Logo to ważny element marki. Nie tylko pozwala wyróżnić się wśród konkurencji. W przypadku firm o ugruntowanej renomie jest też gwarancją jakości albo pewnych cech produktu czy usługi. To więc nie tylko oznaczenie graficzne, które powinien mieć każdy przedsiębiorca, ale przede wszystkim ważny element budowania świadomości marki. Warto więc przyłożyć się do jego przygotowania. Niekoniecznie oznacza to jednak, że trzeba skorzystać z pomocy grafika. Istnieje wiele sposobów na samodzielne stworzenie logo.
Spis treści:
Logo jako uzupełnienie marki
Pozornie mogłoby się wydawać, że najlepszą metodą na samodzielne stworzenie logo będzie przyjrzenie się konkurencji i czerpanie inspiracji. Warto jednak pamiętać, że takie oznaczenie graficzne nie ma być samoistnym elementem. Stanowi część tworzenia strategii marki. Właśnie dlatego przed przystąpieniem do jakiegokolwiek projektu trzeba spojrzeć na to zagadnienie szerzej.
W tym celu trzeba odpowiedzieć sobie na konkretne pytania:
- czy marka ma ustalone charakterystyczne dla siebie kolory?
- czym zajmuje się firma?
- z jakimi cechami czy wartościami ma być kojarzona marka?
To powinien być punkt wyjścia. Logo marki musi bowiem z jednej strony nawiązywać do tego, czym zajmuje się firma i komu ma służyć. Jednocześnie też dobrze, by wpasowało się w kolorystykę strony internetowej czy produktów.
Logo graficzne czy graficzno-tekstowe?
Właściwie pod słowem „logo” kryje się jedynie oznaczenie graficzno-tekstowe. W powszechnym rozumieniu tej nazwy używa się jednak w odniesieniu do wszystkich oznaczeń umieszczanych na produktach – także tych przedstawionych jedynie w formie graficznej.
Trudno przy tym jednoznacznie stwierdzić, które z tych rozwiązań jest lepsze: logo w klasycznym rozumieniu czy sama grafika. Wybór graficzno-tekstowy sprawdza się przede wszystkim ze względu na aspekty prawne. Jeśli firma zdecyduje się zastrzec takie logo, przy okazji chroni też swoją nazwę. Poza tym słowno-graficzne połączenie pozwala na skuteczne budowanie świadomości marki. Przy każdym zetknięciu z produktem czy firmą klientom zapada wówczas w pamięć nie tylko grafika, ale od razu także nazwa.
Tworzenie własnego logo
Po wstępnych przemyśleniach czas zabrać się do pracy i przygotować własne logo.
Warto pamiętać tu przede wszystkim o prostocie. Początkujący przedsiębiorcy często nie zdają sobie sprawy, w ilu rozmiarach będą wykorzystywać takie oznaczenie. Zbyt skomplikowane projekty nie zdadzą w tym wypadku egzaminu. Może i świetnie będą prezentować się na stronie internetowej, ale już po pomniejszeniu staną się zamazane i nie będzie wiadomo, co przedstawiają. Właśnie dlatego podstawowa zasada brzmi – postawić na prostotę. Jeśli ktoś ma w tym zakresie wątpliwości, wystarczy, że przyjrzy się logotypom najbardziej znanych marek. Znaczek Nike czy charakterystyczne jabłko Apple to bardzo proste oznaczenia. Tak potężne marki zdecydowały się na prostotę nie bez powodu.
Druga kwestia to kilka odmian logo. Tworząc odpowiednie oznaczenie, zwykle myśli się przede wszystkim o kwadratowym obrazku. Takie logo sprawdzi się na Facebooku czy Instagramie, a także może posłużyć do oznaczenia produktów. Co jednak z nagłówkiem witryny albo bannerem na YouTube? Tutaj klasyczna kwadratowa wersja już nie wystarczy. Właśnie dlatego podczas przygotowania logo, warto od razu zaprojektować inne wersje, dopasowane do konkretnego przeznaczenia.
Jaki program wykorzystać do zaprojektowania logo?
Pozostaje jeszcze jedno pytanie – jakie programy umożliwią samodzielne stworzenie logo? Rozwiązań jest co najmniej kilka. Przede wszystkim warto wspomnieć o Canvie. To darmowy program graficzny wykorzystywany przez wiele osób do tworzenia infografik czy edycji zdjęć. Canva świetnie sprawdzi się także jako narzędzie do stworzenia własnego logo.
Kolejna opcja to Hatchful – aplikacja na iOS i Androida. Jest bardzo prosta w obsłudze i pozwala na stworzenie logo przy wyborze jednego z wielu dostępnych szablonów. Przy użyciu aplikacji istnieje możliwość wykorzystania różnych wariantów, dostosowania kolorów i czcionek. Jednym słowem – stworzenia projektu dostosowanego do potrzeb danej firmy i to w szybki i wygodny sposób.
Alternatywą może być Adobe Spark. To kolejna aplikacja wykorzystująca tysiące gotowych szablonów. Można dostosować je do konkretnej platformy, estetyki czy koncepcji firmy. Wystarczy wyszukać odpowiednią grafikę, a potem wprowadzić odpowiednie poprawki albo dodać stworzone samodzielnie elementy i z ich pomocą stworzyć logo. Adobe Spark podobnie jak Hatchful opiera się przede wszystkim na prostocie. Samodzielne stworzenie logo ma być więc z założenia szybkie, intuicyjne, a jednocześnie zapewniać wysoką estetykę. Na tyle wysoką, by tak zaprojektowane logo z powodzeniem mogło zastąpić te stworzone na zamówienie przez grafika.
zobacz też:
4 kroki w marketingu internetowym, czyli od czego zacząć swój biznes online?
Czym jest brand awareness i jakie ma znaczenie w kontekście sprzedaży?
Skuteczna kampania reklamowa w internecie – jak opracować ją samodzielnie?