Na początku prowadzenia działalności na młodych biznesmenów czeka wiele wyzwań. Muszą odnaleźć się w zupełnie nowej sytuacji i zadbać o liczne formalności, w tym o przygotowanie biznesplanu. Dlaczego warto spisać swoje cele i plany?
Spis treści:
Biznesplan a dofinansowania działalności
Biznesplan to dokument, który konstruuje się przed rozpoczęciem prowadzenia firmy lub na początkowym etapie działalności. Znajdują się w nim wszelkie strategie prowadzenia podmiotu gospodarczego, struktura, cele czy wartości marki. To przeważnie podstawowy wymóg w procesie ubiegania się o dofinansowanie, które jest nieocenioną pomocą w rozwijaniu własnego brandu.
Kiedy początkujący biznesmen poszukuje źródeł dotacji zarówno wśród inwestorów, jak i urzędów, musi przedstawić swój plan działania. Biznesplan zawiera wszystkie elementy opisujące zasady funkcjonowania podmiotu gospodarczego i to, jak marka ma wyglądać w przyszłości. Stworzenie kompleksowego dokumentu pełnego szczegółów to narzędzie przekonujące sponsorów do powierzenia swoich środków właśnie na tę działalność.
Poprzez dobrze przygotowany dokument przedsiębiorca jest w stanie przekonać inwestora, że zna sytuację rynkową i wie, jak się do niej dostosować. Ma także szansę pokazania swoich pomysłów i zainteresowania potencjalnego sponsora wartościami, innowacyjnym produktem czy strategią marketingową. Bez biznesplanu pozyskiwanie dotacji byłoby znacznie trudniejsze, a wręcz niemożliwe.
Jak może wyglądać biznesplan?
Aby zobaczyć, jak może wyglądać taki dokument, warto znaleźć w sieci przykładowy biznesplan. Na pierwszych stronach powinien widnieć spis treści, a tuż po nim streszczenie całego planu wraz z opisem ogólnego pomysłu na biznes. Jeśli działalność dotyczy np. sprzedaży ubrań, zaleca się przeanalizować rynek i opisać zachodzące w nim trendy czy wyzwania, z jakimi będzie się trzeba mierzyć.
Należałoby skupić się na tym, w jakim obszarze danej branży chce się działać. Przyda się dokładny opis nie tylko konkretnych działań, ale i sposobów wyróżniania się na tle konkurencji. Jeśli planuje się wejście w świat mody przyjaznej środowisku, powinno się dokładnie omówić przyświecające temu wartości. Idee marki zawsze muszą znaleźć się w biznesplanie niezależnie od tego, jaki charakter ta ma odzwierciedlać.
Każdy przedsiębiorca na początku swojej drogi powinien przeprowadzić analizę SWOT, która pozwala dostrzec nie tylko plusy i minusy jego biznesu, ale także szanse i zagrożenia, jakie go czekają. W dokumencie nie może zabraknąć kwestii finansowych, czyli m.in. omówienia cen, w jakich zamierza się sprzedawać ubrania. Marża to jednak nie wszystko, bo trzeba zahaczyć również o sprawy księgowości.
Dobry biznesplan musi zawierać opis strategii marketingowej, czyli tego, jak marka będzie promowana i w jaki sposób będzie się budować jej wizerunek. Uwzględnia się tam takie aspekty jak konieczność zbudowania zespołu zajmującego się reklamą czy korzystanie z usług firm zewnętrznych, a także kwestie dotyczące stricte komunikacji wizualnej, czyli: projekt logo, nazwę, tone of voice i sposoby docierania do grupy docelowej.
Ustalenie odbiorców działań marki to kolejna ważna kwestia, która jest możliwa dzięki dobrej analizie rynku. Przedsiębiorca powinien zamieścić w biznesplanie charakterystykę potencjalnych klientów. Konieczne są także wszelkie prognozy – finansowe, rozwojowe czy dotyczące zakresu działania. W dokumencie powinno się określić konkretne cele, jakie kolejno chce się zdobywać.
Należy uwzględnić również koszty, jakie inwestuje się w działalność na początku jej istnienia i niezbędne dane właścicieli lub współwłaścicieli marki. Dokument ma zawierać opis aktualnej struktury przedsiębiorstwa i prognozę jej poszerzania. Trzeba umieścić w nim także sposób opodatkowania, szacunki dotyczące opłacalności i rachunek zysków i strat.
To podstawowe przykłady tego, jakimi informacjami należy wypełnić biznesplan. Każdy powinien dopasować dokument do własnych potrzeb, rodzaju działalności czy oczekiwań inwestora. Jeśli wnioskuje się o dotację z urzędu pracy, warto zapytać tam o wzór dokumentu. Takie informacje znacznie pomogą w stworzeniu kompleksowego zbioru danych na temat firmy.
Jakie korzyści niesie stworzenie biznesplanu dla firmy?
Biznesplan dla firmy może przynieść korzyści w postaci dofinansowań, co niezaprzeczalnie wpływa na potencjał rozwojowy marki. Poza tym stanowi punkt, do którego zawsze warto się odwołać w razie potrzeby np. po to, by podążać według założonej na początku strategii. Sam proces tworzenia dokumentu pozwala dokładnie określić swoje cele i zastanowić się nad wieloma aspektami, o jakich nie pomyślałoby się, gdyby nie np. analiza SWOT.
Dokument pomaga w lepszym zrozumieniu rynku. Stworzenie planu działania wymaga bowiem dokładnego zapoznania się z sytuacją w branży i konkurencją. Na biznesowej drodze spotyka się wiele wyzwań, z którymi niekiedy łatwiej sobie radzić, powołując się na wartości czy założenia spisane w biznesplanie. Czasami to także świetne źródło motywacji do podejmowania kolejnych kroków w rozwijaniu marki.
Czy biznesplan można zmieniać w trakcie rozwijania biznesu?
Biznesplan to bardzo elastyczny dokument, który na przestrzeni lat można korygować. Często koncepcje działania zmieniają się wraz z rozwojem przedsiębiorstwa. Do oferty trafiają nowe produkty, a zespół rozrasta się w nieprzewidzianie szybkim tempie. Takie zdarzenia powodują, że trzeba nieco zmienić postawione cele czy strukturę marki. Nie ma w tym nic złego, a dodatkowo takie korekty pomagają w lepszym dopasowaniu się do szybko rozwijających się branż.
Biznesplan – czy to konieczność?
Biznesplan to konieczność, kiedy przedsiębiorca chce się ubiegać o dofinansowania. Nawet jeśli nie planuje tego robić, bardzo poleca się tworzenie takiego dokumentu. To ogromna pomoc, źródło motywacji i szansa na lepsze zaplanowanie wszystkich swoich poczynań na niełatwej i pełnej wyzwań drodze biznesowej.