Podziel się, , Google Plus, Pinterest,

Drukuj

Opublikowano w:

Najczęstsze problemy influencer marketingu: jak im zaradzić i osiągać maksymalne korzyści?

Influencer marketing ma ogromny potencjał i odgrywa istotną rolę w budowaniu świadomości marki czy zwiększaniu zasięgów. Z drugiej strony nie zawsze zawarcie umowy z influencerem gwarantuje zyski. Brak odpowiedniej strategii i dopilnowania podstawowych kwestii może sprawić, że współpraca okaże się niekorzystna, a problemy influencer marketingu przerosną potencjalne korzyści. Większości z nich można jednak prosto zaradzić, a tym samym ostatecznie osiągnąć sukces marketingowy.

Zbyt wąskie podejście

Nie bez powodu mówi się, że znalezienie odpowiedniego influencera jest kluczowe. Powinien on wpasowywać się w treści czy główne idee firmy, z która nawiąże współpracę. Dzięki temu klient ze swoim produktem trafia prosto do grupy docelowej, która jest jednocześnie społecznością influencera. Na początkowym etapie główne działania skupiają się więc na znalezieniu idealnej osoby do współpracy. Często jest to trudne zadanie, bo kandydatów jest wielu, a analiza może pochłonąć dużo czasu. To sprawia, że firmy właśnie tej kwestii poświęcają całą energię, często kwestię platformy używanej przez influencera traktując jako rzecz drugorzędną. A to duży błąd.

Znaczenie ma nie tylko grono obserwatorów, ale także platforma, na której udostępniane są treści. Influencer marketing na Instagramie będzie prowadzony w inny sposób niż na Facebooku czy Twitterze. Inne jest także grono odbiorców i inaczej budowane są relacje. Koniecznie więc należy uwzględnić rodzaj używanej platformy, a przede wszystkim trzeba zwrócić uwagę, czy treści, którymi firma chce się dzielić, wpasują się w charakter tej konkretnej platformy.

Problem z ustalaniem stawek

Na przeszkodzie do znalezienia odpowiedniego influencera często stoi także kwestia wynagrodzenia. W tego rodzaju współpracy brak jest standardowych stawek, co rodzi duże problemy influencer marketingu. Influencerzy zwykle sami ustalają swoje wynagrodzenie, a nieznający się na tej branży klienci nie wiedzą, w jakim zakresie mogą negocjować i kiedy ustalona stawka jest odpowiednia. Negocjacje utrudnia też fakt, że brak tu punktów odniesienia. Jeden influencer może więc żądać nawet kilkukrotnie większego wynagrodzenia niż osoba o podobnych zasięgach.

Jak temu zaradzić? Właśnie znajdując punkty odniesienia. Jednym z nich może być przede wszystkim zasięg. Oczywistym jest, że osoba mająca 10 000 obserwujących powinna otrzymać mniej niż ta mająca 1 milion. Działa tu ta sama zasada co w przypadku tradycyjnej reklamy w telewizji – najwyższe stawki płaci się wówczas, gdy reklama dotrze do największego grona odbiorców. Innym kryterium może być także kanał komunikacji. Przykładowo, post na Instagramie wymaga znacznie mniej pracy niż stworzenie filmu na YouTube.

Fałszywi obserwatorzy

Niektóre wpływowe osoby chcąc zwiększyć liczbę obserwatorów decydują się na ich opłacenie. Kupowanie fałszywych odbiorców sprawia, że influencer może być postrzegany jako bardziej wpływowy. Jednocześnie są to tylko pozory, bo takie fałszywe konta nie generują żadnych zysków z prowadzonej kampanii. Co więcej, jeśli wyjdzie na jaw, że influencer kupował obserwatorów, straci wiarygodność i pewnie też wielu z dotychczasowych prawdziwych obserwatorów. A to na pewno negatywnie odbije się na współpracy i efektach kampanii.

Co poradzić na takie problemy influencer marketingu? Najlepiej zwracać uwagę na zaangażowanie społeczności. Po pierwsze to właśnie ono pozwala odróżnić fałszywego influencera od tego prawdziwego. Po drugie, to właśnie zaangażowana społeczność najprędzej skorzysta z oferty, a może nawet poleci ją kolejnym osobom.

Trudności w określeniu warunków współpracy, czyli najczęstsze problemy influencer marketingu

Współpraca z influencerem przebiega na innej zasadzie niż inne praktyki marketingowe. Wiele firm ma więc trudności z ustaleniem warunków najlepszych dla nich, a jednocześnie w pełni wykorzystujących potencjał influencer marketingu.

Przede wszystkim należy pamiętać, że influencer jest osobą postrzeganą przez obserwatorów jako ktoś autentyczny i w pewien sposób im bliski. Ważne jest więc, by kierował spójne komunikaty i zachował swoją wiarygodność. Często firmy chcą narzucić zbyt wiele wytycznych – ściśle określić sposób przekazu, słowa, jakie musza być zawarte w poście czy filmie czy nawet dokładną strukturę kampanii. W ten sposób odbierają influencerowi swobodę. Tymczasem influencer marketing to skuteczny sposób sprzedaży pod warunkiem elastycznych warunków współpracy mających wpływ na autentyczność przekazu. To właśnie influencer wie, jak wzmacniać więzi ze swoją społecznością, jak skłonić ją do działania i budować zaufanie. Warto więc określić cele współpracy czy główne założenia, ale pozostawić influencerowi swobodę.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *