[g1_lead]
Jak wynika z raportu Euroconstruct, europejskiej sieci instytutów badawczych prowadzących analizy dotyczące przemysłu budowlanego, polski rynek budowlany jest siódmym co do wielkości w Unii Europejskiej. Plasuje się za Niemcami, Francją, Wielką Brytanią, Włochami, Hiszpanią i Holandią.
[/g1_lead]
Nasz kraj wraz z Irlandią jest także liderem wzrostu rynku budowlanego, który w latach 2015 – 2017 wyniesie około 28%. Jest to wynik kończących się właśnie projektów unijnych. Polskie firmy coraz częściej wychodzą naprzeciw wymaganiom zagranicznych inwestorów, stawiając na pomysłowość i doświadczenie.
Najbliższe 5 lat w budownictwie
Pomimo braku dużych zrywów inwestycyjnych w 2016 roku, będzie można zaobserwować stabilny wzrost w poszczególnych dziedzinach budownictwa. Rozwijać się będzie sektor mieszkaniowy i biurowy, wyczekuje się także większych nakładów w sektorze drogowym. Specjaliści twierdzą, że wzrost trwać będzie do 2020 roku i wyniesie około 10%. Dobra koiunktura to szansa nie tylko na rozwój lokalny, ale także międzynarodowy. Kluczem do sukcesu przedsiębiorców będzie jednak wsparcie ze strony państwa w zakresie korzystnych warunków podatkowych oraz ulg inwestycyjnych.
Rynek budowlany i jego możliwości
Obecnie największe firmy istniejące na polskim rynku wciąż są przedsiębiorstwami zagranicznymi lub działającymi w ramach struktur zagranicznych koncernów. Według rankingu firmy Deloitte, wśród 50 największych firm budowlanych w Europie znajduje się tylko jeden przedstawiciel naszego kraju, zamykający cały ranking. Polscy przedsiębiorcy budowlani wciąż najczęściej pełnią rolę podwykonawców, nierzadko mających problemy z płynnością finansową. Tylko 4% przedsiębiorstw stwierdziło w lutym 2016 roku, że nie mają żadnych problemów w prowadzeniu bieżącej działalności.
Rozwiązaniem, które według ekspertów mogłoby poprawić jakość polskiego rynku budowlanego, jest Partnerstwo Publiczno-Prywatne (PPP). Tego typu projektów jest w Polsce niewiele, bowiem wciąż wzbudza podejrzliwość stronniczych mediów i przeciwników politycznych. Można to jednak zmienić poprzez szkolenia i budowanie świadomości przedsiębiorców o korzyściach płynących z PPP.