście podzlecania działań IT jest bezpieczeństwo. Dlatego też podstawą powinna być przejrzysta współpraca – od pierwszych negocjacji, po każdy, kolejny szczebel realizowanego projektu. Wśród najczęściej zalecanych aspektów jest np. tworzenie rozwiązań backupowych, które zapisują dane w chmurze, odpowiednie zarządzanie dostępami do serwerów, firewall’a i VPN’a, zachowanie polityki haseł.
Decydując się na wsparcie w zakresie IT wybieraj firmę rzetelną, doświadczoną i oferującą profesjonalne usługi – z dużym naciskiem na zachowanie bezpieczeństwa. Studio Software jest jednym z takich przedsiębiorstw, zapewniającym profesjonalne procedury, uwzględniające m.in. szyfrowanie oraz używanie VPN’a w przypadku pracy zdalnej, politykę haseł i efektywne zarządzanie dostępami do serwerów.
Pytanie 4: Ile kosztuje outsourcing IT?
W tym elemencie najsłuszniejszą odpowiedzią będzie: to zależy.
Kwota współpracy uzależniona jest od szeregu czynników – m.in. zakresu współpracy, podejmowanych funkcjonalności, używanych technologii (i języka), wielkości zespołu i kraju, w którym podejmowana jest współpraca.
Uśredniając – stawki wahają się od kilkudziesięciu, do nawet kilkuset dolarów za godzinę (w przypadku niszowych technologii lub pomocy doświadczonych specjalistów z branży).
Wycena powinna odbywać się w sposób indywidualny, uwzględniając wszystkie, powyższe aspekty.
Pytanie 5: Czy możliwa jest współpraca zdalna?
Oczywiście! Współprace zdalne, oparte na m.in. regularnej komunikacji, od zawsze są elementem działań outsourcingowych. Swoją popularność umocniły w 2020 roku, kiedy to pandemia COVID-19 wymusiła zastosowanie coraz to nowocześniejszych rozwiązań. W oparciu o te współczesne narzędzia możliwe jest nie tylko sukcesywne przepływanie informacji, ale także tworzenie efektywnej komunikacji. Dzięki nim praca w formacie online – nawet na drugim końcu świata – jest nie tylko łatwiejsza, ale także otwiera nasz biznes na nowe możliwości. Przy użyciu np. Google Hangouts, Zoom, Slacka czy Jira możliwe jest planowanie poszczególnych działań w projekcie, utrzymywanie stałego kontaktu, odbywanie spotkań i śledzenie zmian.
Bibliografia
[1] Shepherd, A. (1999). Outsourcing IT in a changing world. European Management Journal, 17(1), 64-84.