Podziel się, , Google Plus, Pinterest,

Drukuj

Opublikowano w:

Marketing 7P: siedem elementów, które pozwolą firmie opracować lepszą i skuteczną strategię marketingową

O marketingu można mówić godzinami, jednak istnieją pewne podstawy, które powinna znać każda osoba choć trochę interesująca się tą branżą. Wśród nich znajduje się między innymi pojęcie marketingu mix, a co za tym idzie – koncepcji 7P. Co jednak ważne, nie chodzi tylko o to, by znać podstawowe założenia tego modelu, ale przede wszystkim, by wiedzieć jakie jest zastosowanie marketingu 7P w praktyce.

Solidna strategia nie powstaje znikąd

Żadna dobra kampania marketingowa nie bierze się z powietrza. Stoją za nią godziny pracy, a przede wszystkim skupienia na pewnych konkretnych elementach. Wśród nich znaczenie ma nie tylko sam produkt i cena, ale także inne kwestie, w tym tworzenie strategii marki. Dobrym punktem wyjścia będzie więc marketing 7P, dzięki któremu można skupić się na wszystkich najbardziej istotnych aspektach. Mowa tu o:

  • Produkcie,
  • Cenie,
  • Miejscu,
  • Dowodzie społecznym,
  • Promocji,
  • Ludziach.

Co warto wiedzieć o produkcie?

Warto zacząć od produktu. Oczywiście pod tym pojęciem nie musi się kryć coś fizycznego. Równie dobrze może być to usługa czy doświadczenie. Krótko mówiąc, jest to wszystko to, co oferuje dana firma.

Nie chodzi jednak o to, by skupiać się na produkcie z punktu widzenia firmy. Duże znaczenie ma przyjęcie perspektywy klienta. Trzeba więc umieć go przekonać, że jest to coś, co spełnia jego oczekiwania. Dobrze sprawdzi się tu odwoływanie do emocji i to niekoniecznie tych pozytywnych. Równie dobrze produkt może być sposobem na uwolnienie się od strachu czy innych złych odczuć. To, co jednak ma największe znaczenie, to by produkt nie był tylko kolejną rzeczą, na którą wydaje się pieniądze. Powinien oferować coś więcej niż tylko wartość materialną.

Jaka cena jest dobra?

Marketing 7P w praktyce powinien skupiać się także na cenie, ale rozumianej nie tyle co koszt zakupu, ale odpowiednik wartości dla klienta. Bez punktu odniesienia trudno powiedzieć, że dany produkt jest tani albo drogi. Ogromne znaczenie ma więc to, co klient dostaje w zamian. I mowa tu nie tylko o samym produkcie, ale przede wszystkim o korzyściach z nim związanych, które firma powinna podkreślać, tworząc opisy produktów czy opowiadając o swoich usługach. Nie bez powodu tak często powtarza się, że produkt jest warty tyle, ile klient jest w stanie za niego zapłacić. Żadna oferta nie jest więc za droga, o ile zdoła się przekonać potencjalnego kupującego, że trafił na dobrą okazję.

A jak to zrobić? Przede wszystkim podkreślając korzyści płynące z zakupu – na przykład wartość dodaną, jaka jest z nim związana. Warto też przyjrzeć się konkurencji. Wojny cenowe nigdy nie kończą się dobrze, dlatego lepiej zastanowić się, w jaki inny sposób sprawić, by oferta wydała się bardziej opłacalna od tej opracowanej przez inne firmy.

Gdzie sprzedawać?

W dalszej kolejności trzeba odpowiedzieć sobie na pytanie, w jaki sposób klienci będą mieć zapewniony dostęp do produktu. To może być oczywiście chociażby sklep stacjonarny, ale także strona internetowa czy specjalna aplikacja.

Najważniejsze jest tu, by wybrane miejsce, a właściwie miejsca, były dopasowane do marki i potrzeb odbiorców. Tutaj duże znaczenie ma więc poznanie grupy docelowej, jej potrzeb czy przyzwyczajeń i na tej podstawie ustalenie, gdzie takie osoby spędzają najwięcej czasu albo w jaki sposób mogą szukać produktu. Pozwoli to wybrać takie miejsca, które zapewnią możliwie największe efekty przy sprzedaży.

Czy inni klienci są zadowoleni?

Współczesny marketing zmaga się z jednym dużym problemem – konkurencja jest ogromna. Tym bardziej, że dzięki sprzedaży online istnieje możliwość oferowania swoich produktów ludziom na całym świecie. W efekcie trzeba jakoś przekonać klientów, że jest się lepszym wyborem niż konkurencja. Same reklamy i zapewnienia producentów nie wystarczą. Znacznie lepiej sprawdzi się tu social proof.

Zasada dowodu społecznego ma bardzo długą historię i została wyróżniona jeszcze w ubiegłym wieku przez Cialdiniego. Mimo tego wciąż znajduje zastosowanie i równie dobrze zdaje egzamin. Istnieje wiele sposobów, by wykorzystać social proof. Przykładem może być chociażby licznik wskazujący na liczbę osób, które już kupiły produkt.

Zastosowanie marketingu 7P przy promocji produktów

Kolejne „P” odnosi się do technik reklamowych, marketingowych i sprzedażowych. Firma musi więc odpowiedzieć sobie na pytanie, jak zareklamować produkt, by odnieść możliwie największe korzyści. Niektóre biznesy obierają niezbyt rozsądną strategię promocji na wszelkich dostępnych kanałach. To prosty sposób na stratę pieniędzy, ale już nie skuteczną promocję. Z tego powodu sposób komunikacji trzeba dostosować do strategii marki i do grupy docelowej. W końcu do zupełnie innych grup odbiorców można dotrzeć chociażby przez LinkedIn niż przy użyciu reklam w telewizji czy Instagrama.

Firma to także ludzie

Przedostatnie „P” składające się na marketing 7P to ludzie. Chodzi tu nie tylko o tzw. „ludzką stronę marki”, ale o wszystkie te osoby, które mają udział w sukcesie lub porażce firmy. Warto więc upewnić się, że osoby pracujące w firmie znają i rozumieją wizję firmy, ale też mają odpowiednie kompetencje i umiejętności do wykonywanych zadań. W końcu na co zda się firmie menadżer bez umiejętności interpersonalnych albo specjalista od social media, który nie umie budować zaangażowanej społeczności?

Bezproblemowy proces zakupowy

Na koniec proces, czyli szereg działań składających się na dostarczenie produktu czy usługi do klienta. Na tym etapie należy skupić się na wszystkich tych aspektach, które mogą przesądzić o zakupie albo od niego odwieść. Duże znaczenie będzie mieć w tym kontekście choćby lejek sprzedażowy, a co za tym idzie – wyeliminowanie przeszkód, które mogą odwieść klienta od zakupu. Mowa tu chociażby o braku popularnych sposobów płatności czy konieczności zakładania konta, aby dokonać zakupu. Na proces składa się jednak znacznie więcej. To także wszelkie procedury dystrybucji czy zarządzania relacjami z klientami. Wszystko po to, by wartość dla klienta była możliwie najwyższa.


Zobacz też:

Targetowanie w marketingu – czemu jest tak ważne i jakie korzyści może przynieść firmie?

Czym jest brand awareness i jakie ma znaczenie w kontekście sprzedaży?

Skuteczna kampania reklamowa w internecie – jak opracować ją samodzielnie?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *