w

Medicover Polska z opieką koordynowaną

medicover

Opieka koordynowana, która przeprowadza pacjenta przez cały proces leczenia, poprawia skuteczność leczenia, pozwala też obniżyć koszty – przekonuje Mirosław Suszek, wiceprezes Medicover Polska. W takim systemie pacjent szybciej otrzymuje potrzebną pomoc. Opieka pozwala też dostarczyć więcej świadczeń przy takiej samej liczbie lekarzy. Koordynowaną medycynę wspierają rozwiązania technologiczne, przede wszystkim aplikacje mobilne, platformy online, czy wideoczaty.

– Opieka koordynowana polega na zapewnieniu pacjentom terminowych, wysokiej jakości usług w całym procesie leczenia, począwszy od badań wstępnych, konsultacji lekarza POZ, następnie lekarza specjalisty, hospitalizacji, rehabilitacji, aż po badania po zakończeniu procesu leczenia. Koordynacją zajmuje się lekarz lub wyznaczona pielęgniarka. Przy trudnych przypadkach medycznych może to być multidyscyplinarny zespół – tłumaczy w rozmowie z agencją Newseria Biznes Mirosław Suszek, wiceprezes zarządu Medicover Polska.

Opieka koordynowana może być receptą na największe bolączki polskiej służby zdrowia – pozwala na optymalne wykorzystanie środków finansowych w systemie opieki. Często redukuje też koszty, m.in. poprzez zmniejszenie liczby niepotrzebnych diagnoz czy badań.

– Istnieją szacunki, z których wynika, że 20-30 proc. środków w systemie jest po prostu marnowanych. Aby opieka koordynowana rozwijała się potrzebny jest dobry poziom finansowania. Jeżeli system finansowania nie wspiera koordynowanej opieki następuje fragmentaryzacja cyklu leczenia. Dostawcy skupiają się na procedurach, które mają w kontrakcie i niechętnie ponoszą koszty dodatkowych interwencji, nawet jeżeli one są bardzo korzystne dla pacjenta – podkreśla Suszek.

Resort zdrowia zapowiada, że koordynowana opieka medyczna ma stać się standardem w większości obszarów służby zdrowia. Jak przekonuje przedstawiciel Medicover na takim systemie opieki zyskują pacjenci, ale i cała służba zdrowia.

– Pacjent szybciej otrzymuje odpowiednią pomoc. Na każdym etapie leczenia jest informowany, co się dzieje, rozumie, jakie będą kolejne kroki. Chętniej stosuje się więc do poleceń lekarza, co przynosi lepsze wyniki leczenia. Z perspektywy świadczeniodawców największym wyzwaniem jest znaleźć rozwiązanie, które zapewniłoby wysoką jakość, ale przy często skromnym dostępnym budżecie. Opieka koordynowana może być drogowskazem jak osiągnąć ten cel – wskazuje ekspert.

Koordynowany system opieki pozwala wykonać więcej świadczeń, nie zwiększając przy tym liczby lekarzy. To szczególnie istotne w Polsce, która pod względem liczby lekarzy na tysiąc mieszkańców (2,2) plasuje się w ogonie Europy. Problemem jest przede wszystkim brak specjalistów, zwłaszcza w mniejszych szpitalach powiatowych.

– Prognozy mówią, że w ciągu najbliższych 10 lat lekarzy specjalistów będzie na rynku nawet o kilkanaście procent mniej. Niezbędne są bardziej zdecydowane działania Ministerstwa Zdrowia, inaczej ta ponura perspektywa niestety stanie się faktem – podkreśla Suszek.

Jak mówi Soszek, Medicover wprowadza nowy system koordynacji Patient Flow Management. Po kontakcie telefonicznym, wykonywana jest segregacja medyczna, czyli zebranie informacji, które określą, jakie leczenie wdrożyć u danego pacjenta. Tym samym można zaproponować termin wizyty, a w przypadkach, gdzie wystarczy konsultacja zdalna, zorganizować kontakt z lekarzem online.

– W niektórych przypadkach mamy dedykowane rozwiązania w postaci Medicover Express, który jest dobrym rozwiązaniem przy przeziębieniach, grypie, może być też poradnią przy bólu pleców czy poradnią ruchu. My tylko rekomendujemy rozwiązania, ostatecznie zawsze decyduje pacjent – zaznacza Mirosław Suszek.

System opieki koordynowanej wymaga wdrożenia odpowiedniego systemu informatycznego, który zapewni szybki dostęp do danych pacjentów. Konieczne jest też wprowadzanie rozwiązań technologicznych, które pozwolą na zdalny kontakt pacjenta z lekarzem.

– W Medicover posiadamy aplikację mobilną, platformę dla pacjentów online, mamy wideoczaty, czaty z lekarzem. Z naszymi lekarzami można również porozmawiać telefonicznie – wymienia Sonia Kondratowicz, dyrektor ds. obsługi klienta w Medicover.

Telemedycyna pozwala dopasować pomoc medyczną do aktualnego stanu pacjenta. W ten sposób może on szybko otrzymać najlepszą w danym momencie pomoc.

– Opiekę koordynowaną wspiera m.in. nasza aplikacja mobilna, dzięki której nasi pacjenci mogą zarządzać swoim zdrowiem z każdego miejsca: umówić, odwołać wizytę, podejrzeć swoje wyniki badań, czy skierowania. Mogą również skontaktować się z lekarzem za pomocą wideoczatu, czatu, czy e-maila – mówi Sonia Kondratowicz.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

optymalizacja procesów dystrybucji

Dynamiczny rozwój polskiego rynku usług wsparcia sprzedaży – optymalizacja procesów dystrybucji stanowi istotne źródło przewagi konkurencyjnej i podnosi efektywność biznesu

sektor morski

Sektor morski w Polsce potrzebuje wsparcia od państwa. Brakuje też odpowiednio wykwalifikowanych kadr