Czym są automaty BHP i jak działają?
Automaty BHP przypominają zwykłe automaty vendingowe. Są jednak przeznaczone do wydawania narzędzi, odzieży roboczej oraz środków ochrony indywidualnej. Pracownik identyfikuje się przy urządzeniu (np. kartą lub PIN-em), a automat udostępnia mu przypisane do stanowiska lub uprawnień produkty. Dzięki możliwości integracji z systemem zarządzania i oprogramowaniem działającym w chmurze, zapewniają pełną kontrolę nad dystrybucją wyposażenia. Rozwiązanie to znajduje zastosowanie w wielu branżach – od produkcji i przemysłu ciężkiego, przez budownictwo, aż po służbę zdrowia i ratownictwo.
Automaty BHP – czemu warto?
Kontrola kosztów związanych z zakupem i zużyciem artykułów BHP to jedno z największych wyzwań, jeśli chodzi o zaopatrzenie firmy. Automaty wydające znacznie ułatwiają optymalizację w tym zakresie, ograniczając problem pobierania nadmiernych ilości ŚOI — każdy pracownik ma przypisane limity. Zapewniają też łatwy wgląd w stany magazynowe, dzięki czemu można precyzyjnie planować zakupy. Kolejna korzyść z wdrożenia to rozwiązania to brak konieczności zatrudniania dodatkowych osób do wydawania odzieży i narzędzi. Szacunki mówią, że automatyzacja procesu wydawania ŚOI może ograniczyć związane z tym wydatki nawet o 50 proc.

Wygoda i bezpieczeństwo pracowników
Z punktu widzenia pracownika najważniejszą zaletą automatów BHP jest dostępność potrzebnych produktów przez całą dobę, niezależnie od obecności zaopatrzeniowca. Dzięki możliwości umieszczenia automatów blisko stanowisk pracy, znika problem opóźnień i przestojów, a także zwiększa się poziom komfortu i bezpieczeństwa.
W przypadku awarii narzędzia lub potrzeby natychmiastowego pobrania rękawic, maseczki czy innego środka ochrony, wystarczy kilka kliknięć, a automat udostępni dokładnie to, co jest potrzebne.
Elastyczność i skalowalność
Każde przedsiębiorstwo ma inne potrzeby. Te zależą m.in. od liczby pracowników, rodzaju wykorzystywanych produktów i specyfiki systemu zmianowego. Dobre automaty wydające dają możliwość pełnej personalizacji – od rodzaju produktów po raporty i poziom uprawnień użytkowników.
Automatyzacja wynajmu odzieży roboczej i SOŚ to jednak nie tylko oszczędność pieniędzy, pracy i czasu, ale też mniejsze zużycie materiałów. To zaś przekłada się na wygenerowanie mniejszej ilości odpadów. Dzięki temu firmy mają realny wpływ na zmniejszenie swojego śladu środowiskowego.
Jak widać, inwestycja w automaty wydające szybko się zwraca. Pozwala usprawnić zarządzanie zapasami, ograniczyć wydatki i zwiększyć poziom bezpieczeństwa w firmie.
Dzięki ułatwieniu analizy danych i możliwości dostosowania pracy maszyn do specyfiki pracy firmy, urządzenia tego świetnie sprawdzają się zarówno w małych przedsiębiorstwach, jak i dużych zakładach. Jeśli więc szukacie skutecznego i wygodnego sposobu zaopatrzenia pracowników w środki ochrony osobistej, warto rozważyć to rozwiązanie.