w

Jak wygląda polski e-handel? [RAPORT 2018: MULTIWYZWANIA]

Jak wygląda polski e-handel? [RAPORT 2018: MULTIWYZWANIA] Nowyoutsourcing.pl

Im dłuższy staż sklepu internetowego, tym mniej przypomina on sposób na dodatkowy zarobek, a bardziej firmę mocno inwestującą w rozwój – wskazują dane z badania na grupie kilkuset właścicieli sklepów internetowych Shoper.

Sporządzony na jego podstawie raport rzuca światło na tę przemianę. Pokazuje też kondycję polskiej branży e-commerce po kolejnym ciekawym roku.Shoper, największy dostawca sklepów internetowych w Polsce, w opracowanym właśnie raporcie „Multiwyzwania” przygląda się kondycji polskiego e-handlu. Publikacja opiera się na badaniu przeprowadzonym wśród 445 właścicieli sklepów internetowych. Raport jest już 9-tym tego typu podsumowaniem roku. Tym razem jego twórcy zmodyfikowali formułę badania, skupiając się na kwestii ekspansji biznesu i drogach rozwoju e-sklepów.
– Ostatni rok upłynął pod znakiem wejścia w życie RODO i zakazu handlu w niedzielę, premiery Allegro Smart i debiutu w internecie wielu globalnych marek. Jednak żadne z tych zdarzeń nie wywróciło internetowego handlu do góry nogami. Branża wyraźnie okrzepła i rośnie, mocno inwestując w siebie – pisze we wstępie do raportu Łukasz Kozłowski, Client Growth Expert Shopera – Mnogość podejmowanych przez naszych sprzedawców prób rozwoju sklepów pokazuje, że wbrew pozorom w e-commerce też trzeba się zaangażować i poświęcić odpowiednio dużo czasu, aby osiągnąć sukces sprzedażowy – dodaje ekspert.

Polski e-handel u progu 2019 r.

Sklep internetowy może podbić rynek działając z dowolnego miejsca w kraju, ale większość z nich koncentruje się w lokalnych “zagłębiach” e-commerce, a niemal połowa (48,1 proc.) usytuowana jest w trzech województwach – mazowieckim, małopolskim i śląskim. Najwięcej e-sklepów sprzedaje artykuły z kategorii “Dom i ogród’ (22,7 proc.), “Ubrania” (17,6 proc.), oraz “Zdrowie i uroda” (22,7 proc.).
Przede wszystkim jednak większość sklepów sprzedaje z zyskiem. Niemal 3/4 sprzedawców deklaruje, że ich przychody w 2018 r. wzrosły, dla co ósmego ten skok przekroczył 50 proc. Wraz z rozwojem e-biznesów zwiększa się także ich znaczenie dla właścicieli. Okazuje się, że im dłuższy staż sklepu, tym częściej staje się on głównym lub znaczącym źródłem dochodu dla właściciela – wśród sklepów 5-letnich to już 39 proc. Odwraca się też proporcja osób samodzielnie prowadzących biznes do pozostałych sprzedawców, którzy zatrudniają pracowników. 67 proc. zaczyna sprzedawać w sieci samodzielnie, ale już w grupie sklepów z kilkuletnim stażem aż 76. proc. właścicieli działa ze wspólnikiem lub zatrudnia pracowników.
– W badaniu niemal połowa sprzedawców przyznała, że za ich wzrostami stoi dobra koniunktura w branży e-commerce. Mimo to, nie spoczywają na laurach. Większość z nich zainwestowała w rozwój oferty produktowej, reklamę i budowę własnej marki. To pokazuje, że polski e-commerce to miejsce dla ambitnych graczy – zauważa Jacek Zientkiewicz, Brand Manager w Shoper.

Źródło: Shoper, Raport 2018: Multiwyzwania

Źródło: Shoper, Raport 2018: Multiwyzwania

Wiele dróg do sukcesu

Twórcy raportu przyjrzeli się inwestycjom właścicieli sklepów we własny biznes. Podejmują szereg działań – od dbania o bezpieczeństwo danych (36 proc. kupiło certyfikat SSL) i poprawę szaty graficznej (41 proc.), po lepsze pozycjonowanie i dodanie nowych metod płatności (obie opcje – po 29 proc.).
Bardzo istotna dla sklepów stała się też dywersyfikacja kanałów sprzedaży i dotarcia do klientów. Aż 70 proc. sprzedaje poza swoim sklepem, często w kilku miejscach, choć najwięcej (57 proc.) wybiera serwis Allegro. Podobnie jest z promocją w mediach społecznościowych. Najwięcej zaangażowania sklepów skupiają Facebook i Instagram – odpowiednio 82  i 42 proc. Większość właścicieli, działając w tych sieciach, decyduje się także na płatną promocję. Podobnie jest w przypadku wyszukiwarki Google – kampanie Adwords wybiera nawet więcej sprzedawców (41 proc.) niż pozycjonowanie (36 proc.).

Wzrost i rozwój: co działa, a co nie?

Większość właścicieli (53 proc.) deklaruje, że działaniami marketingowymi zajmuje się samodzielnie. Jeszcze rok temu było to 69 proc., co wyraźnie wskazuje, że coraz więcej z nich powierza prowadzenie kampanii specjalistom. Można też przyjąć, że wielu przekonało się, które działania są owocne. Połowa wskazuje, że najważniejszy wpływ na sprzedaż ma sama esencja biznesu – konkurencyjna oferta i dobra obsługa. Jako skuteczne oceniane jest też stosowanie odpowiedniej polityki cenowej i kampanii reklamowych oraz obecność w mediach społecznościowych. Z kolei najwięcej sprzedawców (55 proc.) zapytanych o plany rozwoju w 2019 r. mówi, że chciałoby zająć się pozycjonowaniem strony sklepu, a co czwarty zamierza poprawić jego wygląd.


Sklepy stawiają na sprawdzone rozwiązania, które przynoszą szybkie i wymierne efekty. Innowacje takie jak PWA dla stron mobilnych, nowe marketingowe trendy, np. współpraca z influencerami czy ambitne ścieżki rozwoju, jak ekspansja zagraniczna – cieszą się umiarkowanym zainteresowaniem. Powstaje jednak coraz więcej podobnych do siebie e-biznesów, dlatego długofalowo warto poszukać czegoś, co wybija się w tłumie. 18 proc.  sprzedawców stwierdziło, że wyróżnia ich wyrazista marka kojarząca się z jakością. Jestem pewien, że w kolejnych latach ta liczba będzie większa – podsumowuje Jacek Zientkiewicz


Raport dostępny jest bezpłatnie do pobrania na stronie www.shoper.pl.

Źródło: Shoper, Raport 2018: Multiwyzwania

Źródło: Shoper, Raport 2018: Multiwyzwania

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Jak odróżnić dobrego od złego „skoczka”? Nowyoutsourcing.pl

Jak odróżnić dobrego od złego „skoczka”?

pracownicy z ukrainy

Ukraińcy zostaną w Polsce?