w

Przyszłość motoryzacji w rękach inżynierów Politechniki Śląskiej

Przyszłość motoryzacji
fot. Piotr Szałański www.storymakers.pl

Współczesny przemysł motoryzacyjny, zasilany innowacjami i technologicznymi przełomami, nieustannie się zmienia. W odpowiedzi na nowe potrzeby sektora uczelnie podejmują różnorodne inicjatywy mające na celu przygotowanie przyszłych inżynierów do tak dynamicznie zmieniającego się środowiska branżowego.

Świat motoryzacji przychodzi szybką ewolucję na naszych oczach. Jeszcze niedawno dominujące silniki spalinowe ustępują miejsca nowym rozwiązaniom napędowym. Zelektryfikowane pojazdy stają się coraz bardziej dostępne dla masowego odbiorcy, a rosnąca infrastruktura ładowania zwiększa ich atrakcyjność w oczach klientów.

Trend ten to jednak nie tylko zmiana źródła napędu, ale także szansa na rewizję konstrukcji samochodów pod kątem efektywności i wydajności.

Współczesne pojazdy to nie tylko mechaniczne konstrukcje, ale także skomplikowane systemy komputerowe na kółkach. Koncept „connected car” staje się rzeczywistością, umożliwiając pojazdom komunikację z innymi pojazdami, infrastrukturą drogową i chmurą.

Oprogramowanie jest obecnie jednym z kluczowym elementów nowoczesnych pojazdów, napędzając rozwój autonomiczności oraz wyższego poziomu komfortu i bezpieczeństwa. Ta obserwowana wokół nas cyfrowa transformacja oznacza nowe potrzeby i wyzwania, którym próbują sprostać przedsiębiorstwa. Chcąc utrzymać wysoki poziom konkurencyjności i wykorzystać potencjał innowacji, potrzebują wyspecjalizowanych kadr inżynierów.

Zasób ekspertów starają się zapewnić dostosowujące się do nowych realiów uczelnie. Każdego miesiąca słyszymy o nowych przykładach współpracy pomiędzy sektorem edukacyjnym i biznesem, które są nawiązywane na całym świecie.

Nie inaczej jest też w Polsce, gdzie jednym z ostatnich przykładów jest Politechnika Śląska, która nawiązała partnerstwo z liderami przemysłu, aby wypracować program edukacyjny odpowiadający na rosnące zapotrzebowanie na wykwalifikowanych specjalistów w dziedzinie oprogramowania motoryzacyjnego. Powstały w ten sposób kierunek studiów podyplomowych o nazwie

„Oprogramowanie w Automotive dla Współczesnej Mobilności – Cyfryzacja w Automotive” stanowi połączenie sił renomowanej uczelni z gigantami branży motoryzacyjnej: koncernem Stellantis N.V. oraz firmą GlobalLogic. Jego celem jest wykształcenie inżynierów oprogramowania, którzy nie tylko sprostają wymaganiom nowej ery motoryzacji, ale także będą kształtować jej przyszłość. – Prowadzone zajęcia mają na celu przekazanie praktycznej wiedzy dotyczącej różnych domen współczesnego sektora automotive. Mówimy tu o podstawach tworzenia oprogramowania w nowoczesnych samochodach, ale również systemach jazdy autonomicznej, które za jakiś czas mogą być regularnie obecne na drogach. Studenci zdobędą także kompetencje blisko związane z funkcjonowaniem nowoczesnych zakładów produkcyjnych oraz dotyczące obszaru przemysłu 4.0 – wyjaśnia Patrycja Bajorska, Senior Project Manager w GlobalLogic, firmie będącej oficjalnym partnerem kierunku.

Tego rodzaju interdyscyplinarna współpraca staje się fundamentem rozwoju sektora automotive, ale też wielu innych branż, które w coraz większym stopniu adaptują nowe rozwiązania technologiczne.

Wyposażeni w odpowiednie kompetencje specjaliści stanowią motor napędowy dla organizacji zmieniających świat i odpowiadających na nowe potrzeby klientów i użytkowników.

Dla samych studentów nowe kierunki realizowane na uczelniach we współpracy z firmami są z kolei szansą, by podjęta decyzja o rozwoju edukacyjnym i zawodowym przełożyła się na szybszy i łatwiejszy start kariery w danej branży.

Artykuł powstał we współpracy z GlobalLogic.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Co to jest CRM

Co to jest CRM i do czego służy?

jak finansować innowacje

Przedsiębiorcy uciekają przed ZUS-em w spółki z o.o.