Spis treści:
Czym jest automatyzacja marketingu?
Jej początki datuje się na lata 80-te ubiegłego wieku. Wtedy to możliwe było użycie systemu do automatycznego wstawiania danych klientów (takich jak np. imię i nazwisko) z bazy do listów wysyłanych do nich. To był filar, na którym opierali się marketerzy przez dekady.
Różnica między “wtedy” a “teraz” polega na podejściu do do real time marketingu, i komunikacji na wielu kanałach – cyfrowych i tradycyjnych. Kiedy logujesz się na Amazon-ie zauważysz proponowane produkty, masz listę rekomendacji bazującą na Twojej wcześniejszej aktywności, wishlist i dużo więcej. Wszystko to wyświetla się dzięki systemowi marketing automation.
Marketing automation dla każdego
Na początku systemy MA były zarezerwowane wyłącznie dla dużych firm – głównie ze względu na koszty stworzenia takiego systemu. Technologia niezbędna do stworzenia systemów wymagała dużych inwestycji i była budowana „we własnym zakresie”. Koszt budowy oprogramowania przewyższał możliwości finansowe wielu firm.
Jednak dzięki dużej liczbie dostawców zewnętrznych, takie oprogramowanie jest obecnie łatwo dostępne dla dużych i średnich przedsiębiorstw B2C i B2B. Firmy B2B wykorzystują oprogramowanie do automatyzacji marketingu, integrując je z istniejącym systemem CRM – pomaga to połączyć i usprawnić działania marketingowe i sprzedażowe.
Korzyści z automatyzacji marketingu
- Oszczędność czasu – wiele kampanii marketingowych może być planowanych z dużym wyprzedzeniem i wysyłanych do różnych grup równocześnie. Więcej czasu można poświęcić na inne czynności – np. opracowanie strategii marketingowej, szukanie innych sposobów na dotarcie do klientów etc.
- Efektywność – systemy MA to doskonała alternatywa dla czynności, które do tej pory były wykonywane ręcznie. Można oszczędzić nie tylko czas, ale także pieniądze.
- Zbieranie danych – ułatwia zbieranie szczegółowych informacji o użytkowniku, jego zachowaniu na stronie, a nawet w aktywności w social mediach (jak np. w edrone, gdzie system rozpoznaje influencerów i trendsetterów)
- Zarządzanie multikanałowe – nie trzeba teraz zarządzać każdym kanałem komunikacyjnym oddzielnie, żeby dotrzeć z komunikatem do targetu.
- Personalizacja – MA pomaga skroić ścieżkę zakupową na potrzeby każdego klienta, pomaga też dostosować komunikaty do potrzeb konsumenckich użytkownika.