Sukces najbardziej wartościowych marek na świecie, uzależniony jest od właściwych działań marketingowych i planów długoterminowych. Według danych z raportu Most Valuable Global Brands 2023, kluczowe firmy odnotowały spadki względem poprzedniego roku. Bez wątpienia marki inwestują w nawiązanie silnych kontaktów emocjonalnych z konsumentami, co skutkuje lepszym przygotowaniem zarówno siebie, jak i klientów do niestabilnych warunków. Czy więc odpowiednio poradziły sobie z kryzysami? Czy najcenniejsze marki na świecie utrzymały swoje pozycje?
Spis treści:
Apple światowy lider na rynku
Pomimo odnotowanych spadków marka Apple zachowała pierwszą pozycję rankingu Most Valuable Global Brands Report 2023. Co więcej, utrzymuje się na prowadzeniu już drugi rok. Należy jednak zwrócić uwagę, że w porównaniu do poprzedniego roku marka odnotowała znaczny spadek, a jej wartość zmalała z 947 na 880,4 miliarda dolarów.
Warto zauważyć, że jest to największa strata odnotowana w rankingu. Z drugiej strony utrzymanie pozycji lidera najbardziej wartościowych marek na świecie pokazało odporność Apple na trudne warunki rynkowe.
Spadek wartości marek światowych w 2023 roku
Opublikowany raport jasno wskazuje, że Apple nie jest wyjątkiem – praktycznie wszystkie najcenniejsze marki na świecie odnotowały znaczny spadek wartości.
Największy, wynoszący 33%, dotyczy firmy Amazon, która znajduje się na 4 miejscu omawianego rankingu. Warto wiedzieć, że globalnie wartość zbiorowa 100 najlepszych marek na świecie w 2023 roku osiągnęła 6,9 biliona dolarów. Oznacza to 20% spadek ogólnego wskaźnika w porównaniu do roku 2022.
Na wyniki zdecydowanie miały wpływ czynniki takie jak: sytuacja na rynkach światowych, a także skutki pandemii. Jednak zestawiając dane z rokiem 2019 – czasem przed COVID, marki zarejestrowały wzrost wartości aż o 47%. Taki trend można interpretować jako zachowanie stabilności i statusu cenionych firm. Konsumenci nadal wybierają luksusowe marki pomimo stopniowego wzrostu cen.
Inne najcenniejsze marki na świecie
Raport Kantar BrandZ zawiera listę 100 najbardziej wartościowych marek na świecie. W ścisłej czołówce znajduje są Apple, Google, Microsoft, Amazon, McDonald’s. W najnowszym rankingu pojawiły się również firmy takie jak Shein, IKEA i Coca-Cola. Warto wspomnieć, że Louis Vuitton jako jedna z nielicznych marek utrzymała utrzymała swoją wartość (na poziomie 124 miliardów dolarów). Natomiast Coca-Cola zwiększyła ją z 97 na 106 miliardów dolarów.
Zrównoważony rozwój szansą dla światowych brandów
Przeglądając listę wiodących światowych marek w raporcie, można zauważyć, że jedynie 2% z nich jest postrzeganych jako wiodące w dziedzinie zrównoważonego rozwoju. Bez wątpienia jest to nadal niewykorzystana szansa dla pozostałych firm. W obecnym czasie kluczowe jest, aby marki wprowadzały innowacje produktowe i ciągle budowały silne kontakty z konsumentami. Takie działania zdecydowanie wpłyną na wizerunek i wzrost zainteresowania potencjalnych klientów.


