w ,

Jak wybrać wykonawcę e-sklepu

Jak wybrać wykonawcę e-sklepu Nowyoutsourcing.pl

Zbyt niska wydajność funkcjonującego rozwiązania, przestarzała grafika, brak rozwiązań RWD? A może zupełnie nowy e-sklep? Bez względu na to, z jakich powodów poszukujesz wykonawcy e-sklepu, jego stworzenie warto powierzyć profesjonalistom z doświadczeniem w wielu obszarach. Na co zwrócić uwagę przy wyborze dostawcy e-sklepu radzi Damian Sinior, Dyrektor Sprzedaży Media4U.

Oceń, czy masz partnera do rozmowy

Jak w każdym innym przypadku, sprawna komunikacja pomiędzy stronami to klucz do sukcesu. To nie musi być miłość od pierwszego wejrzenia, ale ważne by w firmie wykonującej sklep od początku widzieć partnera do rozmowy: z jednej strony słuchającego, z drugiej – dociekliwego. Bo im więcej zada pytań, tym lepiej – w toku dalszych prac każde z nich okaże się uzasadnione.

Rozmowa o  konkretach to jedno, ale pamiętaj, że rozmawiasz z profesjonalistą, który pełni także rolę doradczą. Oczekuj od niego nie tylko otwartości na twoje wymagania i wizje, ale także własnych pomysłów i propozycji na wdrożenie usprawnień. W końcu stoi za nim doświadczenie – z pewnością już podczas  pierwszej rozmowy będzie w stanie ocenić szanse powodzenia konkretnych rozwiązań czy przedstawić pod rozwagę kolejne.

Bez względu na to, czy zmieniasz narzędzie, czy wybierasz je pod kątem nowego wdrożenia, najważniejszym pytaniem, które powinieneś usłyszeć od dostawcy, jest pytanie o cel Twoich działań. Informacja, po co to robisz i co chcesz osiągnąć wybierając platformę sprzedażową, pozwoli wykonawcy zaprojektować najlepsze do realizacji wskazanego celu narzędzie, a wszystkie działania będą podporządkowane tej właśnie nadrzędnej idei.

Zagwarantuj sobie wydajność

Skoro już wiecie, że gracie do jednej bramki, porozmawiajcie o wydajności. To właśnie jeden z najczęstszych powodów, dla których firmy decydują się na zmianę platformy. Nowe rozwiązanie musi nie tylko gwarantować przyjęcie bieżącego ruchu, ale także – a może przede wszystkim – przewidywać jego wzrost w przyszłości. To szczególnie istotne w obliczu planowanych działań marketingowych, mających na celu zwiększenie ruchu i sprzedaży. Dlatego z jednej strony sama platforma musi być przygotowana na przyjmowanie większego ruchu, z drugiej zaś – dostawca powinien wykazać, w jaki sposób zabezpieczy ten proces zarówno od strony serwerowej, jak i samej aplikacji.

Pamiętaj o ergonomii

Na projektowanym narzędziu pracować będą Twoi pracownicy, dlatego już na etapie tworzenia projektu powinni brać oni czynny udział w rozmowach i spotkaniach. Wykonawca powinien zadbać, aby narzędzie było dla nich przyjazne, pomocne w codziennej pracy i pozwalało w intuicyjny i prosty sposób zarządzać wieloma obszarami, w tym promocjami, obsługą zamówień czy samym produktem.

Tak, to już czas na SEO

Jeśli na Twoje pytanie o aspekt SEO otrzymasz od wykonawcy odpowiedź, że to może poczekać do uruchomienia platformy, pora żebyś… zaczął zadawać ich więcej. Pamiętaj, że już na samym początku projektu nad budową nowej platformy powinien czuwać pozycjoner. Znaczna część ruchu e-commerce generowana jest przez użytkowników Google, który dziś stanowi w zasadzie samodzielny kanał sprzedaży. Dlatego też nowa platforma musi spełniać wymagania stawiane przez światowego potentata. To, czy zastosowane rozwiązania będą przyjazne dla wyszukiwarki, w dużym stopniu decydować będzie o komercyjnym sukcesie przedsięwzięcia. Nie bez znaczenia będzie też łatwość zarządzania edytowalnymi elementami, które potrzebne są w codziennej pracy pozycjonera.

Czy panujemy nad emocjami?

Wiadomo – oczy kupują. W dzisiejszym e-świecie mocna wizualna strona sklepu jest atutem nie do przecenienia. Z kolei słaba, niewyróżniająca się grafika czy nieintuicyjne rozwiązania mogą pogrzebać najlepszy nawet produkt. Ale nie chodzi tu tylko o piątkę z rysunku. Dobrze przemyślanej architekturze informacji powinny towarzyszyć pozytywne emocje odbiorcy. Sprawią one, że użytkownik będzie często powracać do nowego sklepu. Dlatego też wykonawca, który ma na koncie wiele różnych realizacji z różnorodnych branż, powinien być mistrzem rozgrywania emocji. W końcu to od niego będzie zależeć, czy klienci nas zapamiętają.

Stawiaj na dostępność i zasięg

Pamiętając, że klienci coraz częściej dokonują zakupów przy użyciu urządzeń mobilnych, oceń możliwości wykonawcy w tym zakresie. Warto zbadać doświadczenie firmy w tworzeniu sklepów w oparciu o model projektowania mobile first, a także w tworzeniu rozwiązań dostępnych również na rynkach zagranicznych.

Zapytaj, co dalej

Tak naprawdę, powinieneś zadać to pytanie podczas pierwszej rozmowy. To, jak może wyglądać dalsza współpraca i wsparcie po wdrożeniu projektu, to bardzo ważny aspekt biznesowej relacji – zarówno pod kątem rozliczania kolejnych projektów, jak i zabezpieczania zasobów na ich wykonanie. W istocie wybór wykonawcy sklepu siłą rzeczy jest zaczątkiem długoterminowej relacji, dlatego tak istotne jest ustalenie jej zasad już na samym początku współpracy. Nie bez znaczenia dla dalszej wspólnej drogi będzie choćby czas reakcji wykonawcy w sytuacjach awaryjnych, które – w przypadku gdy powodują przerwę w działaniu sklepu – generują straty finansowe i wizerunkowe.

Drugim poza opieką powdrożeniową istotnym elementem, który powinien zostać zaproponowany przez wykonawcę jest wsparcie w działaniach marketingowych i zarządzaniu treścią. Bez wątpienia outsourcing tych działań do jednego podmiotu, i to podmiotu, który zna już naszą specyfikę i zapewnia wsparcie narzędzia, będzie dodatkową korzyścią i przyniesie wymierne oszczędności – czasowe, kadrowe, finansowe.

Portfolio i referencje

Pozwól klientom dostawcy mówić za niego i nie bój się zadawać mu pytań. Na część z nich nie będzie mógł odpowiedzieć z uwagi na obowiązująca tajemnicę handlową, ale zawsze możesz pytać o dokładny zakres zlecenia, czas realizacji czy autorskie rozwiązanie, które wykonawca wdrożył w danym projekcie.

 

2 komentarze

Dodaj odpowiedź

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

niezadowolony pracownik

Twoja firma radzi sobie coraz gorzej? Być może masz niezadowolonych pracowników

30 proc. Polaków doświadczyło w pracy nieetycznych zachowań Nowyoutsourcing.pl

30 proc. Polaków doświadczyło w pracy nieetycznych zachowań