w

Czy hiperautomatyzacja to przyszłość każdego przedsiębiorstwa?

hiperautomatyzacja
hiperautomatyzacja

Hiperautomatyzacja pozwala zoptymalizować procesy w firmie, a co za tym idzie znacznie ograniczyć koszty operacyjne. Jest również taktowana jako przyszłość biznesu. Czym dokładnie jest hiperautomatyzacja? Czy sprawdzi się w przypadku każdego przedsiębiorstwa? Odpowiedzi na te i inne pytania znajdują się w niniejszym artykule.

Czym jest hiperautomatyzacja?

Termin hiperautomatyzacja występujący również jako hiper automatyzacja funkcjonuje od 2019 roku. Można go definiować jako kompleksowe wykorzystanie dostępnych narzędzi z zakresu automatyzacji, sztucznej inteligencji oraz Business Intelligence, które ma na celu przekształcenie oraz stworzenie nowych procesów (transformację cyfrową przedsiębiorstwa), co przy użyciu tradycyjnych metod byłoby niemożliwe.

Hiperautomatyzacja opiera się na wspomnianej już wcześniej sztucznej inteligencji. Ponadto wykorzystuje również uczenie maszynowe oraz zrobotyzowaną automatyzację procesów. Jej główny cel to automatyzacja powtarzalnych i czasochłonnych procesów. Hiperautomatyzacja obejmuje jednak nie tylko procesy, które można zoptymalizować, ale również standardową automatyzację, co pozwala na dokonanie transformacji cyfrowej.

Jak działa hiperautomatyzacja?

Standardowa automatyzacja początkowo opierała się na technologii RPA, czyli wykorzystaniu botów do naśladowania powtarzalnych, ludzkich czynności. Procesy te powielały pewien schemat, co pozwalało dedykować do ich wykonywania odpowiednio zaprogramowane roboty. Zastosowanie sztucznej inteligencji pozwoliło natomiast zacząć symulować działanie ludzkiego intelektu. Hiperautomatyzacja łączy w sobie technologie: RPA, Low/No code, BI, ML oraz AI, dzięki czemu możliwa jest automatyzacja praktycznie każdego powtarzalnego zadania. Z tego właśnie względu jest ona traktowana jako idealne narzędzie do osiągnięcia cyfrowej transformacji organizacji.

Czym różni się hiperautomatyzacja od automatyzacji? 

Celem automatyzacji jest przyspieszenie i optymalizacja istniejących już procesów, które obejmują powtarzalne czynności. Wykorzystywane są w tym celu narzędzia bazujące na technologii RPA lub łączące w sobie klika relatywnie prostych technologii. Hiperautomatyzacja jest działaniem o znacznie szerszym spectrum, ponieważ jest to kompleksowa strategia obejmująca przekształcanie, optymalizację oraz tworzenie nowych procesów, niedostępnych dla aktualnych metod. Ostatecznym celem jej wdrożenia jest kreowanie nowych możliwości biznesowych oraz wspieranie cyfrowej transformacji całej firmy. Mówiąc krótko automatyzacja jest narzędziem, a hiperautomatyzacja strategią opartą o wykorzystywanie wszystkich dostępnych narzędzi.

Przykłady zastosowania hiperautomatyzacji?

Hiperautomatyzacja może być stosowana w różnych obszarach, co jest zależne od technologii jakie w sobie łączy. Przykładowo znajduje zastosowanie w:

– obsłudze klienta z wykorzystaniem RPA i sztucznej inteligencji – automatyczne odpowiadanie na wiadomości klientów, czy wprowadzanie zmian w danych na podstawie zgłoszeń otrzymywanych od klientów;

– kontroli transakcji finansowych – RPA umożliwia uzyskiwanie odpowiednich informacji o transakcjach użytkowników z różnych źródeł danych. Oprogramowanie jest również w stanie je przetwarzać oraz analizować w celu identyfikacji zdarzeń niepożądanych;

– przetwarzaniu roszczeń z tytułu wypadków komunikacyjnych – RPA automatyzuję obsługę roszczeń w firmach ubezpieczeniowych. Dzięki integracji wizji komputerowej i NLP towarzystwa są w stanie przetwarzać obrazy wypadków samochodowych, by następnie dokonać wyceny szkody. Odpowiednie zestawienie danych pozwala określić czy roszczenie jest zasadne i podlega wypłacie odszkodowania.

Korzyści wynikające z hiperautomatyzacji

Hiperautomatyzacja to strategia, która przynosi przedsiębiorstwu wielopoziomowe korzyści, które pozwalają zdobyć przewagę nad konkurencją oraz wznieść biznes na nowy poziom. Najczęściej wymienia się:

– elastyczność – firma jest w stanie wyjść poza ograniczone korzyści płynące z wdrożenia pojedynczej technologii cyfrowej. Umożliwia to odpowiednie skalowanie, zarówno procesów, jak i korzyści;

– zwiększenie produktywności załogi – automatyzacja czasochłonnych i powtarzalnych procesów pozwala uwolnić czas konkretnych pracowników, którzy mogą zająć się pracą kreatywną i pełnić bardziej wartościowe role w organizacji;

– integrację – wdrożenie hiperautomatyzacji umożliwia pełniejszą integrację wszystkich wykorzystywanych systemów oraz poprawia komunikację wewnętrzną na każdym szczeblu organizacji;

– optymalizację przychodów i kosztów – procesy hiperautomatyzacji pozwalają na odpowiednią redukcję kosztów działalności organizacji oraz zwiększenie przychodów, dzięki lepszemu wykorzystaniu własnych zasobów.

Hiperautomatyzacja to rozwiązanie, które dzięki koordynowaniu szeregu narzędzi wykorzystywanych w firmie pozwala szybko reagować na zmieniające się wymagania biznesowe oraz dostosować się do aktualnych realiów rynkowych. Pozwala również stworzyć możliwości, które nie były dotąd dostępne.


Zobacz też:

Jak zrewolucjonizować działanie sklepu internetowego?

Rekrutacja pracowników w Gdyni: jak skrócić czas obsadzania wolnych etatów?

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Branża eventowa

Branża eventowa nie odrobi strat, a na horyzoncie widać czwartą falę pandemii

6 zasad Cialdiniego

6 zasad Cialdiniego, czyli podstawowe reguły rządzące światem marketingu