w

Strategia współpracy z influencerem – jak ją opracować, by przyniosła maksymalne korzyści?

strategia współpracy z influencerem
strategia współpracy z influencerem

Influencer marketing ma wiele zalet, ale żeby rzeczywiście wykorzystać jego potencjał, trzeba umiejętnie zorganizować współpracę. Znaczenie ma nie tylko sam sposób prowadzenia promocji, ale także znalezienie odpowiedniego influencera czy określenie konkretnych założeń projektu. Skuteczna strategia współpracy z influencerem może przynieść wiele korzyści, dlatego warto wiedzieć, jak ją opracować.

1. Określenie celów

Aby stworzyć, a potem wdrożyć w życie strategię marketingową, najpierw trzeba wiedzieć, po co w ogóle nawiązuje się współpracę z influencerem. Cele mogą być naprawdę różne. Niektórym markom zależy na wypromowaniu danego produktu, dla innych priorytet stanowi budowanie świadomości marki. Ale możliwości jest jeszcze więcej. Influencer marketing może też zwiększyć grupę odbiorców treści tworzonych przez daną firmę, wzmocnić lojalność klientów czy zwiększać zaangażowanie. Dopiero określając, jaki dokładnie jest cel współpracy, można więc przystąpić do kolejnych kroków.

2. Ustalenie sposobu współpracy

Skuteczna strategia współpracy z influencerem może polegać na naprawdę różnych rodzajach aktywności. Po pierwsze wiele marek decyduje się na oferowanie darmowych produktów czy usług w zamian za recenzję czy polecenie. Często też influencer marketing opiera się na współpracy w formie zlecenie – influencer tworzy konkretną treść i otrzymuje wynagrodzenie. Może to być post, filmik czy cykl wpisów na blogu. Oczywiście to nie jedyne rozwiązania. Wśród pozostałych opcji znajduje się chociażby zaangażowanie influencera w konkurs, w którym nagrodami będą produkty danej marki czy zapłata za samą wzmiankę o marce w social media. Każde z tych rozwiązań może przynieść świetne efekty, o ile zostanie dopasowane do celu podejmowanych działań. Stąd tak duże znaczenia ma punkt pierwszy, czyli określenie celów.

3. Sprecyzowana grupa docelowa

Tak naprawdę dopiero na tym etapie należy skupić się na grupie docelowej. Współpraca z influencerem będzie mieć sens tylko wtedy, gdy grono jego obserwatorów będzie zbieżne z grupą docelową marki. W ten sposób firma zyskuje szansę na dotarcie do wielu odbiorców i przy okazji może liczyć na ich aktywne działanie dzięki rekomendacji influencera, z którego zdaniem się liczą.

Do najczęstszych błędów influencer marketingu należy traktowanie zasięgów jako najważniejszego kryterium. Jeśli odbiorcy osoby wpływowej nie wpasowują się w grupę docelową przedsiębiorcy, tego rodzaju strategia współpracy z influencerem okaże się jedynie stratą pieniędzy. Należy szukać takich influencerów, którzy rzeczywiście pozwolą osiągnąć cele i połączyć się z rynkiem docelowym.

4. Platforma dopasowana do potrzeb i sposobu komunikacji

Warto zastanowić się też nad tym, z jakiego rodzaju influencerem chce się nawiązać współpracę. Może to być bloger, gwiazda Instagrama, celebryta czy ekspert branżowy. Wiele zależy tu od celów firmy i sposobu komunikacji, który też należy wziąć pod uwagę, wybierając obszar współpracy z influencerem.

Potem można już rozpocząć poszukiwania, skupiając się tylko na osobach działających na konkretnej, wybranej platformie. Warto zastanowić się, w jakiej tematyce musi poruszać się influecner, by grupa jego odbiorców była spójna z grupą potencjalnych klientów marki. Poszukiwania można prowadzić chociażby poprzez wykorzystanie tagów czy konkretnych słów kluczowych. Oczywiście to nie wystarczy – trzeba jeszcze upewnić się, że osoba wpływowa naprawdę pasuje do marki i wyznaczonych celów. Warto także sprawdzić, czy odbiorcy influencera naprawdę są zaangażowani. Tutaj bowiem wcale nie liczy się ilość, ale jakość.

5. Monitorowanie, czy strategia współpracy z influencerem przyniosła oczekiwane efekty

Sama opracowana strategia współpracy z influencerem jeszcze nie przesądza o sukcesie. Ten zależy przede wszystkim od tego, czy udało się osiągnąć cele wyznaczone na samym początku. Aby móc odpowiedzieć na to pytanie, niezbędne okaże się śledzenie efektów podjętych działań. Znaczenie może mieć tu wiele czynników, takich jak:

  • Wzrost świadomości marki – wzmianki w social media, czas spędzony na stronie, użytkownicy witryny
  • Grono odbiorców – liczba obserwujących, komentarzy, polubieni czy udostępnień
  • Wskaźnik sprzedaży – wzrost przychodów, ilość nowych zamówień
  • Lojalność klientów – liczba osób, które wracają po kolejne zakupy, zapisują się do newslettera czy odnawiają subskrypcję
  • Linki – ilość i jakość linków.

Takie śledzenie postępów pozwoli nie tylko ocenić, czy konkretna współpraca z influencerem rzeczywiście była opłacalna. Na tej podstawie można też wyciągnąć wnioski, zastanowić się, co zdało egzamin i które rzeczy w przyszłości warto powtarzać, a jakich błędów należy unikać.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

powrót pracowników do biura

Powrót pracowników do biura po pandemii. Jak powinien wyglądać i jak zadbać o zespół w nowej rzeczywistości? Podręcznik (nie tylko) dla HR

praca hybrydowa

Praca hybrydowa – jak ją zorganizować?