Dla wielu firm, szczególnie mikroprzedsiębiorców, 1 stycznia 2018 r. jest graniczną datą, od której rozpocznie się ich przyjaźń z Jednolitym Plikiem Kontrolnym. Poprawne wygenerowanie i przesłanie JPK wymaga posiadania kilku składników, bez których nie będzie możliwe spełnienie ustawowych wymagań. Jakich? Niezbędne informacje przedsiębiorcy znajdą w wortalu centrumjpk.pl
„Bez wątpienia najważniejszym elementem w tej układance z JPK są odpowiednie systemy finansowo-księgowe, sprzedażowe i magazynowe, które potrafią wygenerować Jednolity Plik Kontrolny. Bez odpowiedniego wsparcia informatycznego byłoby bardzo trudno szybko i sprawnie zgromadzić niezbędne informacje” – twierdzi Janusz Opala, właściciel wrocławskiej kancelarii rachunkowej Account obsługującej wielu małych przedsiębiorców.
Jak podpowiada wortal centrumjpk.pl, nie jest to jedyny wymóg. Do wysłania pliku JPK potrzebny jest także certyfikat kwalifikowany lub profil zaufany eGo. Ten ostatni, to bezpłatne narzędzie, dzięki któremu można potwierdzać swoją tożsamość w internecie, który służy jako elektroniczny podpis. Z jego pomocą można łatwo, szybko i bezpiecznie wysyłać oraz sprawdzać dokumenty w różnych serwisach urzędowych.
„Odpowiedni program finansowo-księgowy pozwala wysłać JPK na bramkę Ministerstwa Finansów, a gdy struktura pliku zostanie poprawnie zweryfikowana, bramka automatycznie odsyła numer referencyjny. Wtedy pobieramy tzw. UPO, czyli urzędowe potwierdzeni odbioru, a jeśli plik nie przejdzie weryfikacji, to dostaniemy numer błędu, który wskaże przyczynę” – tłumaczy Janusz Opala.
Na stronie centrumjpk.pl można się dowiedzieć, że podatnik który nie korzysta z oprogramowania księgowego z możliwością generowania plików w formacie XML, może samodzielnie pobrać i przygotować w excelu własny plik, bazując na arkuszu JPK_VAT.csv udostępnionym przez Ministerstwo Finansów. Tak przygotowany plik można wysłać z bezpłatnej aplikacji Klient JPK 2.0, wybierając opcję „Konwersja pliku CSV do XML”.
„Co prawda księgi podatkowe prowadzone z wykorzystaniem programów biurowych, w tym arkuszy kalkulacyjnych, są traktowane jako prowadzone przy użyciu programów komputerowych, jednak w praktyce jest to dość uciążliwa forma wypełniania ustawowych obowiązków związanych z JPK. Dobry program finansowo-księgowy zrobi to szybciej i pewniej” – podsumowuje Janusz Opala.
[g1_row]
[g1_1of1]
[g1_posts type=”recent” template=”grid_1of1″ columns=”1″ masonry=”standard” image_variant=”landscape” hide=”author,date,comments_link,summary,categories,tags” view=”standard” autoplay=”none” nav=”arrows_coins” filters=”categories,tags” load_more=”standard” term_ids=”jednolity plik kontrolny” max=”2″ offset=”1″]
[/g1_posts]
[/g1_1of1]
[/g1_row]