Podziel się, , Google Plus, Pinterest,

Drukuj

Opublikowano w:

O czym powinna pamiętać każda firma, tworząc strategię marki?

Strategia marki ma znaczenie zarówno w dużych przedsiębiorstwach znanych już na całym świecie, jak i w małych firmach, które stawiają dopiero pierwsze kroki na rynku. Co więcej, w obu tych przypadkach problemy są raczej podobne, różni się natomiast ich skala. I właśnie tutaj konieczne jest stworzenie strategii marki, która pozwoli nie tylko rozwiązać te problemy, ale i odnieść sukces i to niezależnie od skali działań.

Tworzenie strategii marki koniecznie na podstawie danych

Strategia marki to plan biznesowy obejmujący kluczowe elementy. Dobrze opracowana strategia powinna odpowiadać na pytania:

  • Co czyni markę wyjątkową?
  • Jakie są misje i cele marki?
  • W jaki sposób marka te cele realizuje?

Oprócz tego stworzenie strategii marki wymaga uwzględnienia możliwości rynku, niszy, oferty, a także konkurencji czy grupy docelowej. Można więc powiedzieć, że dobrze opracowana strategia skupia w sobie wszystkie najważniejsze elementy definiujące firmę, specyfikę jej działalności i główne założenia. Aby strategia była więc skuteczna, potrzebne są dane. A skąd te dane uzyskać? Narzędzi jest naprawdę wiele. Wśród nich królują przede wszystkim social media. Pozwalają nie tylko uzyskać feedback od klientów, ale też dowiedzieć się na podstawie ich nawyków zakupowych, jakie mają preferencje i zainteresowania. Media społecznosciowe to także idealne miejsce do podglądania konkurencji i prowadzonych przez nią działań. Przydatnym i bezpłatnym narzędziem jest też Google Analytics. Dzięki niemu można dowiedzieć się, jacy klienci najczęściej odwiedzają stronę internetową firmy, jak na nią trafiają, skąd pochodzą i czego szukają.

3 pytania ułatwiające tworzenie strategii marki

Kiedy firma zna już swoje dobre strony, swoje cele i sposób ich realizacji, musi jeszcze odpowiedzieć sobie na kolejne ważne pytania:

  1. Kim jest klient? – Nawet jeśli firma utrzymuje, że działa z pasji, to nie ma się co oszukiwać, że głównym celem każdego przedsiębiorcy jest sprzedawać oferty albo usługi i na nich zarabiać. A możliwe jest to tylko w momencie, gdy odpowiadają one konkretnym potrzebom klienta. Dokładne określenie grupy docelowej pozwala nie tylko dopasować do niej ofertę, ale nawet wybrać odpowiednie słowa, za pomocą których zostanie zbudowany przekaz. Dobra znajomość klienta to jeden z najważniejszych aspektów skutecznej sprzedaży. A wiedza o tym, co napędza go do działania, a co może odstraszyć go od zakupu to pytania, na które koniecznie trzeba odpowiedzieć, jeśli chce się zwiększać zyski.
  2. Co jest sprzedawane? – Trzeba wiedzieć nie tylko komu, ale i co sprzedawać. Jednym z ważnych działań jest więc umieszczenie marki w konkretnej kategorii, a więc sprecyzowanie, co dokładnie klient może otrzymać. To o tyle istotne, że przeglądając oferty, odbiorcy treści poszukują konkretnych rzeczy. Tworzenie strategii marki na tym etapie to także moment, by odpowiedzieć na pytanie, co klienci otrzymają, kupując taki produkt. I nie chodzi tu o utarte frazesy jak „najwyższa jakość” czy „dopasowane do Twoich potrzeb”. Za takimi słowami nic nie stoi. Tutaj właśnie przydaje się punkt 1. – klient jako realny człowiek ma swoje pragnienia, obawy i konkretne potrzeby. Marka musi więc konkretnie wskazać, jak te potrzeby zaspokoi, bez chowania się za ładnie brzmiącymi, ale pustymi zdaniami.
  3. Jakie wartości wyznaje marka? – Produkt to jeszcze nie wszystko. Strategia marki powinna się opierać także na emocjach czy wartościach. Niektórzy klienci zdecydują się skorzystać z konkretnej oferty tylko dlatego, że dane idee są im bliższe niż te wyznawane przez konkurencje. To może być chociażby troska o ekologię czy tworzenie produktów, które dzięki swojej jakości służą klientom przez długie lata. To także dobre miejsce na opracowanie sposobu komunikacji. W jaki sposób firma chce przekazywać swoje treści? Być profesjonalna, ale zdystansowana, a może wręcz przeciwnie – kierować bardzo proste komunikaty i znajdować się jak najbliżej klienta?

Najpierw plan, potem działanie

Strategia marki wymaga opracowania planu. Przed podjęciem jakichkolwiek działań, koniecznie trzeba więc odpowiedzieć sobie na wszystkie powyższe pytania. Bez danych trudno zdecydować, jakie kroki należy podjąć i jakie działania będą odpowiednie. Nawet po stworzeniu planu nie można jednak od razu działać. Przed uruchomieniem machiny marketingowej trzeba jeszcze zadbać o inne aspekty działalności. Budowanie świadomości marki możliwe jest tylko, gdy ta marka już istnieje. Konieczne jest więc stworzenie strony internetowej, zaprojektowanie logo, hasła kojarzącego się z marką czy innych elementów, które pozwolą skutecznie budować pozycję na rynku. Dopiero wtedy nadchodzi czas do działania – to moment, w którym można podjąć odpowiednie kroki marketingowe. Stworzony wcześniej plan pozwoli określić, jakie środki przekazu wykorzystać i jakie komunikaty kierować do odbiorców, by odnieść najlepsze rezultaty. Dobrym pomysłem może być też zatrudnienie agencji marketingowej, która dzięki doświadczeniu i profesjonalnym narzędziom będzie w stanie zaproponować najbardziej optymalne rozwiązania.

Warto przy tym pamiętać, że strategia marki nie ogranicza się tylko do początkowych działań. Wraz z rozwojem przedsiębiorstwa, konieczne jest modyfikowanie planu i wyznaczanie kolejnych celów. Firma nie powinna bowiem istnieć w oderwaniu od swojej marki. Jednocześnie ważne jest także, by zachować spójność. Sprzeczne komunikaty sprawią, że odbiorcy nie będą mogli utożsamiać się z marką. Wyznawanie wciąż tych samych wartości czy sposobu prowadzenia dialogu umożliwi natomiast zdobywanie lojalnych klientów i umacnianie więzi.

 

Jeden pingback

  1. Pingback:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *