w

Jak przeprowadzić burzę mózgów, by wygenerować jak najwięcej ciekawych pomysłów?

jak przeprowadzić burzę mózgów
jak przeprowadzić burzę mózgów

Burza mózgów to jedna z chętnie stosowanych technik rozwiązywania problemów i generowania nowych pomysłów. I nic dziwnego, bo pomaga myśleć nieszablonowo i wykorzystać różne podejście kilku osób do tego samego tematu. Wbrew pozorom nie jest jednak chaotyczna i spontaniczna – aby okazała się skuteczna, należy odpowiednio się do niej przygotować. W takim razie jak przeprowadzić burzę mózgów?

Krok pierwszy: wybór rodzaju burzy mózgów

Warto zacząć od tego, że istnieją naprawdę rozmaite metody burzy mózgów. Nie zawsze chodzi więc o to, by usiąść wspólnie przy jednym stole, z kartką papieru albo przy tablicy z samoprzylepnymi karteczkami. Czasami podejście do generowania pomysłów może się okazać bardziej ustrukturyzowane, wymagać podziału na mniejsze grupy (charette procedure) lub przyjęcia określonych ról (technika 6 kapeluszy).

Każde z tych rozwiązań ma pewne wady, ale i swoje mocne strony. Zamiast więc od razu sięgać po mindmapping, czyli najbardziej klasyczne wyjście, warto zastanowić się, czy nie lepiej skorzystać z nieco mniej konwencjonalnej drogi. W niektórych przypadkach taka strategia może przynieść jeszcze lepsze efekty.

Jak przeprowadzić burzę mózgów? Poszczególne etapy

Aby zorganizować efektywną burzę mózgów, trzeba pamiętać o kilku ważnych krokach.

Zdefiniowanie problemu

Gdy uczestnicy zgromadzą się w ustalonym miejscu i o określonej porze, trzeba zaznajomić ich z zasadami przeprowadzenia takiego spotkania. W zależności od wybranej metody burzy mózgów będą się one między sobą różnić. Bardzo często też na tym etapie wybiera się koordynatora odpowiedzialnego za przebieg całego spotkania.

Gromadzenie pomysłów

Gdy uczestnicy wiedzą już, jak będzie przebiegać cała sesja, czas zacząć zbierać pomysły. Najważniejsze, by nie ograniczać kreatywności, co oznacza, że na tym etapie nie ma głupich propozycji albo tych niewartych rozważenia.

Analiza i ocena pomysłów

Dopiero trzeci krok sprowadza się do analizy wcześniej przedstawionych pomysłów. Zwykle uczestnicy dyskutują na temat każdego rozwiązania i wybierają te, które ich zdaniem są najtrafniejsze. W ten sposób są w stanie wyłonić kilku „zwycięzców”, nad którymi będą dalej dyskutować lub od razu wybrać jedno rozwiązanie, które zostanie wcielone w życie – wszystko w zależności od rodzaju problemu i stopnia jego skomplikowania.

Jak zwiększyć skuteczność burzy mózgów?

Wiadomo już, jak przeprowadzić burzę mózgów i z jakich etapów składa się ten proces. Na koniec warto przypomnieć jeszcze o kilku kwestiach.

  1. Jeśli uczestnicy będą mieć czas na przygotowanie, istnieje znacznie większa szansa, że burza mózgów okaże się owocna. Znając z wyprzedzeniem temat spotkania, być może indywidualnie zaczną szukać rozwiązań.
  2. Każda burza mózgów powinna mieć jasno określony cel. Dzięki temu będzie wiadomo, co chce się osiągnąć, a tym samym – kiedy założenia spotkania zostały spełnione.
  3. Najbardziej kreatywne pomysły pojawiają się tam, gdzie spotykają się osoby myślące w zupełnie różny sposób. Warto wziąć to pod uwagę, dobierając członków spotkania.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

brief marketingowy

W Polsce brakuje pracowników odpornych na stres, z umiejętnością adaptacji, analizy i krytycznego myślenia

weryfikacja kontrahentów

Trzy czwarte przedsiębiorców z branży TSL weryfikuje kontrahentów przed rozpoczęciem współpracy [Raport Transcash.eu]