Jedna z podstawowych zasad marketingu sprowadza się do tego, że jeśli próbujesz mówić do wszystkich, tak naprawdę mówisz do nikogo. Stworzenie oferty wpasowującej się w potrzeby każdego, kto odwiedzi stronę internetową, jest po prostu niemożliwe. W efekcie wszystko ogranicza się do mglistych komunikatów, które nie mają dużego znaczenia. Właśnie dlatego targetowanie w marketingu ma tak duże znaczenie.
Spis treści:
Co to jest targetowanie w marketingu?
Najprościej mówiąc, targetowanie w marketingu to podzielenie rynku na mniejsze segmenty, w celu skoncentrowania się na określonej grupie klientów. Wszystko sprowadza się do tego, by klient, czytając ofertę, pomyślał „te słowa są o mnie, mam dokładnie tak samo!”. Będąc przekonanym, że firma rozumie jego potrzeby, zaufa, że jest ona w stanie rozwiązać jego problemy czy zaspokoić jego pragnienia. Takiego efektu nie da się jednak osiągnąć, ograniczając się do ogólnych fraz. Tutaj potrzeba konkretów, a te automatycznie sprawiają, że przekaz nie jest kierowany do każdego, ale już do konkretnej grupy odbiorców. Nie ma w tym jednak nic złego. Wręcz przeciwnie – w ten sposób można znacznie poprawić swoje wyniki sprzedażowe.
Wiedząc, do kogo dokładnie kierowana jest oferta, znacznie łatwiej jest przyciągnąć właściwych ludzi i tworzyć skuteczne komunikaty. Nie można też zapomnieć o tym, że konkurencja na rynku jest ogromna. Trzeba więc dać powód klientom, by zrobili zakupy właśnie w danym sklepie, zamiast skorzystać z alternatywnych ofert. Dużą przewagę może dać właśnie targetowanie w marketingu. W momencie, gdy komunikaty są stworzone specjalnie na potrzeby konkretnego klienta, istnieje naprawdę niewielka szansa, że ten uda się do konkurencji.
Zobacz też: Prowadzenie bloga firmowego
Tym samym targetowanie w marketingu umożliwia także zdobywanie lojalnych klientów. Czemu mieliby nie wrócić na ponowne zakupy, jeśli wiedzą, że dana firma idealnie wpasowuje się w ich potrzeby? Klienci lubią czuć się wyjątkowi, a przede wszystkim nienawidzą marnować pieniędzy. Korzystając z oferty firmy, która tworzy ogólne teksty sprzedażowe, ryzykują wiele. Widząc markę, która kieruje się podobnymi ideami i rozumie ich potrzeby, prawdopodobnie pozostaną lojalni na długo.
Targetowanie a grupa docelowa
Korzyści płynące z targetowania są więc liczne. Pytanie tylko, jak wykorzystać je w praktyce? Tu znów pojawia się pojęcie, które można znaleźć praktycznie w każdej książce czy kursie o marketingu – grupa docelowa. To właśnie znajomość odbiorcy pozwala zdecydować, na jakich rynkach się skupić, jakie działania podejmować czy z jakiego rodzaju reklam korzystać. Znajomość grupy docelowej jest także jednym z kroków do sprawnej komunikacji z klientem.
Nie chodzi tu jednak o to, by ograniczyć się do kilku ogólnych stwierdzeń, ale o to, by taka persona była jak najbardziej realna. Obecnie wielu ekspertów od marketingu poleca nie tyle wypisanie kilku podstawowych pojęć, ale nawet nadanie takiej personie konkretnego imienia, by stała się „żywa”. Im lepiej zostanie ona określona, tym łatwiej przedsiębiorcy wejść w buty klienta i zrozumieć jego potrzeby. Oczywiście targetowanie w marketingu nie może być przeprowadzane na oślep. Persona powinna zostać jak najlepiej sprecyzowana, ale nie chodzi tu o zgadywanie szczegółów, ale wykorzystanie faktów. Należy więc analizować dane, dotychczasowe reakcje kupujących czy najczęściej zadawane przez nich pytania. Takie informacje będą przydatne przy stworzeniu obrazu klienta.
Zobacz też: Czym powinna się charakteryzować dobra agencja social media?
Targetowanie a słowa kluczowe
Targetowanie w marketingu nieodłącznie związane jest także ze słowami kluczowymi. Wielu potencjalnych klientów trafia na stronę nie z wcześniejszym zamiarem dokonania konkretnego zakupu, ale na przykład przeglądając dopiero wszystkie interesujące go oferty. Trzeba więc w jakiś sposób przekonać go, że dany produkt lub usługa jest lepszy niż ten konkurencji. A najpierw trzeba sprawić, by taki klient w ogóle trafił na daną stronę. I tutaj właśnie przydaje się wiedza odnośnie tego, jak dobierać słowa kluczowe. Każdy potencjalny klient szuka konkretnych rzeczy i najczęściej po prostu wpisuje zapytanie w wyszukiwarkę. Umiejętność odgadnięcia, jakie dokładnie będą to frazy może przełożyć się na lepszy ruch na stronie, ale też wyższy współczynnik konwersji. SEM i SEO ma więc duże znaczenie w kontekście targetowania w marketingu. Warto więc poświęcić dużo czasu na dobranie odpowiednich fraz i wplecenie ich w teksty ofert. Najlepiej by były jak najbardziej konkretne – w ten sposób najłatwiej trafić prosto do docelowych klientów, odflitrowując ich od osób, które szukają czegoś innego.