Siedzący tryb pracy ma swoje wady i zalety. Choć wydawać by się mogło, że jest to w pełni bezpieczna forma zatrudnienia, okazuje się, że ośmiogodzinne siedzenie za biurkiem może negatywnie wpływać na nasze samopoczucie i zdrowie. Marka Everspace przygotowała zestawienie najważniejszych zasad ergonomii w biurze, których przestrzeganie – zarówno przez pracodawcę jak i pracowników – gwarantuje komfort i bezpieczeństwo.
Spis treści:
Odpowiednia postawa to podstawa
Bóle szyi i kręgosłupa to najczęstsze problemy, z którymi borykają się pracownicy biurowi. Aby uniknąć tych dolegliwości, a przynajmniej zminimalizować je do minimum, należy pamiętać o prawidłowej postawie podczas siedzenia. Pomóc w tym może dobrze dobrane krzesło z regulacją wysokości siedziska w zakresie 40-50 cm, pochylanym oparciem i wygodnymi podłokietnikami. Odpowiednie ustawienie fotela względem biurka to takie, które pozwala, aby stawy łokci, bioder i kolan były w ustawione pod kątem ostrym. Szeroki wybór ergonomicznych krzeseł biurowych oferują marki Profim, Grupa Nowy Styl i Bejot. Warte uwagi są również rozwiązania od MDD, a także od Vank – marka w ostatnim czasie wypuściła na rynek niezwykle interesujący model krzesła V6.
Biurko na miarę użytkownika
W pracy biurowej, równie ważne jak odpowiednio dobrany fotel, jest biurko dopasowane do potrzeb konkretnego użytkownika. Jego maksymalne dopasowanie, pozwala uchronić pracownika od chorób zawodowych. Przede wszystkim warto postawić na regulowany blat, co pozwoli osobie, która będzie przy nim pracowała, dostosowanie do wzrostu i własnych preferencji. Ustawiając odpowiednią wysokość należy pamiętać, że zgodnie z zaleceniami przepisów BHP, ekran monitora musi być ustawiony w następujący sposób: jego górna krawędź powinna znajdować się na wysokości oczu, natomiast zalecana odległość od oczu to 1,5 do 2 przekątnych ekranu. Wśród rozwiązań dostępnych na rynku, wyróżnić należy biurko MDD_drive od marki MDD. W nowoczesnych przestrzeniach biurowych, świetnie odnajdą się też biurka oferowane przez Mebelux, WUTEH, VANK oraz Grupę Nowy Styl.
Zadbaj o nadgarstki
Mniej znaną, ale coraz bardziej powszechną chorobą zawodową osób pracujących za biurkiem jest zespół cieśni nadgarstka. Objawia się ona bólem, drętwieniem i skurczem palców i jest efektem wielogodzinnej pracy na komputerze. Podstawą do uniknięcia tych dolegliwości jest odpowiednio ustawione biurko, warto też wyposażyć się w odpowiednią podkładkę pod nadgarstek. W trakcie pracy wskazane jest rozluźnianie dłoni i gimnastykowanie palców.
W zasięgu wzroku
Oprócz chorób zawodowych, które są ściśle powiązane z kręgosłupem, kolejną najczęstszą dolegliwością pracowników biurowych są problemy ze wzrokiem. Oprócz odpowiedniego ustawienia monitora, trzeba pamiętać nawilżaniu oczu – z tego powodu, warto mieć zawsze przy sobie krople. Bardzo ważne są również przerwy – nawet krótkie spojrzenie w dal pozwala na to aby wzrok odpoczął. Zalecane są również liczne ćwiczenia, na przykład zataczanie oczami ósemek czy patrzenie na boki pod różnymi kontami. Systematyczne stosowanie tych zasad z pewnością korzystnie wpłynie na jakość widzenia.
Przerwa na odpoczynek i wyciszenie
Każdemu pracownikowi, który spędza przed komputerem przynajmniej 4 godziny dziennie, przysługuje 5 minutowa przerwa co godzinę. Warto więc o tym pamiętać wykorzystać wolną chwilę na oderwanie wzroku od komputera czy krótki spacer. W przestrzeni biurowej warto zaaranżować specjalne miejsca sprzyjające wyciszeniu. W takim celu stworzone zostały sofy modułowe Hexa od Grupy Nowy Styl. Natomiast kolorowe pufy Bazalto od MDD urozmaicą przestrzeń i stworzą ciekawe miejsce na chwilę wytchnienia. Wygodnie siedzisko Penta od Bejot sprzyja relaksacji, a designerska kolekcja mebli U_FLOE charakteryzuje się zarówno ponadprzeciętną estetyką jak i funkcjonalnością.