Podziel się, , Google Plus, Pinterest,

Drukuj

Opublikowano w:

Jak zmienić zarządcę nieruchomości?

Deweloper, który sprzedaje mieszkania przyszłym członkom wspólnoty mieszkaniowej, musi określić już w trakcie sprzedaży pierwszego lokalu, w jaki sposób będzie zarządzana dana wspólnota. Najczęściej firmy deweloperskie decydują się na profesjonalnych zarządców z zewnętrznych firm. Niestety, tak powołany administrator często nie spełnia wymagań członków wspólnoty. Jak zmienić zarządcę narzuconego przez dewelopera?

 

Zarządca i jego wpływ na życie wspólnoty

Zdarza się, że administrator nieruchomości, wybrany przez dewelopera i narzucony mieszkańcom, nie wykonuje poprawnie powierzonych mu zadań. Dzieje się tak z wielu powodów – deweloperzy zazwyczaj wybierają zarządców drogą przetargu i decydują się najczęściej na firmę, która zaproponuje najmniejszą stawkę. Taki „administrator” może działać na korzyść dewelopera i np. tuszować wady konstrukcji czy budynków po to, aby mieszkańcy nie domagali się od dewelopera naprawy szkód z tytułu rękojmi. W konsekwencji tego zaniedbane usterki mogą doprowadzić do poważnych uszkodzeń i awarii, za które finalnie i tak będą musieli zapłacić właściciele mieszkania. To od zarządcy zależą też finanse lokatorów oraz ogólny stan własności wspólnej (dróg, chodników, placów zabaw itd.), dlatego jego wybór powinien być przemyślany. Najlepiej zaufać profesjonalnym firmom takim jak https://www.nordhome.com.pl, które funkcjonują na rynku od kilku lat i cieszą się zaufaniem klientów.

Jak odwołać zarządcę?

Jeżeli administrator nie wykonuje poprawnie swoich obowiązków, zaniedbuje zarządzane nieruchomości i działa na szkodę lokatorów, to właściciele mieszkań mogą go odwołać. W tym celu należy zwołać zebranie wspólnoty, na którym przyjęta zostanie uchwała zaprotokołowana przez notariusza i tym samym zgłoszona do sądu ksiąg wieczystych. Wniosek o zwołanie zebrania wysłać należy do obecnego zarządcy, który może utrudniać spotkanie właścicieli, dlatego w przesłanym wniosku powinny znaleźć się takie informacje jak przewidywany porządek obrad oraz konkretna data i godzina zebrania. By mieć pewność, że pismo wysłane do zarządcy jest w zupełności poprawne, warto także skorzystać z pomocy prawnika lub firmy, która zastąpi starego zarządcę (chyba że właściciele lokali zadecydują o tym, że sami chcą administrować wspólnotą) – dodatkowo będzie to dla nowego zarządcy test jego doświadczenia i kompetencji.

Nowy zarządca – kogo wybrać?

Administrowaniem nieruchomościami po zmianie dotychczasowego zarządcy może zajmować się ponownie firma zewnętrzna, posiadająca doświadczenie w tej branży i sprawdzona przez mieszkańców. Zawsze jednak właściciele wspólnoty mogą powołać zarząd „właścicielski” i sami zarządzać budynkami – w skład takiego zarządu wchodzą wtedy mieszkańcy wybrani na drodze głosowania. Aby jednak poprawnie i skutecznie administrować budynkami, niezbędne są doświadczenie oraz wiedza (także ta prawnicza), dlatego najczęściej zarząd również powołuje nowego zewnętrznego administratora.


 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *