Dopracowanie oferty to dopiero połowa sukcesu. Kolejnym krokiem będzie wypromowanie się w internecie. A konkurencja jest na tyle duża, że może okazać się to wyzwaniem. Na szczęście istnieją sposoby na promowanie biznesu w sieci. Co więcej, większość z nich wcale nie wiąże się z dużymi wydatkami, dlatego może skorzystać z nich praktycznie każdy.
Podstawy, o które powinien zadbać każdy przedsiębiorca
Na początek – zgodnie z myślą, że pierwsze wrażenie odgrywa ogromną rolę – warto zadbać o podstawy związane z działalnością w internecie. Będzie to przede wszystkim:
- Zaprojektowanie logo – może się to wydawać zbędne, szczególnie na początku. Logo pozwala jednak nie tylko prezentować się bardziej profesjonalnie, ale i zapada w pamięć. Pozwala więc pracować nad rozpoznawalnością, o którą warto dbać od samego początku prowadzenia biznesu.
- Strona internetowa – wielu przedsiębiorców działa bez własnej strony, ale warto odpowiedzieć sobie na pytanie, kto prezentuje się bardziej wiarygodnie – osoba z własną stroną www czy ta bez niej? O ile jeszcze np. w przypadku restauracji sam profil firmowy na Facebooku zamiast strony www rzeczywiście się sprawdzi, to już w przypadku osób oferujących np. usługi graficzne czy programistyczne albo sprzedających własne produkty – niekoniecznie.
- Opinie zadowolonych klientów – mało kto odważy się skorzystać z oferty przedsiębiorcy, o którym w sieci jest kompletnie cicho. Warto więc dać głos swoim zadowolonym klientom i zamieścić na stronie internetowej ich opinie. W ten sposób łatwiej będzie przekonać kolejne osoby do współpracy.
- Firmowe akcesoria – w tym podpunkcie nie chodzi oczywiście o żadne długopisy czy kubki. Warto jednak zadbać o firmowe wizytówki, koperty czy opakowania z firmowym logo. Dzięki temu będzie można stworzyć silny związek między produktami a wizerunkiem firmy.
- Jasna strategia – trudno prowadzić skuteczne działania, nie znając mocnych stron swojej firmy, sposobu komunikacji ani grupy docelowej, czyli krótko mówiąc – nie mając strategii i planu na rozwój biznesu. Właśnie dlatego przez przystąpieniem do działania warto poświęcić uwagę tym kwestiom. Bez tego biznes nie będzie miał silnych fundamentów.
Większa widoczność w sieci
Podstawy za nami, czas przejść do strategii związanych ze zwiększaniem swojej widoczności w sieci:
- Wykorzystanie potencjału Google – darmowe sposoby na promowanie biznesu w sieci związane są też z Google. Warto zadbać o utworzenie konta Google Business i Google Places, by dać się zauważyć w sieci.
- Optymalizacja pod kątem wyszukiwarek – aby nie zginąć w internecie wśród konkurencyjnych ofert, trzeba pracować nad swoją widocznością. Warto więc zapoznać się z podstawami SEO i zadbać o właściwe pozycjonowanie strony.
- Obecność w social media – swoją rozpoznawalność można też budować z wykorzystaniem social media. To obecnie idealne miejsce do skracania dystansu i zdobywania zaangażowanej społeczności. Nie chodzi oczywiście o to, by porywać się od razu na wszystkie kanały. Trzeba wybrać te, które najlepiej sprawdzą się w danym biznesie, w myśl zasady, że liczy się jakość, a nie ilość.
- Blog firmowy – dobrą metodą na zwiększenie widoczności w sieci będzie także blog firmowy. Po pierwsze, to idealne miejsce do budowania pozycji eksperta i zwiększania zaufania. Pozwala też maksymalnie wykorzystać możliwości SEO. Co równie ważne – jeśli content będzie wartościowy i dopasowany do grupy odbiorców, czytelnicy sami będą udostępniać artykuły, promując w ten sposób markę i cały biznes.
Inne sposoby na promocję biznesu w internecie
Swój biznes można też promować, korzystając ze wsparcia innych osób:
- Wpisy gościnne – współpracując z konkurencją i dzieląc się swoją wiedzą np. w jej podcastach czy na blogu, można dotrzeć do zupełnie nowych osób – grupy odbiorców swojego konkurenta. To także kolejny sposób na zwiększanie rozpoznawalności i wzbudzanie zaufania – w końcu skoro ktoś pojawia się gościnnie u innych osób z branży, to widocznie ma wiedzę i doświadczenie.
- Komentarze pod treściami konkurencji – do grupy docelowej konkurencji można też dotrzeć bez nawiązywania współpracy. Wystarczy zostawiać wartościowe komentarze pod filmami, postami czy wpisami na blogu. Pozwoli to zainteresować odbiorców swoją ofertą i po raz kolejny zwiększyć rozpoznawalność.
- Marketing afiliacyjny – zawsze można też rozważyć współpracę afiliacyjną. Aby się jednak opłacała, należy upewnić się, że taki partner afiliacyjny ma grupę odbiorczą spójną z grupą docelową marki. W przeciwnym razie nie będzie to trafiona inwestycja.
Kilka ważnych wskazówek na koniec
Oczywiście sposoby na promowanie swojego biznesu w sieci nie ograniczają się tylko do tych przedstawionych wyżej. Jest ich znacznie więcej. Warto więc wspomnieć o kilku tych, które też mogą przynieść dobre efekty:
- E-mail marketing – lista mailingowa nie jest rozwiązaniem tylko dla dużych przedsiębiorstw. Co więcej, to wciąż naprawdę skuteczny sposób sprzedaży. Nie warto więc odwlekać decyzji o wysyłaniu własnego newslettera. Zamiast tego lepiej jak najszybciej zbierać własną listę mailingową.
- Zwiększenie konwersji – większa liczba odwiedzin na stronie to wciąż za mało, by zwiększyć swoje zyski. Te osoby muszą się jeszcze zamienić w klientów, a więc nie mogą utknąć na samym początku lejka sprzedażowego. Właśnie dlatego warto analizować cały proces i eliminować ewentualne przeszkody na drodze do skorzystania z oferty.
- Słuchanie potrzeb odbiorców – przedsiębiorca powinien myśleć przede wszystkim o klientach. W końcu to dla nich tworzy swoje produkty i usługi. Właśnie dlatego tak ważne jest, by słuchać ich potrzeb i na nie odpowiadać. Można to robić na różne sposoby, np. analizować słowa kluczowe i na tej podstawie tworzyć treści na blog, przeprowadzać ankiety, zadawać pytania, reagować na sugestie swoich klientów. Takie działania mogą zwiększyć sympatię do marki, pomóc w zdobyciu lojalnych klientów, a przede wszystkim – przełożyć się na zyski.
Aby rozwijać swój biznes, warto przyglądać się konkurencji, obserwować trendy i przede wszystkim zadawać sobie pytanie „co jeszcze mogę ulepszyć?”. Co jednak ważniejsze – trzeba działać. Wielu przedsiębiorców za długo stoi w miejscu, przygotowując się w nieskończoność, doczytując kolejne artykuły i chcąc wiedzieć „wszystko”, zanim wystartują z promocją. Nie jest to dobra droga. Warto zacząć działać już teraz. W końcu bez tego nie ma efektów!