w , ,

Korzyści systemów ERP dla firm handlowych

ERP

Firmy handlowe zmagają się z coraz to większymi wyzwaniami, związanymi m.in. z optymalizacją kosztów, a także szybszą obsługą klienta. Rosnące oczekiwania i rozwijająca się konkurencja narzucają dużą presję i zmuszają do stosowania nowoczesnych rozwiązań. Jednym z nich jest system ERP dla firm dystrybucyjnych i handlowych.

Polski vs. światowy handel

Handel (https://www.anegis.com/branze/handel-dystrybucja) w ostatnich latach umocnił swoją pozycję, osiągając tylko ze sprzedaży online przychód ponad 4,88 mld USD. Wynik ten jest niemalże dwukrotnie wyższy niż w 2018 roku. Sprzedaż online jest więc silnym paliwem dla rozwoju handlu światowego i docelowo stanowić będzie nawet 60% wszystkich transakcji (raport Forrester). Nic więc dziwnego, że dla 76% respondentów doskonalenie swoich wewnętrznych, informatycznych systemów stało się priorytetem. 

Jak podaje Główny Urząd Statystyczny – obroty handlu zagranicznego w pierwszych dwóch miesiącach 2023 roku, wyniosły w cenach bieżących 267 mld zł w eksporcie oraz 244 mld zł w imporcie. Porównując te dane z analogicznym okresem w 2022 roku — eksport wzrósł o 12,0%, a import o 5,6%. Nic więc dziwnego, że to właśnie handel jest najpopularniejszą (28%) branżą wśród zakładanych mikrofirm (Ragon). Tendencja ta narzuca firmom wiele wyzwań – zarówno w obrębie obsługi klienta, jak i usprawniania wewnętrznych procesów. 

Z czym mierzą się współczesne firmy handlowe?

Przede wszystkim z dużą zmiennością informacji i danych, które dotyczą klientów i zamówień. Nieregularne wolumeny narzucają szybszą i efektywniejszą pracę, a także sprawniejsze funkcjonowanie magazynów. To z kolei nakazuje szybsze procesowanie zamówień, co nierzadko wymaga wprowadzenia nowych strategii – często odchodzi się w nich od fizycznej pracy człowieka. 

Z pewnością nie pomaga w tym presja czasu. Sprzedaż nadal musi odbywać się szybko i z zachowaniem najwyższej jakości usługi. Redukowanie błędów, planowanie dostaw i sprawna wysyłka to główne cele współczesnej branży handlowej. Jest to szczególnie trudne w obliczu obecnej inflacji, która narzuca zmniejszenie kosztów eksploatacyjnych. To głównie te zadania stoją przed systemami informatycznymi, które mają nie tylko optymalizować czas, ale także zmniejszać koszty i tworzyć nową przestrzeń do realizowania celów biznesowych

Warto również podkreślić, że branża musi zmierzyć się z nowymi kanałami sprzedaży i płatności. Przykładem takich działań jest sprzedaż na urządzeniach mobilnych, które stanowią 23% wszystkich dokonywanych transakcji. Raport PWC wskazał nawet, że w Polsce, raz w tygodniu, aż 17% użytkowników dokonuje zakupów przy użyciu swoich smartfonów. Sklepy więc zmuszone są wprowadzić nowe systemy i rozwiązania, które pomogą im odpowiedzieć na ten kluczowy i rosnący trend. 

Czego potrzebuje branża handlowa?

Handel przede wszystkim wymaga systemów informatycznych, które będą w stanie spełnić powyższe wymagania. Wszystko to musi iść w parze ze sprawnym zintegrowaniem i zautomatyzowaniem dostępnych funkcji – tak, aby ujednolicić standardy obsługi, zwiększyć efektywność i usprawnić proces przenoszenia informacji z modułu do modułu. 

ERP dla firmy handlowej

System ERP od Anegis jest jednym z rozwiązań dedykowanych branży. Znajdują się w nim narzędzia sprzedaży, raportowania i zarządzania, które usprawniają pracę nie tylko handlowców, ale także dystrybutorów. Jest więc to szereg korzyści, z których czerpać może zarówno handel spożywczy, jak i odzieżowy czy FMCG. Wdrażając ERP dla firm handlowych, zyskać można m.in.:

  • wsparcie w zakresie obsługi magazynowej – począwszy od złożenia zamówienia, poprzez jego kompletowanie i ewentualny zwrot,
  • automatyzację samego procesu sprzedaży – np. poprzez magazynowanie danych w zakresie transportu czy samego cyklu sprzedażowego,
  • lokalizowanie towarów w strefie magazynowej,
  • usprawnienie komunikacji i wymiany między działami,
  • tworzenie prognoz sprzedażowych, 
  • redukcję błędów i typowanie wąskich gardeł, 
  • optymalizowanie kosztów – np. związanych z eksploatacją,
  • sprawne lokalizowanie partii towaru oraz wysłanych przesyłek, 
  • reagowanie na trendy i wyzwania, które stawia konkurencja i branża. 

Tak szerokie spektrum możliwości i korzyści wskazuje na to, że firmy handlowe powinny otwierać się na nowe rozwiązania – głównie dlatego, że współczesny rynek stawia bardzo konkretne wymagania. Rosnąca świadomość klientów i konkurencji powinna więc być silnym motywatorem do tego, aby otworzyć się na takie systemy, jak np. rozwiązania ERP dla logistyki.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

prawa pracy

Nowe przepisy prawa pracy: jak działy IT mogą dostosować firmę do zmian?

logistyka gabarytów

Sektor TSL: jakie pułapki mogą czekać na przewoźników w umowach?