w , , ,

SEM i SEO – czym się różnią i jak wpływają na widoczność strony w internecie?

SEM i SEO
SEM i SEO

Marketing internetowy to praktycznie nieodłączna część każdego biznesu. To właśnie świat online umożliwia dotarcie do klientów z każdego miasta, a nawet kraju. Aby jednak było to możliwe, najpierw należy jeszcze zostać zauważonym. Nie wystarczy samo stworzenie strony internetowej, trzeba też zaistnieć w sieci. I właśnie w tym kontekście w marketingu internetowym pojawiają się dwa pojęcia – SEM i SEO. Czym są i jak wpływają na zwiększenie widoczności?

SEM i SEO – czym się od siebie różnią?

SEM to skrót od angielskiego Search Engine Marketing. Jak sama nazwa wskazuje, dotyczy marketingu w wyszukiwarce internetowej. Jest to więc szerokie pojęcie obejmujące szereg działań mających za zadanie promowanie firmy w internecie. Pod nazwą „SEM” kryją się więc wszystkie aktywności związane z budowaniem widoczności w Google – nie tylko pozycjonowanie strony internetowej, ale także płatne wyniki wyszukiwania takie jak linki sponsorowane czy program afiliacyjny.

SEO to natomiast działania, których celem jest zoptymalizowanie danej witryny i sprawienie, że algorytm Google uzna ją za wartą wyświetlenia wysoko w wynikach wyszukiwania. Osoby zajmujące się SEO nie tylko muszą wiedzieć, jak dobierać słowa kluczowe, ale także w jaki sposób wplatać je w teksty, wykorzystywać tagi, nagłówki czy opisy.

Całą zależność między SEM i SEO można natomiast sprowadzić do prostego równania: SEM = SEO + PPC. A czym jest ostatni element, czyli wspomniane PPC? To linki sponsorowane w Google działające na zasadzie „pay for click”. Reklamodawca nie płaci więc za samo wyświetlenie reklamy, zostaje za to obciążony odpowiednim kosztem w przypadku kliknięcia w nią. Cena za każde takie kliknięcie uzależniona jest natomiast od wielu czynników takich jak popularność wybranych słów kluczowych, jakość strony czy konkurencyjność branży.

Po co stosować SEM i SEO?

Zarówno SEM, jak i SEO mają ogromne znaczenie w e-marketingu. Z tego powodu tak wiele osób decyduje się na zatrudnienie agencji marketingowej czy specjalistów od pozycjonowania strony. Wśród podstawowych zalet wymienić można przede wszystkim:

  • Szybkie efekty, chociażby w postaci lepszej konwersji – działania SEM i SEO cechuje duża skuteczność i to w relatywnie krótkim okresie. Pozwala to nie tylko na szybkie odniesienie efektów, ale także na dostosowanie intensywności działań marketingowych do aktualnych celów.
  • Zwiększenie widoczności w sieci – nie bez powodu mówi się, że jeśli nie ma cię w internecie, to nie istniejesz. Zasada ta obowiązuje także w przypadku przedsiębiorców. Zresztą założenie strony www to tylko początek. Trzeba jeszcze jakoś wyróżnić się na tle konkurencji i zostać dostrzeżonym mimo istnienia milionów innych stron. A to możliwe jest dzięki odpowiedniemu doborowi słów kluczowych, tworzeniu wartościowego contentu czy zainwestowaniu w PPC
  • Mniejsze koszty – działania SEM charakteryzują się wysokimi efektami w stosunku do poniesionych z tego tytułu nakładów w porównaniu do tradycyjnych działań marketingowych
  • Możliwość skuteczniejszego dotarcia do grupy docelowej – więcej nie zawsze znaczy lepiej. W przypadku reklam ważniejsze jest nie do ilu osób się dociera, ale jakie są to osoby. Stąd tak ważne jest dostosowanie samej treści do sprecyzowanych odbiorców, a potem zadbanie o to, by zobaczyli przekaz reklamowy. SEM skupia się na frazach i słowach kluczowych wpisywanych przez użytkownika wyszukiwarki. To z kolei zwiększa prawdopodobieństwo, że to właśnie grupa docelowa stanie się odbiorcą takiej reklamy i skorzysta z oferty
  • Lepszy odbiór reklam – inaczej niż w przypadku wyskakujących okienek czy spotów reklamowych w telewizji reklama w wyszukiwarkach oceniana jest przez użytkowników jako akceptowalna i nie narzucająca się. W parze z lepszym odbiorem reklamy idzie natomiast także jej większa skuteczność.

Zobacz też:

Program lojalnościowy – czym jest i czemu każda firma powinna o nim pomyśleć?

Czym jest Property Management dla SAP Business One?

 

9 komentarzy

Dodaj odpowiedź

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Outsourcing call center

Reklama natywna – niestandardowy, ale skuteczny sposób na promowanie swoich usług w internecie

pakiet medyczny

Pakiet opieki medycznej – dlaczego warto go mieć?