Przed pandemią praca zdalna była pożądanym benefitem pracowniczym. W ciągu ostatnich 2 lat stała się w wielu firmach standardem. Pracodawcy więc poszukują nowych pomysłów na motywowanie pracowników. Jak pokazało badanie Dailyfruits „Firma w trendzie zdrowia i zero waste” pracujący Polacy na pierwszym miejscu obecnie chcieliby szerzej korzystać z benefitów wspierających ich zdrowie. Do wartościowych rozwiązań pozapłacowych pracownicy zaliczają także skrócony dzień pracy lub dodatkowy urlop oraz działania wspierające integrację pracowników.
Zmiany jakie zaszły pod wpływem pandemii na rynku pracy przewartościowały system benefitów w wielu organizacjach. Od pracodawców wymagają w dzisiejszych czasach ukierunkowania się na tworzenie miejsc pracy wspierających dobrostan fizyczny i psychiczny pracowników. Pracujący coraz mocniej sygnalizują swoje potrzeby w tym zakresie, które wyostrzył m.in. okres izolacji z pogarszającym się samopoczuciem czy rosnący poziom wypalanie zawodowego powodowany zwiększonym stresem. Pandemia odbiła się także na rosnącej od kilku lat także w Polsce epidemii nadwagi i otyłości. Pracodawcy coraz mocniej odczuwają jej skutki, ponieważ rośnie liczba osób na zwolnieniach lekarskich, które borykają się z metabolicznymi chorobami cywilizacyjnymi, wywołanymi m.in. przez otyłość.
Spis treści:
Benefity zdrowotne za sprawą pandemii zyskały większe zainteresowanie pracowników
Co trzeci respondent badania Dailyfruits potwierdził, że chciałby szerzej korzystać z benefitów oferowanych przez pracodawcę wspierających zdrowie. Jest to zapewne efekt pandemii, z której skutkami będziemy się borykać jeszcze przez kolejne lata. Doceniane i postrzegane jako wartościowe przez pracowników są benefity jednak wychodzące poza system podstawowej opieki zdrowotnej. Jak pokazało badanie pracownicy chętnie korzystaliby w ramach opieki pracodawców na przykład ze spotkań z dietetykiem czy trenerem personalnym, ze zdrowych przekąsek w biurze, a także z cyklicznego programu edukacji żywieniowej. Na liście pożądanych benefitów wspierających zdrowie i budujących odporność znalazła się także możliwość realizacji w firmie ćwiczeń czy gier zespołowych, a nawet dostęp do firmowych rowerów.
Dietetyk w firmie
Jedną z form wsparcia pracowników w obszarze zdrowia są na przykład regularne wizyty w firmach dietetyków finansowane przez pracodawców. Wynika to z potrzeb sygnalizowanych przez samych pracowników w wielu organizacjach, jak również z rosnącej świadomości pracodawców, którzy zaczynają dostrzegać potrzebę wprowadzenia programów żywieniowych dla pracowników. W efekcie pracodawcy sięgają po konkretne rozwiązania, jak webinaria z dietetykami, konsultacje z analizą składu ciała czy firmowe eventy z edukacją żywieniową. – komentuje Magdalena Kartasińska dietetyk kliniczny i kierownik działu dietetycznego Dailyfruits, która uczestniczy w takich projektach na zaproszenie pracodawców.
Odpowiedzi respondentów badania „Firma w trendzie zdrowia i zero waste” pokazują nie tylko jak ważne są dla pracowników benefity wspierające ich kondycję fizyczną i psychiczną, ale także jakich obszarów dokładnie dotyczą. Jest to na przykład skrócony czas pracy lub dodatkowy urlop, integracja pracowników czy firmowe rozwiązania związane ze sportem i aktywnością fizyczną.
Wellbeing dla pracownika
Jak ważne dla pracowników jest wsparcie ze strony pracodawców do powrotu do lepszej formy po okresie pandemii świadczą także odpowiedzi respondentów badania na pytanie: „Czy chciałbyś, aby Twoja firma zorganizowała program edukacji żywieniowej w formie cyklicznych spotkań, wykładów i konsultacji z dietetykiem?”. Aż 69% ankietowanych wyraża taką chęć i potrzebę, a 26% uważa, że to idea warta rozważenia. Tylko 5% z wszystkich zapytanych nie widzi takiej konieczności.
Na rynku benefitów pracowniczych zachodzą po pandemii widoczne zmiany, które owocują nowymi pomysłami na motywowanie pracowników i przyciąganie do pracy wartościowych kandydatów.
Coraz więcej pracodawców zauważa, że dbałość o profilaktykę zdrowotną pracowników nie sprowadza się tylko do wellbeingu, a wymaga kompleksowych programów prozdrowotnych i działań profilaktycznych. – komentuje Magdalena Kartasińska z Dailyfruits.
Edukacja żywieniowa
Jednym z obszarów, w którym pracownicy potrzebują i sygnalizują chęć otrzymania wsparcia od pracodawców jest edukacja żywieniowa. Jak podkreśla 29% ankietowanych pracujących Polaków jest to dla nich szansa na zmianę nawyków żywieniowych spowodowanych zajadaniem stresu. Dla 26% respondentów, borykających się z różnymi chorobami jest to możliwość uzyskania cennych informacji o prawidłowej diecie. Z kolei 23% zapytanych przyznaje, że ma już za sobą wiele nieudanych prób odchudzania się na własną rękę, a 17% wyznaje, że zmaga się z nadwagą lub otyłością, chętnie więc skorzysta z pomocy specjalistów zatrudnionych przez pracodawcę. Może się więc okazać, że wkrótce pracodawcy zaczną chętniej współpracować z dietetykami oferując nowe formy benefitów pozapłacowych.
*W materiale prasowym wykorzystano wyniki badania firmy Dailyfruits „Firma w trendzie zdrowia i zero waste”.