w ,

Skuteczna kampania reklamowa w internecie – jak opracować ją samodzielnie?

customer experience
customer experience

Dobrze zaplanowana i przeprowadzona kampania reklamowa w internecie może być skutecznym narzędziem do osiągnięcia celów i to obojętnie, czy chodzi tu o zwiększenie zasięgów, wypromowanie nowego produktu czy też o wzrost sprzedaży. Nie każdy przedsiębiorca chce jednak powierzyć organizację takiej kampanii zewnętrznemu podmiotowi. Dobra wiadomość jest taka, że równie dobrze może przeprowadzić ją sam. Tutaj jednak działanie na ślepo na wiele się nie zda. Konieczne jest podjęcie konkretnych działań i realizowanie ich w odpowiedniej kolejności.

Wszystko zaczyna się od celów

Gdyby wziąć pierwszą z brzegu książkę o marketingu i strategii biznesowej, na pewno znalazłaby się w niej rada, by wyznaczyć cele. Bez celów trudno działać skutecznie i ta zasada sprawdza się zresztą nie tylko w biznesie. To właśnie wiedząc z góry, co chce się osiągnąć, można planować konkretne działania, które do tego celu doprowadzą, eliminować pomysły, które wydłużają tę drogę, a także sprawdzać, czy rzeczywiście udało się osiągnąć zamierzony efekt. Z tego powodu kampania reklamowa w internecie nie może wystartować, nim firma nie sprecyzuje, czemu właściwie takie działania mają służyć. Czy chodzi o dotarcie do nowych klientów? A może o wypromowanie nowego produktu? Najlepiej jeszcze, by cele te były mierzalne – warto sięgać po konkretne liczby. „Zwiększyć sprzedaż” niewiele mówi, ale już „zwiększyć sprzedaż o 20%” jest bardzo precyzyjnym punktem odniesienia.

Co budżet, to inna kampania reklamowa w internecie

Po wyznaczeniu celów, czas zmierzyć się z kolejną kwestią – budżetem. Wiadomym jest, że firma dysponująca niewielkimi nakładami finansowymi nie będzie w stanie działać w ten sam sposób co przedsiębiorstwo z dużym budżetem marketingowym. Warto więc jeszcze przed zaplanowaniem konkretnej strategii określić, jaką kwotą się dysponuje. Na tej podstawie będzie można wybrać najbardziej optymalną drogę do osiągnięcia celu.

Świadomość produktu i klienta

Po tych dwóch powyższych kwestiach czas przyjrzeć się jednym z najważniejszych elementów każdej kampanii, a więc ofercie i grupie docelowej. Po pierwsze, trudno prowadzić jakiekolwiek skuteczne działania, nie mając pełnej świadomości, jakie cechy i zalety ma dany produkt i czym różni się od produktów konkurencji. I nie chodzi tu wcale o dokładną specyfikację, ale raczej o to, jakie realne korzyści może przynieść kupującym i czemu dana oferta ma być dla nich lepsza niż inne dostępne na rynku. Odpowiedzi na te pytania są też nieodłącznie związane z grupą docelową. Żeby budować skuteczny przekaz, trzeba wiedzieć, do kogo kierowane są słowa. Zupełnie inne przyzwyczajenia, potrzeby czy sposób komunikacji będą mieć nastolatki ze średnio zamożnej rodziny, a już całkiem odmienne osoby w średnim wieku, które prowadzą ogromny, dochodowy biznes. Grupa docelowa ma więc ogromne znaczenie, a im bardziej szczegółowa jest taka persona, tym lepiej. Warto więc zastanowić się nad wykonywanym zawodem czy lokalizacją potencjalnych klientów, jak również nad ich celami czy przyzwyczajeniami. Wszystkie te kwestie będą mieć znaczenie w kontekście budowania skutecznych przekazów.

Weryfikacja poprzednich kroków i wstępny zarys kampanii

Na tym etapie wcześniejsze ustalenia mogą zacząć się wykluczać. Być może firma wyznaczyła bardzo ambitne cele, których realizacja wprawdzie jest możliwa, ale jedynie przy znacznie wyższym budżecie. A może początkowe ustalenia są zupełnie niedopasowane do produktu czy grupy docelowej? Tutaj pojawia się więc etap weryfikacji. Poprzednie punkty warto przejrzeć i zastanowić się, czy się nawzajem nie wykluczają. Wtedy dopiero można przystąpić do określenia zarysu całej kampanii. To czas, by podjąć decyzję, jakie treści ma obejmować kampania reklamowa w internecie. Możliwości jest naprawdę wiele – oprócz klasycznych reklam może to być chociażby influencer marketing, prowadzenie bloga firmowego, tworzenie krótkich filmów, postów w mediach społecznościowych czy newsletter. Zwykle kampanie korzystają z kilku takich formatów na raz. Ważne jednak, by nie działać na ślepo, ale dostosować swój wybór do konkretnych celów i docelowych odbiorców. Jeśli firma ma trudności z określeniem, jakie działania najlepiej podjąć czy jakie treści tworzyć, zawsze pozostaje jej zatrudnienie agencji marketingowej, która pomoże opracować odpowiednią strategię.

Tworzenie, działanie, analiza

Teraz wreszcie czas na tworzenie treści. Należy jednak pamiętać, że zanim się do tego przystąpi, koniecznie trzeba przejść przez wszystkie poprzednie punkty, bo tylko wtedy tworzone treści mogą być naprawdę skuteczne i dopasowane do odbiorców. Należy też odpowiednio je promować, wykorzystując do tego wybrane wcześniej kanały. Jeśli na przykład celem przedsiębiorcy jest większa sprzedaż nowego produktu, warto przeanalizować mocne i słabe strony kanałów prowadzących do strony docelowej z towarem. Oczywiście żadna kampania reklamowa w internecie nie może być też skuteczna bez analizy. Firma musi mieć świadomość, czy podejmowane przez nią działania rzeczywiście przybliżają ją do wyznaczonego celu. Jeśli nie – jest to dobry czas, by zrezygnować z niektórych pomysłów, zmienić strategię czy maksymalnie wykorzystać potencjał tych przedsięwzięć, które najlepiej zdają egzamin. Dużym błędem będzie pozostawanie przy początkowo opracowanej strategii bez sprawdzania efektów i wyciągania wniosków.


Zobacz też:

Czym powinna się charakteryzować dobra agencja social media?

Prowadzenie bloga firmowego

Jakie znaczenie dla biznesu ma pozyskiwanie leadów i jak skutecznie o nie zadbać?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

nota obciązeniowa

System zarządzania dokumentami – co warto o nim wiedzieć?

jak finansować innowacje

Rekrutacja pracowników w Gdyni: jak skrócić czas obsadzania wolnych etatów?