w

Fake news w dobie komunikacji w social media

Fake news w dobie komunikacji w social media Nowyoutsourcing.pl

Dostęp do ogromnej ilości danych w Internecie sprawił, że zatracamy zdolność odróżniania wiarygodnych informacji od fake newsów. Nie wiemy, jak rozpoznać, co jest wiarygodne, a co nie. Kiedy wyłączyć fałszywą witrynę? Jak nie dać się oszukać? Jak odzyskać zaufanie do mediów powielających fałszywe wiadomości? To wyzwanie sprawia, że w dobie blogerów, fake newsów oraz rosnącej roli mediów społecznościowych, praca dziennikarza nabiera nowego, istotnego znaczenia.

Szybkie komputery i urządzenia przenośne, powszechność korzystania z Internetu oraz brak kontroli jakości materiałów zamieszczanych w sieci zapewniają łatwiejszy dostęp do stale aktualizowanych informacji. Dla uczniów, studentów czy też naukowców, ale także zwykłych ludzi, wreszcie pojawiła się możliwość korzystania z różnych źródeł bez ograniczeń. Studnia wiedzy, z dostępem w dogodnym momencie. Szukamy informacji w szkole, w pracy, w autobusie. Głodni wiedzy zapominamy o tym, że obok wyrastają, jak grzyby po deszczu, fałszywe serwisy informacyjne, które karmią się głodem czytelników i mediów w szerokim tego słowa znaczeniu.

W jednym z serwisów internetowych, a potem kolejno w szanujących się dziennikach powtarzano informację o tym jak papież Franciszek zadeklarował swoje poparcie dla, wtedy jeszcze kandydata, Donalda Trumpa w kampanii o fotel prezydenta USA. Historia choć nie była prawdziwa, do tej pory żyje swoim życiem w sieci. A takie przykłady można mnożyć obecnie w nieskończoność. Zapytamy, o co więc tu chodzi?

Odpowiedź jest prosta. Autorzy tych fałszywych newsów opracowują swoje historie wyłącznie w celu maksymalizacji odwiedzin użytkowników, co z kolei generuje niewyobrażalne dochody. Ich oszustwa mają wymiar przede wszystkim finansowy. Pozornie nie ma to znaczenia, ale w świecie newsów bez faktów, fałszywe informacje stanowią oczywiste i realne zagrożenie.

Niedawne badanie dotyczące umiejętności korzystania z Internetu wśród studentów Uniwersytetu Stanford pokazuje, że nie są oni w stanie „rozróżniać reklam z artykułów informacyjnych ani identyfikować, skąd pochodzą informacje”. Co zatem robić by się obronić przed anonimowymi autorami i artykułami o dziwnej treści? Jak najlepiej szukać i właściwie oceniać informacje on-line? Jak korzystać z tych „źródeł”, które są na wyciągnięcie ręki? Jak stać się bardziej sceptycznym konsumentem informacji online?

– Znajomość źródeł pierwotnych, dokumentów, historii i zdrowy sceptycyzm, który im towarzyszy umożliwia odróżnienie prawdy od fikcji – mówi Lidia Sobańska, prezes PRConnect i współorganizator Marketing and Media Summit 2017 (https://mmsummit.pl/) – Możliwość publikowania i udostępniania informacji online rozszerza się poprzez Facebook, YouTube czy Twitter oraz platformy do blogowania takie jak np. WordPress. Dlatego na naszej Konferencji chcemy m.in. sprowokować temat przyszłości dziennikarstwa i roli, jaką ma szansę odegrać w czasach fake newsa. Nie zabraknie też dyskusji na temat samego zawodu dziennikarza, czy w dobie blogerów, fake newsa, ma jeszcze rację bytu oraz czy wkraczamy w erę „augmented journalism” .

Konferencja Marketing & Media Summit 2017 – Komunikacja w erze cyfryzacji, odbędzie się 20 listopada 2017 roku w Warszawie, w Auli Uniwersytetu SWPS. Będzie poświęcona przemianom, które obserwujemy w dziedzinie komunikacji zarówno w wymiarze biznesowym, jak i społecznym w wyniku szybkiego postępu cyfryzacji oraz nowoczesnym formom przekazu w mediach, marketingu i biznesie. Podczas Konferencji wystąpią polscy i międzynarodowi eksperci oraz praktycy reprezentujący środowiska mediów, nauki i biznesu.

Łatwość, z jaką możemy dziś uzyskać dostęp do Internetu, sprawia, że każdy z nas może być autorem, dziennikarzem. Fakt ten jest jednocześnie błogosławieństwem i przekleństwem. Internet to zarówno skarbiec, jak i pole minowe w zakresie dezinformacji i zniekształceń. To jak rozpoznać prawdę lub fałsz, wzmacnia znaczenie odpowiedzialnego dziennikarstwa oraz filary demokracji, ponieważ to, co jest prawdą, a co tylko fikcją, może mieć rzeczywiste konsekwencje.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Pierwsza w Warszawie operacja robotem Da Vinci Nowyoutsourcing.pl

Pierwsza w Warszawie operacja robotem Da Vinci

eBay-Logo

eBay udostępnia polskim sprzedawcom nowe narzędzie do wystawiania ofert na zagranicznych rynkach