-
Z badania ankietowego* skierowanego do osób zarządzających, managerów i specjalistów wynika, że ponad 57% firm nie ma konkretnego planu marketingowego.
-
Działania planowane są – cytujemy: „po prostu”, „przypadkowo”, „przy okazji” lub „jak znajdzie się budżet”, albo wcale i raczej nikt ich nie weryfikuje, ani nie optymalizuje.
-
Ponad 35% planuje działania na kolejny rok sprzedażowy, tworząc raporty i analizy z działań.
-
Minimalna pozostała część „w sumie nie wie czy ma jakiś konkretny plan marketingowy”.
To wciąż niewiarygodne i zaskakujące, że w dobie dostępnych zasobów, narzędzi marketingowych, technologicznych (często już nieodpłatnych), ponad połowa firm nie ma zaplanowanych nawet podstawowych działań marketingowych. Drugą rzeczą jest brak weryfikacji wdrażanych przypadkowo działań.
Z czego to wynika?
Jak twierdzi większość badanych powodem jest m.in. brak specjalistów, wiedzy jak taki plan stworzyć lub też brak budżetu. Wielu zarządzających wciąż uważa, że do przygotowania i wdrożenia planu marketingowego niezbędne są duże nakłady finansowe. Nie zdaje sobie też sprawy, że plan marketingowy ma istotne znaczenie w rozwoju biznesu.
Od czego zacząć plan marketingowy? Prosto, krótko i konkretnie
Firmy, które nie mają żadnego planu marketingowego, zdecydowanie powinny zacząć od „czegokolwiek” co pomoże im w realizacji celu biznesowego. To co zaplanuje firma jest ważne i pomocne, pozwala na kontrolę, weryfikację i optymalizację tego co działa w firmie, a co wymaga poprawy.
Dobrym rozwiązaniem będzie zapis praktycznych założeń marketingowych, nawet w jednostronicowym pliku. Najważniejsze z nich to:
- Główny realny cel jaki firma chce osiągnąć i w jakim czasie.
- Zasoby jakimi dysponuje– ludzie, narzędzia, sprzęty etc.
- Określenie rynku i grupy docelowej.
- Działania promocyjne możliwe do zrealizowania. Rozpoczęcie od najmniej kosztownych i ryzykownych.
- Osiągalny czas realizacji działań marketingowych.
- Koszty i zwrot inwestycji. Wskaźnik ROI – procentowo.
- Weryfikacja i optymalizacja wdrożonych działań.
Dla tych którzy nie mają budżetu, sprawdzone działania na początek. Dodatkowe zasoby ludzkie są w tej fazie zbędne.
- Audyt – weryfikacja tego co działa w firmie. Eliminacja lub zastąpienie tego co nie działa.
- Wdrożenie działań promocyjnych niskobudżetowych lub niewymagających wkładu finansowego. Polecane przykłady w fazie początkowej:
- Cross Promotion – współpraca barterowa z firmami. W zamian za obecność wizerunku firmy w materiałach promocyjnych partnera, możesz zaoferować swoje produkty/usługi.
- Public Relations – przekonaj media, że Twój biznes jest godny uwagi. Uzyskaj wiarygodność i zaufanie wśród klientów.
- Działania analityczne – Google Analytics, Google Meta Tagi, Google Search Console – niezbędne, nieodpłatne narzędzia do analizy statystyk serwisów www, konwersji, wyników sprzedaży etc. Wspierają optymalizację działań i widoczność www.
- Social media – prezentuj swoją firmę w social media – znaczące przełożenie na konwersje i wyniki sprzedażowe.
- Google Ads, Facebook Ads, Instagram Ads – obecnie Google oferuje zautomatyzowane kampanie w pełni sterowane automatycznie, dostosowane do konkretnej grupy docelowej. Wystarczy założenie konta. Proste narzędzie, niewymagane doświadczenie.
- narzędzie Canva – nieodpłatne tworzenie grafik, tekstów, prezentacji, logotypów i innych materiałów promocyjnych. Oszczędność kosztów grafika.
- Weryfikacja i sprawdzenie skuteczności działań, przełożenie na konwersje/wyniki sprzedażowe.
Sprawdzone, niskobudżetowe i proste do wdrożenia działania marketingowe przyczyniają się do wzrostu sprzedaży w firmie.
Źródło: Fast Marketing Plan – tworzy zespół specjalistów z ponad 18-letnim doświadczeniem w planowaniu i wdrażaniu strategii marketingowych dla sektora B2B i B2C w branży m.in.: nieruchomości, FMCG, logistyka, finanse, e-commerce, consulting, HoReCa, kultura i sztuka, placówki oświatowe. Opracowuje sprawdzone i efektywne działania, poparte wiedzą i sukcesami w marketingu.
*Ogólnopolskie badanie marketingowe, przeprowadzone pod koniec 2023 roku m.in przez specjalistów współpracujących z Fast Marketing Plan. Rynek małych i średnich przedsiębiorstw. Branża m.in.: nieruchomości, HoReCa, beauty, eventy oraz kultura sztuka. Liczba firm, które wzięły udział badaniu – 78.