Podziel się, , Google Plus, Pinterest,

Drukuj

Opublikowano w:

Outsourcing IT: jak wycisnąć z niego wszystko, co najlepsze?

Korzystanie z outsourcingu jest znakomitym sposobem na optymalizację kosztów działalności przedsiębiorstwa. Umożliwia zrezygnowanie z ciągłego zwiększania zatrudnienia, skupienie się na rdzeniu działalności firmy, a jednocześnie zapewnienie sobie bardzo wysokiej jakości usług świadczonych w modelu B2B. Bardzo dobrym przykładem będzie tutaj outsourcing IT. Coraz więcej przedsiębiorstw decyduje się przenieść obowiązki związane z np. utrzymaniem infrastruktury informatycznej na zewnątrz.

Z outsourcingu IT korzystają również przedstawiciele tej branży, którzy w ten sposób radzą sobie z problemami kadrowymi i niedoborem specjalistów na rynku. Jednak aby taka współpraca przyniosła firmie wymierne korzyści należy zadbać o kilka szczegółów.

Zbudowanie odpowiedniego zespołu IT

Co prawda na rynku działa dziś wiele małych firm z sektora IT, które oferują swoje usługi w modelu outsourcingu, jednak nie wszyscy przedsiębiorcy chcą z tego korzystać. W wielu biznesach lepszym rozwiązaniem jest zbudowanie zupełnie nowego zespołu, który będzie w 100% skupiony na realizacji projektu klienta. Gwarantuje to nie tylko wysoki poziom motywacji, ale też poufność (bardzo ważne w kontekście np. banków) oraz przede wszystkim wykonywanie prac ściśle według wytycznych zamawiającego.

To rozwiązanie ma tylko jeden słaby punkt: mamy na myśli konieczność zbudowania zespołu, w którego składzie znajdą się osoby rzeczywiście mające wymagane kwalifikacje zawodowe. Większość przedsiębiorców spoza sektora IT nie jest w stanie tego ocenić, inni nie mają na to czasu. Dlatego w outsourcing IT w Warszawie, Wrocławiu, Poznaniu czy dowolnym innym mieście warto zaangażować agencję HR, która ma doświadczenie w rekrutowaniu dla branży IT oraz budowaniu eksperckich zespołów np. programistycznych.

Najlepiej ocenianą agencją HR specjalizującą się w rekrutowaniu zespołów outsourcingowych jest Verita HR, której usługi rekomenduje aż 97 proc. klientów biznesowych. Verita HR (https://veritahr.com/warszawa/outsourcing-it/) buduje zespoły IT na rzecz klientów ze wszystkich branż, w tym nowych technologii, finansów czy bankowości inwestycyjnej.

Ustalenie korzystnego i wygodnego dla obu stron modelu współpracy

Chodzi tutaj przede wszystkim o to, czy zbudowany już zespół IT ma pracować nad powierzonym mu projektem zdalnie, czy może jednak stacjonarnie. To pierwsze rozwiązanie wydaje się być korzystniejsze, jednak wielu przedsiębiorców obawia się, że będzie ono mieć negatywny wpływ na efektywność pracy oraz kontrolowanie jej postępów.

W rzeczywistości zdalny model współpracy w ramach outsourcingu IT nie stanowi żadnego zagrożenia dla realizacji projektu. Jeśli zespół został zbudowany z profesjonalistów skupionych na powierzonym im zadaniu, to nie ma się tutaj czym przejmować. Zwłaszcza, że w ramach swojej usługi agencja HR oddelegowuje również opiekuna projektu, który pozostaje w stałym kontakcie z klientem i na bieżąco zdaje mu relację z postępów prac.

Jasne przedstawienie swoich oczekiwań

Z outsourcingu IT można korzystać jednorazowo lub stale. W każdym z tych wariantów przedsiębiorca powinien precyzyjnie określić swoje oczekiwania względem zespołu. Warto zawrzeć je w briefie dla agencji HR odpowiedzialnej za obsługę outsourcingu. Będzie to podstawą do ocenienia, czy współpraca przebiegła prawidłowo i czy klient jest zadowolony z jej efektów.

Jeśli chodzi o najczęstsze oczekiwania zgłaszane w stosunku do zewnętrznego zespołu, to można tutaj wymienić m.in.:

  • zrealizowanie części większego projektu, nad którym pracuje klient,
  • stałą obsługę systemu informatycznego na etapie jego wdrażania w firmie klienta,
  • usunięcie błędów w zamówionym oprogramowaniu i dopasowanie go do oczekiwań klienta,
  • stworzenie zupełnie nowego narzędzia informatycznego, na przykład aplikacji, sklepu internetowego, systemu ERP/CRM etc.,
  • wdrożenie zaawansowanych zabezpieczeń przed cyberprzestępczością.

Ustalenie harmonogramu

Częstą przyczyną nieporozumień na linii klient-agencja odpowiedzialna za zbudowanie zespołu IT jest zbyt frywolne podejście do kwestii terminów. Oczywiście obie strony muszą sobie ufać, natomiast mówimy tutaj o relacji czysto biznesowej, którą zawiera się dla osiągnięcia konkretnych korzyści. Dlatego klient decydujący się na outsourcing IT musi przedstawić swoje oczekiwania względem harmonogramu realizacji poszczególnych prac.

Nie chodzi tutaj o wywieranie presji na zespole, ale o możliwość rzetelnego ocenienia, czy terminy podane prze klienta są realistyczne i będą mogły zostać dotrzymane przy obecnej wielkości zespołu. Jeśli nie, wówczas trzeba będzie go wzmocnić – najlepiej już na samym początku, aby wszyscy członkowie zespołu zostali wdrożeni w projekt i oczekiwania klienta.

Outsourcing IT nie musi więc sprowadzać się tylko do wynajęcia grupy programistów, którzy będą odpowiedzialni za np. napisanie fragmentu kodu na potrzeby jednorazowego zlecenia. Może to być stały element wsparcia biznesu, zwłaszcza w tych firmach, które nie mają środków, aby utworzyć własny dział IT (bardzo kosztowny w utrzymaniu) lub po prostu preferują regularne korzystanie z usług zewnętrznych z uwagi na korzystny model rozliczeń i brak długofalowych zobowiązań.

 

Podziel się, , Google Plus, Pinterest,

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *