Faktoring to coraz popularniejsza usługa, która wykorzystywana przez mniejsze, ale także większe przedsiębiorstwa, zapewnia stały dostęp do gotówki tak istotnej przy utrzymywaniu optymalnego poziomu przepływów pieniężnych. Są jednak pewne sytuacje, w których faktoring nie będzie usługą dopasowaną do potrzeb biznesu. Co to za sytuacje?
Spis treści:
Faktury przeterminowane – faktoring się nie sprawdzi
Faktoring online to usługa, w ramach której klient nie musi martwić się o swoją płynność finansową, stanowiącą jeden z najważniejszych czynników rozwoju i sukcesu przedsiębiorstwa. Niestety w dzisiejszych czasach biznes niejako wymusza wystawianie faktur z długimi okresami rozliczenia – 30, 60, 90, a nawet 120 dni. Dla kontrahenta do wygodna sytuacja, dla firmy wystawiającej faktury niekoniecznie. Zbyt duże nagromadzenie nierozliczonych należności może skutkować problemami z wypłacalnością, co w długim terminie może doprowadzić nawet do upadłości.
Faktoring pomaga takim biznesom, realizując faktury natychmiast i otrzymując prawo do roszczenia sobie należności z wystawionego przez firmę dokumentu. Bardzo istotne jest jednak, by faktura ta nie była przeterminowana. Jeśli nasz kontrahent nie zapłacił w terminie, niestety nie będziemy w stanie odzyskać tej kwoty na zasadach znanych z usługi faktoringu. Usługa ta może być przez nas brana pod uwagę jedynie, gdy termin faktury nie jest krótszy niż tydzień.
Faktoring a relacje z klientem – czy zachodzi tutaj ryzyko konfliktu?
Faktoring świadczony przez https://pragmago.pl/ to usługa, która z roku na rok rozwija się i oferuje coraz to nowe, bardziej dostosowane do potrzeb klienta rozwiązania. Wciąż jednak faktoring jawny stanowi najczęstszy przypadek wykorzystania tej formy finansowania zewnętrznego.
Jako jedną z największych wad wymienianych w kontekście faktoringu jasnego, słyszeć możemy zwiększone prawdopodobieństwo zepsucia relacji z kontrahentami. Dlaczego? Ze względu na fakt, iż firma korzystająca z usługi faktoringu jest zobowiązana do poinformowania swoich kontrahentów o rozpoczęciu współpracy z faktorem.
Dla niektórych firm może to być oznaka braku zaufania. Ale czy słusznie? Dzisiaj wiele firm jest świadomych trudności na rynku i uwarunkowań, jakie daje optymalna płynność finansowa. Na tę kwestię możemy spojrzeć z zupełnie innej strony – rozpoczęcie współpracy z faktorem to troska o to, by bez względu na sytuację biznesową partnerów zawsze dbać o najlepszą jakość u sprzedawanych usług i towarów.
Koszty faktoringu – wada czy zaleta?
Prowizja to kolejna wada, o której mówi się w kontekście korzystania z zewnętrznego finansowania. Jak w przypadku każdej innej usługi, tutaj również klient zobowiązany jest do uiszczenia prowizji z tytułu sprzedanej faktury.
Jest to jednak kwota symboliczna, która zostaje automatycznie odjęta od wartości wypłacanych na konto środków, dlatego proces ten jest automatyczny, nie wymaga od nas żadnych płatności a co najważniejsze – już od samego początku doskonale wiemy, ile przyjdzie nam za taką fakturę zapłacić.
Wartość prowizji różni się w zależności od naszej historii współpracy z faktorem, od wartości faktury i daty zapadalności dokumentu, jednak zawsze możemy być pewni, że jest to atrakcyjna kosztowo alternatywa w stosunku do innych form finansowania działalności.