w

W jakich obszarach HR można wykorzystać AI? [artykuł ekspercki Quercus]

W jakich obszarach HR można wykorzystać AI? [artykuł ekspercki Quercus]

Każdego dnia generujemy niewyobrażalne ilości danych, których nie mamy czasu albo możliwości przetworzyć. Dotyczy to wszystkich aspektów naszego życia. Sztuczna inteligencja (AI), czyli narzędzie potrafiące przeprowadzać analizę tych informacji, a przy tym uczące się, jest odpowiedzią na rosnące potrzeby w zakresie przetwarzania danych. 

Zarządzanie kadrami, zarówno w obszarze miękkiego, jak i twardego HR, jest w zasadzie oparte na przetwarzaniu danych. Od dawna korzystamy z zaawansowanych analitycznych narzędzi IT, ale są one coraz silniej wspierane przez AI. Jej rolę widzę przede wszystkim we wspomaganiu procesów podejmowania decyzji. Na podstawie posiadanych danych sztuczna inteligencja jest bowiem w stanie szybko i obiektywnie dokonać niezbędnych analiz na przykład stopnia dopasowania kompetencji zawodowych pracowników do wymagań danego stanowiska pracy. Można ją również skutecznie wykorzystywać do przeprowadzenia wstępnej selekcji kandydatów do pracy (chatbot prowadzący pierwsze rozmowy kwalifikacyjne lub analizy). 

Bazy danych pracowników, które gromadzimy w firmach, są naprawdę pokaźne. Ale same dane nie są jeszcze kompletną informacją. Owszem, są one coraz częściej dostępne w chmurze (w dużej mierze dzięki zmianom, jakie wymusiła pandemia), ale jest z nimi podobnie jak z mózgiem – na co dzień nie wykorzystujemy ich pełnego potencjału. Sztuczna inteligencja może nas w tym wyręczyć i wykonywać analizy, na które w codziennej pracy po prostu nie starcza nam czasu. Na przykład może wspomagać plany sukcesyjne w firmie, wskazując najlepszych następców spośród obecnych pracowników, może również sprawdzić, z którym z pracowników wiąże się najwyższe ryzyko odejścia. 

W tej chwili podobne analizy wykonywane są w niewielu firmach. Uważam jednak, że właśnie umiejętność „przewidywania przyszłości” to jeden z obszarów HR, w którym zastosowanie AI będzie rosło. Drugim kierunkiem związanym ze sztuczną inteligencją są wielopłaszczyznowe analizy oparte na relacyjnych bazach danych, powiązane z optymalizacją lub aktualizacją rutynowych procesów kadrowych, czyli np.: układanie skomplikowanych grafików, zarządzanie urlopami w firmach produkcyjnych, kwestie związane z RODO czy PPK. 

Czy sztuczna inteligencja zastąpi pracowników kadr? Nie sądzę. Jej upowszechnienie z pewnością będzie wyzwaniem dla działów HR, ale przyniesie też wiele korzyści, a przede wszystkim skutecznie odciąży pracowników zajmujących się analizą danych.

Autor: Maciej Kabaciński, Szef Pionu HR w firmie wdrożeniowej Quercus.


  1. Dobra atmosfera w pracy – 6 kluczowych elementów
  2. ORZ.pl – system oceny ryzyka zawodowego dla każdego pracodawcy
  3. Kompetencje pracowników zadecydują o pozycji przedsiębiorstwa na rynku

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

elektroniczne cenówki

Już ponad 60% sklepów Lidl Polska posiada elektroniczne cenówki

Zalando, Media Markt, Sephora, Glovo -za naruszenie praw konsumentów grozi im kara nawet do 10 proc. obrotu Nowyoutsourcing.pl

Zalando, Media Markt, Sephora, Glovo -za naruszenie praw konsumentów grozi im kara nawet do 10 proc. obrotu