w , ,

Pięć błędów w oświetleniu powierzchni handlowych

Pięć błędów w oświetleniu powierzchni handlowych Nowyoutsourcing.pl

Galerie handlowe, sklepy wielkopowierzchniowe czy markowe butiki projektują oryginalne i przykuwające wzrok witryny, zapraszające klienta do wnętrza sklepu. Równie staranna aranżacja i ekspozycja towaru czeka na potencjalnego nabywcę w środku – wystylizowane manekiny, specjalne ekspozytory, półki i wyspy – wszystko po to, by produkty prezentowały się doskonale, ukazując wszystkie swoje zalety. Elementem, który często jest niezauważalny, ale kluczowy w ekspozycji towaru, jest oświetlenie. Wspólnie z ekspertem firmy GTV podpowiadamy, jakich błędów unikać przy iluminacji powierzchni handlowych.

Źle zaprojektowana i wykonana świetlna aranżacja przestrzeni handlowych zniweczyć może wszystkie nasze marketingowe wysiłki. Nakład włożony w stworzenie niebanalnej wystawy czy odpowiednią prezentację asortymentu zmarnować mogą błędy w oświetleniu, których dość łatwo możemy uniknąć, jeśli posiadamy odpowiednią wiedzę. Poniższy poradnik wskazuje najczęstsze pomyłki, ukazując równocześnie, jak ważnym czynnikiem w dobrze zaprojektowanej przestrzeni handlowej jest odpowiednie oświetlenie.

Oślepiająca witryna

Kontakt z potencjalnym klientem nawiązujemy zanim przekroczy on próg naszego butiku, dlatego warto zadbać o każdy, nawet najmniejszy szczegół. Witryna to wizytówka naszego sklepu – co nie oznacza, że ma swym blaskiem oślepiać klientów.

Witryna powinna charakteryzować się wyższym poziomem natężenia światła od pozostałej części sklepu, przez co akcentuje wybrane elementy ekspozycji. Funkcję tą doskonale wypełniają reflektory X-Line lub X-Smart – rekomenduje Marcin Sosnowski, ekspert firmy GTV. – Należy jednak umieścić je w taki sposób, by ich światło podkreślało wybrane produkty i nie oślepiało osób przechodzących obok wystawy – dodaje Marcin Sosnowski.

Brak elastyczności systemu oświetlenia

Projektując oświetlenie powierzchni handlowych często zapominamy o elastyczności systemu – a przecież każdy sklep posiada indywidualny cykl sprzedażowy. W zależności od branży i specyfiki nie tylko wystawy, ale i aranżacje wewnątrz sklepu przekształcają się z różną częstotliwością – wraz z nową dostawą, trendem, sezonem czy porą roku. Każda taka zmiana wymaga innej ekspozycji towaru i odmiennego oświetlenia – dlatego warto wykorzystać rozwiązania modułowe, pozwalające na częstą modyfikację formy systemu oświetlenia.

Niezwykle przydatnym rozwiązaniem są szynoprzewody X-Rail, które wraz z mocowanymi do nich oprawami tworzą estetyczny, trwały, a przede wszystkim łatwo rekonfigurowany system oświetleniowy. W prosty sposób można zmieniać położenie, ilość i rodzaj zamontowanych reflektorów oraz skierować światło na wybrane przez siebie gabloty, półki czy manekiny – podkreśla ekspert firmy GTV. Dodatkowo, za pomocą szyn i odpowiednich łączników, można zmodernizować kształt toru zasilającego, doprowadzając zasilanie i oświetlenie w wybrane przez nas miejsce w sklepie.

Nieoświetlone półki

Dodatkowe oświetlenie towaru na półce eksponuje jego zalety, równocześnie pozwalając klientowi ocenić produkt i dokonać satysfakcjonującego zakupu. – Coraz popularniejszym trendem jest wykorzystanie do podświetlania sklepowych półek taśm LED lub metalowych klipów LED. Pozwala to nie tylko odpowiednio wyeksponować produkt, ale również stworzyć efektowną oświetleniową aranżację sklepu. Należy jednak pamiętać, by oświetlenie akcentujące miało przynajmniej dwukrotnie większe natężenie niż oświetlenie ogólne – mówi Marcin Sosnowski.

Nie powinniśmy jednak bazować wyłącznie na oświetleniu punktowym – podświetlanie większej powierzchni półek daje zdecydowanie ciekawszy efekt. Najlepiej sprawdzi się połączenie oświetlenia miejscowego i akcentującego – wyeksponowane w ten sposób produkty zyskują atrakcyjny wygląd i łatwiej je odnaleźć czy rozpoznać.

Nieodpowiednia barwa światła

Na subiektywny odbiór wnętrza naszego sklepu wpływ ma również barwa światła. – Oświetlenie ogólne o ciepłej barwie sprawi, że butik staje się bardziej swojski, przytulny i domowy. Zimne białe światło podkreśli z kolei przestronność i nowoczesny wystrój pomieszczenia. Dzięki zastosowaniu światła białego o pośredniej barwie możemy poprawić ogólne samopoczucie klientów i wydłużyć ich czas pobytu w sklepie – mówi ekspert firmy GTV.

Dyskomfort pracowników

Projektując oświetlenie oddziałujące na klienta często zapominamy o własnych pracownikach i ich komforcie. Dodatkowe oświetlenie ciągów komunikacyjnych, stref roboczych i kas zredukuje ilość pomyłek i poprawi warunki pracy. Zadbajmy jednak o właściwe proporcje oświetlenia ogólnego, dodatkowego i akcentującego – by uzupełniały się wzajemnie i harmonizowały ze sobą, tworząc niepowtarzalny klimat.

Dobrze zaprojektowane oświetlenie podkreśla walory produktów, przyciąga wzrok i zainteresowanie klientów – prawie samo sprzedaje. Technologia LED sprawdza się tu doskonale – jest energooszczędna, charakteryzuje się długim okresem eksploatacji – co przekłada się na oszczędność dla naszego portfela – oraz wyjątkowymi parametrami światła, a jej zastosowanie pozwala na zaprojektowanie efektownych aranżacji sklepów.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

kampania adwords

Pozycjonowanie i kampania AdWords – wspierające się kanały marketingowe e-commerce?

strona internetowa

Firmowa strona internetowa od Google