w

Wady i zalety reklamy prasowej – kiedy warto w ten sposób promować swoją ofertę?

wady i zalety reklamy prasowej
wady i zalety reklamy prasowej

W ostatnich latach gazety cieszą się coraz mniejszą popularnością. Niektórzy czytają je tylko przy konkretnych okazjach – np. w drodze pociągiem czy na wakacjach. Nie brak też takich czasopism, które niemal całkowicie przeniosły się do internetu. Nie oznacza to jednak, że reklamowanie w prasie swoich usług czy produktów obecnie mija się z celem. Wciąż może się to opłacać, jednak przed podjęciem decyzji o inwestowaniu w tę formę promowania swojej oferty warto poznać wady i zalety reklamy prasowej.

Obecnie reklama prasowa wciąż może być dobrym pomysłem

Każdy rodzaj reklamy ma swoje plusy i minusy i reklama prasowa nie jest tu wyjątkiem. Przede wszystkim warto zauważyć, że reklamy w gazetach od dawna stanowią skuteczny sposób na promowanie swoich produktów czy usług, szczególnie przez małe firmy. W przypadku gazet lokalnych jest to świetny sposób, by trafić do społeczności, która mogłaby być zainteresowana skorzystaniem z oferty. Reklama prasowa jest też o tyle uniwersalna, że można sobie na nią pozwolić praktycznie niezależnie od budżetu, jakim się dysponuje. Wszystko ze względu na to, że stawki zwykle uzależnione są od liczby czytelników. Przedsiębiorcy dysponujący dużym budżetem, mogą więc zdecydować się na reklamę w prasie czytanej w całym kraju, a ci, którzy nie chcą inwestować aż takich pieniędzy – wybrać gazetę o zasięgu lokalnym.

Wiadomo już, że inwestowanie w ten rodzaj reklamy jest możliwe także dla małych firm. Pytanie tylko – czy to się opłaca? Tutaj odpowiedź, jak to często bywa w marketingu, będzie brzmieć „to zależy”. Znając wady i zalety reklamy prasowej, łatwiej jednak ocenić rzeczywistą opłacalność takiej inwestycji.

Wady i zalety reklamy prasowej

Na początek największe plusy korzystania z tej formy reklamy. Wśród nich wymienić można:

  • dostęp do określonej bazy klientów – w przypadku gazet lokalnych i lokalnego biznesu to właśnie reklama prasowa może być świetnym pomysłem na promowanie swojej oferty. Pozwala dotrzeć wprost do grupy docelowej. Podobnie sprawa wygląda w przypadku gazet tematycznych – np. firma zajmująca się produkcją wędek może wiele zyskać dzięki reklamie w czasopiśmie wędkarskim.
  • zaufanie – jak wynika z przeprowadzonych badań ponad połowa konsumentów uważa marketing drukowany za najbardziej godny zaufania. To bardzo optymistyczny wynik, który sprawia, że nie warto od razu skreślać tej formy reklamy. W końcu to właśnie zaufanie w dużej mierze przekłada się na ostateczne podjęcie decyzji o zakupie.
  • możliwość reklamy także w formie cyfrowej – wiele gazet dostępnych jest w dwóch formach: fizycznej i cyfrowej, niektóre też całkowicie przeniosły się do internetu. Oznacza to, że obecnie reklama prasowa wcale nie musi oznaczać tylko wydrukowania jej w gazecie. Ma to o tyle znaczenie, że czytelnictwo cyfrowe wciąż osiąga wysokie wyniki, a to znaczy, że reklama w internetowej prasie może dotrzeć do naprawdę szerokiego grona.
  • dużo możliwości reklamy – gazety oferują też dużo opcji zamieszczania reklam. Niektóre są minimalistyczne i wyglądają niemal jak pewnego rodzaju „wizytówka”, inne mogą zajmować nawet całą stronę. Oznacza to, że przedsiębiorca ma możliwość dobrania takiej formy reklamy w prasie, która najbardziej odpowiada jego potrzebom i spełnia założenia budżetu.

Oczywiście to rozwiązanie nie ogranicza się tylko do samych plusów. Warto też więc mieć świadomość wad takiej reklamy. A chodzi tu przede wszystkim o:

  • ograniczone czytelnictwo – obecnie coraz mniej osób sięga po gazety. Wprawdzie niektóre dostępne są także w formie cyfrowej, a w przypadku czytelnictwa internetowego wyniki wciąż pozostają dobre. Problem pojawia się jednak, gdy przedsiębiorca chce np. reklamować swój produkt w gazecie branżowej, która występuje tylko w papierowej formie. W takim przypadku ryzykuje, że mimo zainwestowanych pieniędzy, trafi ze swoją reklamą do niewielkiego grona czytelników.
  • harmonogram gazety utrudniający promocję – wiele gazet wciąż dostępnych na rynku ukazuje się z naprawdę niewielką częstotliwością. Niektóre wydawane są raz na miesiąc, a nawet raz na kwartał. To z kolei oznacza, że czasami reklamy musza być gotowe już na wiele miesięcy przed ich pojawieniem się, co w przypadku nowości czy zmieniających się trendów stanowi spore utrudnienie.
  • brak kontroli nad umieszczeniem reklam – nie każda gazeta pozostawia też pole manewru, jeśli chodzi o miejsce, w którym ma być umieszczona reklama. To może stanowić problem szczególnie, jeśli na tej samej przestrzeni reklamuje się też konkurencja.
  • nieodpowiednia forma do niektórych działań marketingowych – jeśli chodzi o takie kwestie jak branding czy budowanie świadomości marki, to reklama w prasie nie będzie dobrym narzędziem do osiągnięcia tego celu.

Zobacz też:

Strategia współpracy z influencerem – jak ją opracować, by przyniosła maksymalne korzyści?

4 kroki w marketingu internetowym, czyli od czego zacząć swój biznes online?

6 zasad Cialdiniego, czyli podstawowe reguły rządzące światem marketingu

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

nota obciązeniowa

Kluczowe trendy w e-commerce

outsourcing it

Zarobki w IT i najlepiej opłacani specjaliści