Podziel się, , Google Plus, Pinterest,

Drukuj

Opublikowano w:

Sztuczny pracownik w firmie, czyli jak wykorzystać Chatboty

Sztuczna inteligencja to już nie tylko wymysł rodem z produkcji science fiction. Na co dzień otaczają nas inteligentne maszyny, które potrafią się uczyć, radzić i dostosowywać do otoczenia. Pomysł wykorzystania AI w biznesie narodził się wraz z rozwojem tej technologii, a dzisiejsze, zaawansowane chatboty skutecznie zastępują doradców klienta.

 

Bot z definicji to oprogramowanie, którego działanie ma na celu naśladowanie zachowań ludzkich, poprzez rozmowę przy użyciu języka naturalnego. Po odpowiednim zaprogramowaniu, bot może stać się psychologiem lub specjalistą w danej dziedzinie. Z elektronicznych doradców korzysta już wiele dużych firm, również w Polsce.

Sposobem określania zdolności programu do naturalnej rozmowy jest przejście Testu Turinga. Polega on na dyskusji językiem naturalnym prawdziwego człowieka z rozmówcami. Jeżeli po zapytaniu o tożsamość, sędzia nie jest w stanie jednoznacznie określić, który z nich jest maszyną, zdał on egzamin.

Chatboty – Cybernetyczni doradcy

Popularnym sposobem wykorzystania chatbota jest doradztwo w sklepach internetowych. Korzystać on może z zasobów serwera, na których znajduje się pełna oferta wraz z opisami produktów. W rozmowie z klientem wirtualny doradca porówna ceny, znajdzie odpowiedni produkt oraz sprawdzi jego dostępność. Cały proces udzielania potrzebnych informacji przebiega dużo szybciej, niż podczas standardowych konsultacji z żywym doradcą. Właściciel sklepu nie musi także martwić się o pomyłki związane ze zmianami w ofertach, bo bot nie musi uczyć się ich na nowo. Wystarczy, że pobierze dane bezpośrednio z serwera sklepu. Przykładowo, na stronach IKEA pozmawiać możemy z Anną, która chętnie zapozna nas z nowościami oraz doradzi w wyborze produktu.
Chatboty najczęściej przyjmują spersonifikowaną formę w postaci zdjęcia bądź animacji osoby, z którą prowadzi się rozmowę. Jest to zabieg mający na celu zwiększenie komfortu oraz wzbudzenie zaufania rozmówcy.

Na stronie głównej ZUS porozmawiamy z Moniką, która doradzi jak poruszać się po stronie.
Na stronie głównej ZUS porozmawiamy z Moniką, która doradzi jak poruszać się po stronie.

Żywa wizytówka

Sztuczną inteligencję wykorzystać można również w celach promocyjnych, tworząc oryginalną firmową maskotkę. Do zbudowania osobowości odpowiadającej polityce firmy, klient zamawiający bota musi określić jak ma zachowywać się program oraz jaką wiedzę ma przekazywać rozmówcy (służyć może na przykład do odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania). Poza tym chatbot „z natury” może zachowywać się przyjaźnie i koleżeńsko, co pozwala zapomnieć, że mamy do czynienia wyłącznie z inteligentnym oprogramowaniem. W internecie znaleźć można serwisy, które proponują darmowe zaprojektowanie własnego chatbota o podstawowych funkcjach. Samouczące się programy o rozszerzonej funkcjonalności zamówić trzeba już odpłatnie.

Ciekawe zastosowanie dla chatbota znalazła firma Sephora, specjalizująca się w sprzedaży kosmetyków. Jej internetowy doradca, zaprojektowany przez Kik Messenger, doradza w kwestiach wykonania make upu oraz dobrania najlepszych produktów wobec preferencji klienta.

Aby postać chatbota zachowywała się wzorowo, jego właściciel może wprowadzić do programu listę słów zakazanych, dzięki której nie będzie on reagował na prowokacje rozmówców.

Robot lepszy od człowieka?

Tym, co przemawia za wykorzystaniem sztucznej inteligencji w biznesie, jest oszczędność czasu poprzez usprawnienie pewnych procesów wymiany danych, a także uatrakcyjnienie wizerunku. Wiadomo jednak, że czasami odpowiedzi robota mogą okazać się niewystarczające. Dlatego niektóre firmy wprowadziły rozwiązania, w których łączy się działanie bota oraz prawdziwych konsultantów. Gdy cybernetyczny rozmówca nie jest w stanie prowadzić sobie z problemem, przekazuje przebieg rozmowy pracownikowi, który po jej analizie kontaktuje się z klientem i odpowie na resztę pytań.

W miarę rozwijania technologii komputerowej oraz powiększania mocy obliczeniowej maszyn, cybernetyzacja kolejnych procesów jest tylko kwestią czasu. Programy będą coraz doskonalsze wraz z potrzebami jakich będzie się od nich wymagało. Obecnie boty nie mogą więc całkowicie zastąpić standardowej obsługi klienta, jednak w wielu sferach skutecznie ją wyręczają, a w przyszłości być może zajmą miejsca „ludzkich konsultantów”. Pytanie o to, czy to właściwa droga, pozostaje otwarte.

Chcę chatbota i co dalej?

W Polsce mamy prawdziwych ekspertów w tworzeniu dedykowanych chatbotów – firmę Stanusch Technologies SA. Boty stworzone przez tych programistów z Rudy Śląskiej obsługują m.in. strony internetowe największych instytucji i firm w Polsce, w tym ZUS, UPC, Link4, ING czy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Dolnośląskiego.

Jeśli temat Cię zainteresował i chcesz dowiedzieć się więcej lub przeanalizować czy wdrożenie chatbota przyniesie korzyści w Twojej firmie, skorzystaj z poniższego formularza, aby się z nami skontaktować. Wspólnie z naszym partnerem za darmo doradzimy Ci w kwestii wykorzystania chatbota w Twoim biznesie.


Wyrażam zgodę na kontakt poprzez e-mail lub telefoniczny, w sprawie przedstawienia oferty przez Nowy Outsourcing oraz jego partnerów.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *