Podziel się, , Google Plus, Pinterest,

Drukuj

Opublikowano w:

Outsourcing czy offshoring – co będzie lepsze dla Twojej firmy?

Świat biznesu odmienia outsourcing przez wszystkie przypadki, porównując jego plusy i minusy w kontekście realiów ekonomicznych. Offshoring to swoista odmiana outsourcingu, choć obie strategie dzieli wiele kwestii zasadniczych. Które warto znać, by określić, która z nich jest skrojona pod kątem potrzeb naszej działalności.

Jak wiemy, Outsourcing polega na zlecaniu konkretnych usług innym podmiotom gospodarczym, czy to z chęci obniżenia kosztów, czy też ze względu na niemożność wykonania pewnych czynności samodzielnie. Co ważne, w tej definicji nie znajdziemy wskazania dotyczącego miejsca wykonania usługi – firma, która ją świadczy, może znajdować się wszędzie.

Plusy outsourcingu: cena to nie wszystko

Co skłania firmy do outsourcingu? Przede wszystkim cena, ponieważ usługi outsourcingowane zazwyczaj są tańsze niż koszt wykonania podobnego zadania na własną rękę. Różnice bywają tak duże, że w imię oszczędności przedsiębiorca może być skłonny do obniżenia wymagań jakościowych, oczywiście przy zachowaniu akceptowalnego minimum.

Kolejnym powodem outsourcowania jest specjalizacja. Nie ma firmy, która znałaby się na wszystkim, więc w sferach, w których jej wiedza jest mniejsza, powinna zlecać zadawania zewnętrznym fachowcom.

Elementem łączącym kwestie praktyczne i finansowe jest elastyczność outsourcingu, który umożliwia finansowanie realizacji wyłącznie zadań niezbędnych w danej chwili, zamiast utrzymywać cały dział ekspertów, których praca jest potrzebna zaledwie kilka razy w roku.

Co skłania przedsiębiorców do outsourcingu?

36% – niższe koszty
36% – możliwość skupienia się na kluczowych sferach działalności
13% – chęć podwyższenia jakości
10% – szybkość wykonania zadania
4% – innowacyjność
1% – oszczędności

*dane zebrane przez firmę badawczą Dhan Info

Czym jest offshoring?

Offshoring odnosi się tylko i wyłącznie do zlecania usług za granicę, przy czym może dotyczyć zarówno outsourcingu polegającego na powierzaniu pewnych usług firmie zagranicznej, ja również przenoszenia oddziałów samego przedsiębiorstwa za granicę w ramach optymalizacji kosztów. Dobrym przykładem są zagraniczne fabryki wielkich koncernów samochodowych, będące pożądana inwestycją w wielu rejonach świata. Koncerny, które się na to decydują, nie oddają produkcji w obce ręce, a jedynie przenoszą ją tam, gdzie jest to bardziej opłacalne.

Plusy offshoringu: ręka zawsze na pulsie

W tym wypadku oszczędność kosztów jest jeszcze ważniejszym faktorem przy wyborze, niż w przypadku outsourcingu, ponieważ offshoring zazwyczaj obywa się między krajami o skrajnie różnym statusie ekonomicznym. Dla firmy offshorującej korzyści finansowe są znaczące, natomiast w kraju, do którego przeniesiono produkcję, taka inwestycja oznacza wzrost PKB i nowe miejsca pracy.

Równie ważnym motorem dla offshoringu jest chęć funkcjonowania w bardziej przyjaznym środowisku prawnym, co pozwala między innymi na obniżenie podatków.

Wspomniane korzyści w dużej mierze pokrywają się z tymi odnoszonymi dzięki outsourcingowi, jednak jedna zasadniczo różni go od offshoringu: mowa o kontroli. Offshoring polegający na przeniesieniu firmowej produkcji do innego kraju pozwala zachować pełną kontrolę nad wszystkimi aspektami działalności firmy, podczas gdy outsourcing wymaga przynajmniej częściowego przekazania ich w obce ręce. W razie problemów taki komfort jest nieoceniony, ponieważ pozwala szybko reagować na zmiany bez kierowania próśb czy zadań przez pośredników, co zdecydowanie usprawnia proces naprawczy.

Przed podjęciem decyzji o offshoringu należy zwrócić uwagę na:

– potencjalne obniżenie jakości
– komplikacje wynikające z różnicy czasu
– koszty podróży
– trudności komunikacyjne wynikające z różnic językowych
– zagrożenie bezpieczeństwa związane z odmiennymi standardami
– ryzyko związane z kradzieżą właśności intelektualnej
– ryzyko wizerunkowe

Ostateczna ocena offshoringu podlega kontrowersjom, ponieważ inwestycje zagraniczne bywają kojarzone z wyzyskiem pracowników w krajach rozwijających się, których praca kosztuje tylko ułamek tego, ile byłaby warta w kraju pochodzenia firmy. Inni argumentują, że bez offshoringu sytuacja w tych rejonach świata uległaby znacznemu pogorszeniu, ponieważ zagraniczne firmy zapewniają znaczącą ilość miejsc pracy i dostosowują stawki do tych obowiązujących w danym państwie.

Offshoring czy outsourcing: co wybrać?

Outsourcing to pojęcie zawierające w sobie offshoring i jako takie daje znacznie więcej możliwości. Przede wszystkim, część usług nie tylko warto, ale wręcz powinno się zlecać w kraju, ponieważ robienie tego za granicą wiąże się z niepotrzebnymi kosztami. Ich wysokość przestaje mieć znaczenie od pewnego poziomu wielkości produkcji bądź zamówienia. Duże koszty wchodzą w grę zwłaszcza, gdy offshoring polega na stworzeniu nowego oddziału firmy w innym kraju – wówczas firma musi być pewna, że utrzymanie nowej siedziby i pensje dla pracowników będą niższe od przewidywanych zysków związanych z relokacją działalności.

Outsourcing daje również większą swobodę w wyborze i przy zmianie kontrahentów lub w razie konieczności znalezienia kolejnego. Ważnym aspektem jest również czas – zlecanie części produkcji za granicę, zwłaszcza gdy mowa o drugim końcu globu, wymusza uwzględnienie czasu oraz kosztów transportu np. części niezbędnych do budowy samochodu lub produktów, które zamierzamy sprzedawać. W tej kwestii pole manewru jest bardzo niewielkie, a awaryjne przyspieszenie dostawy i produkcji może słono kosztować.

Odpowiedź na początkowe pytanie nie jest oczywista, ale można uznać, że offshoring najbardziej opłaca się dużym firmom, mogącym zainwestować w nowe, ale tańsze miejsca pracy z myślą o przyszłych zyskach. Firmy mniejsze, które nie mogą działać w tak dalekiej perspektywie finansowej, odniosą największe korzyści z outsourcingu krajowego, którego zakres i koszty mogą negocjować zgodnie z własnymi potrzebami.

Jeśli interesuje Cię temat outsourcingu lub offshoringu i zastanawiasz się jakie rozwiązanie wybrać, zostaw swoje dane kontaktowe, a niezwłocznie skontaktujemy się z Tobą i bezpłatnie doradzimy rozwiązanie optymalne dla Twojego biznesu.


Wyrażam zgodę na kontakt poprzez e-mail lub telefoniczny, w sprawie przedstawienia oferty przez Nowy Outsourcing oraz jego partnerów.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *