Podziel się, , Google Plus, Pinterest,

Drukuj

Opublikowano w:

Twoja firma radzi sobie coraz gorzej? Być może masz niezadowolonych pracowników

Jaki jest cel istnienia przedsiębiorstwa? Wielu z nas powiedziałoby, że to nieustanny wzrost sprzedaży, rozwój nowych produktów lub usług oraz zaspokajanie potrzeb potencjalnych klientów. Wszystko to jest prawdą, władze każdego przedsiębiorstwa powinny jednak pamiętać, że każdy medal ma dwie strony. Jeśli po jednej jego stronie mają znaleźć się zadowoleni klienci, to po przeciwnej muszą być usatysfakcjonowani pracownicy. Jedno nie może istnieć bez drugiego. Pojęcie zadowolenia jest jednak stosunkowo ulotne i bardzo trudno ująć je w jakieś ramy. Na szczęście na rynku HR istnieją badania satysfakcji pracowników. Dzięki nim, każdy pracodawca może dowiedzieć się, w jakim miejscu znajduje się obecnie jego firma.

Pracownik w dobrych rękach

W polskiej rzeczywistości, badania satysfakcji pracowników są zjawiskiem stosunkowo nowym. Nie każdy pracodawca jest więc z nim zaznajomiony, choć wielu “obiło się to o uszy”. Warto jednak bliżej zapoznać się z tym tematem, gdyż przeprowadzenie takiego badania może przynieść firmie wiele korzyści. Pierwszą i najważniejszą rzeczą, o której należy jednak bezwzględnie pamiętać, jest to, by nigdy nie przeprowadzać badania satysfakcji samemu. Pracownicy chętniej otworzą się bowiem przed kimś z zewnątrz, niż przed swoim przełożonym lub nawet kolegą. Jak w każdym badaniu, zasada anonimowości koniecznie musi zostać zachowana. W mierzeniu poziomu satysfakcji podwładnych może pomóc profesjonalna agencja doradcza, najlepiej taka z wieloletnim stażem na rynku. Dzięki temu pracodawca może mieć pewność, że powierza swoją firmę w ręce ekspertów.

Sposób na niezadowolenie

Czy badania satysfakcji pracowników są niezbędne w rozwoju firmy? Na to pytanie trudno udzielić jednoznacznej odpowiedzi. Wiele przedsiębiorstw z pewnością radzi sobie bowiem bez nowoczesnych rozwiązań z zakresu HR; należy jednak pamiętać, że jakość życia w firmie po przeprowadzeniu takiego badania i wcieleniu w życie zalecanych rozwiązań, zwykle bardzo gwałtownie wzrasta. Branie udziału w badaniu nie jest więc obowiązkiem, ale każdy świadomy pracodawca powinien wiedzieć, jak ogromne korzyści płyną z cyklicznego korzystania z takiej usługi. Nie wszystkie konflikty da się przecież rozwiązać samemu, choćby dlatego, że, jak to już zostało wspomniane wcześniej, pracownicy nie zawsze są gotowi “poskarżyć” się swojemu przełożonemu na złe warunki pracy. Być może boją się oni, że zostaną w jakiś sposób ukarani lub niesłusznie osądzeni. Rozmowa ze współpracownikami też nie jest rozwiązaniem, bo często tylko wznieca buntownicze nastroje. Do najczęstszych problemów, z jakimi borykają się pracownicy, należy niezadowalająca wysokość pensji, nieprzyjazna atmosfera w firmie, brak możliwości rozwoju czy zaburzone relacje z przełożonym. Wszystko to powoduje w podwładnych obniżanie poziomu zadowolenia z pracy – a to w prostej linii przekłada się na gorszą produktywność, a w skrajnym przypadku może nawet skończyć się porzuceniem stanowiska. 

Firma zbudowana na skale

Firmy decydują się na przeprowadzenie badań satysfakcji pracowników w różnych okolicznościach. Najczęściej potrzebują konkretnych informacji na temat potrzeb i oczekiwań pracowników. Na tej podstawie mogą podejmować strategiczne decyzje nie tylko dotyczące polityki personalnej, ale także decyzje biznesowe. Badania opinii pracowników to także sposób na rozwiązywanie sytuacji trudnych w firmie – ponieważ ich potencjalne przyczyny mogą zostać wyeliminowane, zanim dojdzie do sytuacji kryzysowej – uważa Agata Broś, Senior Project Manager & Development Coordinator z firmy Advisory Group TEST Human Resources, na co dzień realizującej badania satysfakcji pracowników.

Przeprowadzanie badania satysfakcji ma jeszcze jedną ważną zaletę – daje pracownikom poczucie, że ich zdanie się liczy. Pewność, że jest się ważną “cegiełką” w budowie firmy, pomaga zatrudnionym osobom stworzyć szczególną więź i wykreować poczucie wspólnej misji. A zadowolony pracownik, który czuje się współodpowiedzialny za dobro przedsiębiorstwa, nie tylko nie odejdzie do innej firmy, ale będzie także naturalnie promował ją na zewnątrz, będzie tzw. ambasadorem marki. Jak podkreśla nasz ekspert, badania opinii i satysfakcji pracowników przynoszą szereg korzyści dla pracodawców. Poprawa komunikacji, efektywność współpracy czy sposobu zarządzania, to obszary, w których pozytywne zmiany są najczęściej obserwowane jako wynik badań. Dla samych pracowników, najważniejszym jednak wydaje się być fakt zapytania ich o opinię i zaangażowanie w projektowanie przyszłości firmy. Otwartość na informacje zwrotną od pracowników, gotowość do jej przyjęcia i podążania za wskazówkami pracowników, to znak dobrego i rosnącego biznesu.

By badanie satysfakcji pracowników było skuteczne przez cały okres istnienia firmy, należy je cyklicznie powtarzać. Częścią składową każdego przedsiębiorstwa są bowiem ludzie, jest więc całkowicie normalne, że czasem pojawiają się konflikty i nieporozumienia. Najważniejsze w tym wszystkim jest jednak to, by umieć je skutecznie rozwiązywać.

Podziel się, , Google Plus, Pinterest,

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *