w

Polska drugim światowym producentem łodzi motorowych do 9 metrów

Polska drugim światowym producentem łodzi motorowych do 9 metrów Nowyoutsourcing.pl

KUKE we wzroście eksportu jachtów widzi szanse do promowania polskich produktów z sektora premium. W 2017 roku w Polsce wyprodukowano około 22 tysiące jachtów, z czego około 90%[1] przeznaczone było na eksport. Należy podkreślić, że od 2009 roku coroczny wzrost produkcji to około 10%. Polska – tuż po USA – jest liderem w produkcji łodzi motorowych w segmencie 6-9 metrów – na świecie ponad 50% takich motorówek pochodzi z Polski[2]. To prężnie rozwijająca się branża – w Polsce funkcjonuje około 150-170 stoczni, z czego 6 największych zatrudnia zespoły liczące od 500-1500 osób. KUKE podkreśla, że zapewnienie odpowiednich zabezpieczeń kontraktów oraz finansowania może okazać się niezbędne do utrzymania dotychczasowej dynamiki wzrostu produkcji jachtowej. Może się to przełożyć na zwiększenie zatrudnienia oraz eksportu i wzmocnienie krajowej gospodarki.

W Polsce produkowane są łodzie motorowe i żaglowe do 15 metrów. Roczna polska produkcja wynosi:

  • łodzi motorowych do 9 metrów – około 17 tysięcy
  • łodzi żaglowych – około 2 tysiące.

Polskie jachty trafiają m.in. do: Norwegii, Francji, Niemiec, Stanów Zjednoczonych, Holandii, Wielkiej Brytanii, czy Zjednoczonych Emiratów Arabskich.

Oprócz jachtów i motorówek – w tym luksusowych – w Polsce produkuje się osprzęt do wszelkiego rodzaju łodzi, przykładowo około 50% wszystkich jednostek typu Tall Ships jest wyposażona w żagle od polskiego producenta.

„Sprzedaż zagraniczna jachtów stanowi obecnie jedynie 0,19% wartości całego polskiego eksportu, ale regularnie rośnie i stanowi znakomitą wizytówkę Polski jako wytwórcy wysokiej jakości dóbr luksusowych. Żeby zapewnić branży dalszą możliwość wzrostu warto skorzystać z instrumentów zabezpieczających transakcje. Doświadczenie KUKE pokazuje, że w tym przemyśle przydatne mogą być nie tylko gwarancje kontraktowe, ale także aranżowanie finansowania dla zagranicznych nabywców jachtów i ubezpieczanie tego rodzaju transakcji. Współpraca z tą branżą nie jest nam obca, w 2018 roku ubezpieczyliśmy kredyt na finansowanie eksportu luksusowego jachtu – przyznaliśmy limity na gwarancje kontraktowe dla jednego z producentów jachtów. Spodziewamy się wzrostu zainteresowania eksporterów jachtów posiadaniem dobrej oferty finansowej dla potencjalnych nabywców, a tym samym dalszego ożywienia w tym segmencie eksportu” – mówi Katarzyna Kowalska, wiceprezes zarządu Korporacji Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych S.A.

Korporacja Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych (KUKE) od ponad 25 lat ubezpiecza transakcje handlowe polskich przedsiębiorców. Oferujemy usługi zapewniające bezpieczną wymianę handlową zarówno w kraju, jak i za granicą. Nasza działalność skupia się na ubezpieczaniu należności z tytułu sprzedaży towarów i usług z odroczonym terminem płatności. Jako jedyni oferujemy produkty z gwarancjami Skarbu Państwa oraz ubezpieczamy długoterminowe projekty eksportowe o charakterze inwestycyjnym, a nasza spółka faktoringowa KUKE Finance finansuje zagraniczne i krajowe należności w ramach wszystkich dostępnych na rynku rodzajów faktoringu. KUKE to polska firma, której akcjonariuszami są Skarb Państwa reprezentowany przez Ministra Rozwoju i Bank Gospodarstwa Krajowego.

[1] Dane Polskiej Izby Przemysłu Jachtowego i Sportów Wodnych

[2] Dane Polskiej Izby Przemysłu Jachtowego i Sportów Wodnych

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Europosłowie zdecydują o przyszłości wolnego internetu. Oto najważniejsze skutki i największe zagrożenia dyrektywy o prawie autorskim Nowyoutsourcing.pl

Europosłowie zdecydują o przyszłości wolnego internetu. Oto najważniejsze skutki i największe zagrożenia dyrektywy o prawie autorskim

Nowy wymiar sprzedaży - shop in shop Nowyoutsourcing.pl

Nowy wymiar sprzedaży – shop in shop