Podziel się, , Google Plus, Pinterest,

Drukuj

Opublikowano w:

Jak zorganizować współpracę z influencerem krok po kroku? – praktyczna checklista

Wiele mówi się o tym, jak duże korzyści niesie za sobą współpraca z influencerem. Aby jednak tak się stało, trzeba odpowiednio się do niej przygotować. Znalezienie właściwej osoby do promowania swoich produktów czy usług to tylko jedna z wielu ważnych kwestii. Właśnie dlatego pomocna może się okazać checklista współpracy z influencerem.

1. Informacje o firmie

Checklista współpracy z influencerem rozpoczyna  się od informacji dotyczącej firmy, która chce zatrudnić wpływową osobę do promocji swoich produktów. Aby taka współpraca rzeczywiście odniosła efekt, w pierwszej kolejności trzeba odpowiedzieć na kilka ważnych pytań:

  • Czym zajmuje się firma?
  • Jakie produkty/ usługi chce promować?
  • Jakimi wartościami się kieruje? Czy ma konkretną wizję, archetypy marki albo charakterystyczny sposób komunikacji?
  • Co wyróżnia ją spośród konkurencji?

2. Informacje o kampanii

Kolejny krok to krótkie przedstawienie głównych założeń kampanii. Tutaj znaczenie będzie mieć ustalanie celów zarówno krótko-, jak i długoterminowych. Trzeba sobie odpowiedzieć na pytanie gdzie firma jest teraz i co chce osiągnąć. To może być chociażby:

  • rozszerzenie zasięgów
  • zwiększenie liczby odbiorów
  • poprawa SEO
  • budowanie zaangażowania.

Pomocne mogą się tu okazać także konkretne dane – np. te z Google Analytics, dzięki którym łatwiej wyznaczyć cele i zaplanować strategię. A skoro o wskaźnikach mowa, to warto w tym momencie przyjrzeć się, które medium przyciąga najwięcej odbiorców. To będzie bardzo cenna informacja przy planowaniu współpracy z influencerem.

3. Platforma do promocji treści

Influencerzy działają na wielu platformach. Można wyróżnić chociażby influencer marketing na Instagramie, Facebooku czy YouTube. Nie brak też osób, które wciąż skutecznie promują oferty firm, zamieszczając posty na swoich blogach. Warto więc zastanowić się, które medium firma chce wykorzystać.

4. Kim jest klient firmy?

Na tym etapie trzeba wykreować personę, czyli wymyśloną osobę reprezentującą klientów firmy. Warto zastanowić się, jakie persona ma przyzwyczajenia, potrzeby i pragnienia i co może ją przekonać do zakupu, obserwowania konta w mediach społecznościowych czy wykazania większego zaangażowania.

5. Poszukiwanie idealnego influencera

Dopiero po odhaczeniu poprzednich 4 punktów checklista współpracy z influencerem zakłada rozpoczęcie poszukiwań odpowiedniej osoby. Wiedząc już, kto jest klientem firmy, czego oczekuje i jakie są główne założenia kampanii, możliwe jest znalezienie idealnego influencera. Najważniejsze, by pasował on do określonej grupy docelowej. Wtedy kampania będzie mogła odnieść największy sukces. Znaczenie mają jednak także inne kwestie takie jak:

  • współczynnik klikalności (CRT)
  • zaufanie i autorytet
  • liczba obserwujących
  • zaangażowanie pod postami.

6. Zachęcenie influencerów do współpracy

Po wybraniu kilku potencjalnych osób czas na przedstawienie im propozycji współpracy. Influencerzy otrzymują wiele takich wiadomości. Trzeba więc jakoś ich zachęcić do promowania oferty konkretnej firmy. Najlepiej by wiadomości były krótkie i rzeczowe, ale przy okazji maksymalnie spersonalizowane. Warto zadbać przede wszystkim o wyraźne określenie, czym zajmuje się firma, co oferuje, jaki jest jej cel i czemu akurat z tym influencerem chciałaby nawiązać współpracę.

7. Ustalenie zasad współpracy

Jeśli już udało się przykuć uwagę influencera i nawiązać współpracę, trzeba upewnić się, że będzie ona przebiegać bez zbędnych problemów. Aby tak się stało, należy zadbać o dokładne ustalenie warunków. Z tego powodu checklista współpracy z influencerem nie może się obyć bez zadbania o takie kwestie jak:

  • przygotowanie briefu z najważniejszymi informacjami o firmie,
  • ustalenia głównych założeń kampanii,
  • określenia długości współpracy i mediów, na jakich ma odbywać się promocja,
  • wybrania konkretnego modelu współpracy – czy firma będzie dostarczać gotowe treści do publikacji, czy też influencer ma dużą swobodę przy tworzeniu treści promujących? W przypadku tej drugiej opcji warto ustalić szczegóły co do oczekiwań firmy.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.