Podziel się, , Google Plus, Pinterest,

Drukuj

Opublikowano w:

Co zyskasz poznając opinię o swojej firmie?

 Czy ją znamy, czy też nie, opinia publiczna ma wpływ na działalność naszego przedsiębiorstwa. To w jaki sposób postrzegają nas nie tylko nasi klienci i dostawcy, ale nawet wewnętrzni pracownicy, może odbijać się na funkcjonalności firmy.

Zwykło się sądzić, że opinia publiczna działa w służbie głównie politykom, w szczególności w okresie przedwyborczym. Poznanie wyników badań społecznych przysłużą się im w planowaniu strategii i wbijania się w potrzeby wyborców. Opinii publicznej nie musi budować jednak całe społeczeństwo, ale także jej wyodrębniona część (nawet bardzo mała), a poznanie zdania interesującej nas grupy docelowej może znacznie pomóc w planowaniu przyszłości firmy.

Opinia publiczna – co warto Wiedzieć?

Opinia publiczna z definicji to zbiór reakcji ludzkich na działania polityczne i społeczne. Bada się ją przy pomocy metod statystycznych, takich jak ankiety, sondaże lub wywiady. Samo pojęcie jest stare jak samo istnienie form władzy, jednak obecnego znaczenia nabrało dopiero na początku XX wieku.

Pierwsze w historii badanie opinii publicznej przeprowadzone zostało w 1824 roku w Harrisburgu w Stanach Zjednoczonych przez jedną z gazet. Na łamach jej numeru przeprowadzono próbne głosowanie wyborów prezydenckich.

Pierwszy Ośrodek Badań Opinii publicznej (OBOP) w Polsce założony został w 1958 roku. Znany jest dziś jako TNS Polska i należy go międzynarodowej grupy TNS. Niegdyś spółka była zależna od telewizji, jednak dziś jest całkowicie samodzielna i oferuje badania rynkowe i biznesowe prywatnym przedsiębiorcom.

Zyskując na opinii

Mamy świetny pomysł na innowację w naszej firmie, lecz nie wiemy jakie jest zapotrzebowanie rynku w tej kwestii. Powierzając zadanie zbadania gruntu specjalistom od analizowania i badania opinii publicznej poznamy nie tylko podaż na dany produkt czy usługę, ale także nastroje społeczne związane z danym rozwiązaniem, jak również dokładne informacje o zainteresowanej grupie docelowej.

Najpopularniejszymi metodami badawczymi do pozyskiwania informacji są:

  • PAPI – (Paper and Pencil Personal Interview) bezpośredni wywiad przy pomocy ankiet papierowych;
  • CAWI – (Computer Assisted Web Interview) ankiety on-line;
  • CAPI – (Computer Assisted Personal Interview) czyli tradycyjne ankiety wspomagane komputerowo, za pomocą treści multimedialnych;
  • CATI – (Computer Assisted Telephone Interview) wspomagane komputerowo badanie telefoniczne;
  • IDI – (Individual In-depth Interview) wywiady pogłębione w których nie biorą udziału osoby trzecie. Stosowane jako uzupełnienia metod badawczych;
  • FGI – (Focus Group Interview) dyskusja prowadzona z osobami z grupy docelowej.

Dodatkowo czerpiąc opinię z zewnątrz poznamy, czy reputacja przedsiębiorstwa nie ucierpi po wprowadzeniu nowości, narażając firmę na poważne straty finansowe. Niezadowolony klient nie kupi więcej naszych produktów, tak samo jak dostawca może odmówić dalszej współpracy ze względu na nową politykę firmy.

 hanna_gut

To, jak nasze przedsiębiorstwo postrzegane jest przez opinię publiczną, przekłada się wprost na rynkową efektywność. Rozpoznawalność, wizerunek firmy na tle konkurencji, trwałość naszego wizerunku w świadomości społecznej i wiedza o naszych przewagach – wszystkie te elementy warto badać na bieżąco. Analiza wyników takich badań daje przedsiębiorcy olbrzymią wiedzę zarówno o własnym biznesie, o konkurencji, jak i o samej opinii publicznej, w tym obecnych i potencjalnych partnerach biznesowych, ich potrzebach i oczekiwaniach. To z kolei pozwala na stały rozwój firmy i celne trafianie w potrzeby rynku – mówi Hanna Gut, dyrektor ds. PR w agencji GutPR.

Opinii publicznej nie można traktować jednak jako wyroczni, bowiem nic nie jest nieomylne. O zaufaniu do siebie oraz o budowaniu bazy własnego doświadczenia wypowiada się Małgorzata Litorowicz, właścicielka agencji content marketing In Hot Water Company.

 276b363

Czy przeprowadzanie badań jest konieczne?
Cytując klasyka Henry’ego Forda „gdybym na początku swojej kariery jako przedsiębiorcy zapytał klientów, czego chcą, wszyscy byliby zgodni: chcemy szybszych koni. Więc ich nie pytałem.” I z tym zdaniem zdecydowanie się zgadzam. Oczywiście, że przed powstaniem produktu trzeba odpowiedzieć sobie na kilka pytań – na jaką potrzebę odpowiada nasz produkt, do kogo jest skierowany, czy ma silną konkurencję. Natomiast przeprowadzanie standardowych badań na wybranej grupie użytkowników, czy zlecanie takich badań firmie zewnętrznej  uważam za zbędny wydatek.
Prowadząc biznes trzeba bazować na własnym doświadczeniu i trzeba podejmować ryzyko. Sami musimy podejmować decyzje odnośnie naszej firmy, nowych projektów i nowych usług. Oczywiście, że możemy polec, ale warto mieć przeświadczenie, że zrobiło się wszystko co w naszej mocy, żeby osiągnąć sukces. – mówi Małgorzata Litorowicz

Skorzystanie z pomocy specjalistów z dziedziny informacji marketingowej, ustrzeże nas nie tylko przed błędnymi decyzjami. Profesjonalna analiza danych pozwoli spojrzeć dalej niż w krótkoterminowe plany zadowolenia klientów. Zbadanie wielu aspektów zagadnienia pomoże w budowaniu długotrwałych relacji z klientami oraz polityki działania.

Jeśli chcesz bezpłatną poradę w zakresie prowadzonych lub planowanych działań w obszarze PR, zostaw kontakt. Niezwłocznie skontaktujemy się i umożliwimy skorzystanie ze specjalnej oferty naszych sprawdzonych Partnerów, dedykowanej dla użytkowników serwisu Nowy Outsourcing.


Wyrażam zgodę na kontakt poprzez e-mail lub telefoniczny, w sprawie przedstawienia oferty przez Nowy Outsourcing oraz jego partnerów.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *