Podziel się, , Google Plus, Pinterest,

Drukuj

Opublikowano w:

Fabryczne pret-a-porter: odzież robocza jest w modzie


Zgrzebne drelichy, bezkształtne kombinezony i szaro-bura paleta kolorów to już przeszłość. Współczesna odzież robocza mogłaby konkurować z ofertą popularnych sieciówek, a zachowanie jej funkcji nie wymaga stylowych kompromisów. Różnorodne kroje, innowacyjne materiały i personalizacja to trzy najważniejsze trendy, które wyznaczają kierunki w tej dziedzinie.

Nowe rozwiązania to w dużej mierze ukłon w stronę kobiet, które pracując w męskich zawodach długo musiały nosić te same spodnie i drelichy, co ich koledzy po fachu. Dziś firmy oferujące odzież roboczą coraz częściej zauważają potrzeby pracowników obu płci i starają się tworzyć ubrania odpowiadające na różne rodzaje potrzeb.

Piękno i funkcja w jednym

O to, czego oczekują od swojej odzieży roboczej, zapytaliśmy Donatę, na co dzień zatrudnioną w zakładzie produkcyjnym oraz Agnieszkę, pracownicę firmy ochroniarskiej. Przykład Donaty pokazuje, że kobiecy krój i właściwy dobór materiałów mają znaczenie nie tylko na stanowiskach reprezentacyjnych, ale również, gdy praca jest fizyczna.

Początkowo nasze ubrania, czyli spodnie i koszulki, były szyte na miarę i leżały bardzo dobrze. Teraz są dostosowywane wyłącznie do wzrostu, więc muszę ściągać spodnie paskiem, żeby nie spadały. Ważną kwestią jest dostosowanie ubrań do pory roku – skoro robimy to z własnymi ubraniami, pracodawcy również powinni o tym pamiętać. Moja odzież robocza jest całoroczna, a jej bazą są jeansy. Zimą taka tkanina sprawdza się dobrze, ale latem jest w niej zdecydowanie za ciepło, więc alternatywa na ciepłe miesiąca na pewno by się przydała. – mówi Donata, pracownica zakładu produkcyjnego.

Agnieszka pracuje na recepcji, więc musi wyglądać reprezentacyjnie. Jej strój roboczy składa się ze spódnicy, koszuli, żakietu oraz szpilek. W jej wypadku problemem również jest krój, ponieważ stroje nie są szyte na miarę.

Rodzaj ubrań jak najbardziej mi odpowiada, mam kontakt z ludźmi, więc muszę wyglądać schludnie i taki ubiór mi to umożliwia. Ubrania, które noszę, podkreślają kobiecą sylwetkę, więc powinny być dobrze dopasowane. Spódnica i koszula mi odpowiadają, ale żakiet nie leży dobrze i powinien być lepiej dopasowany do sylwetki. Wolałabym również, żeby materiał, z którego uszyto spódnicę, mniej się gniótł. Nie mam w pracy żelazka, a nie zabieram odzieży do domu codziennie, więc często pozostaje wygnieciona przez kilka dni – tłumaczy Agnieszka, recepcjonistka w dużej wrocławskiej firmie.

Z hali na randkę

Z doświadczeń naszych rozmówczyń płynie kilka wniosków, które współcześni producenci odzieży muszą brać pod uwagę. Po pierwsze, dopasowanie ubrań do sylwetki nie jest fanaberią, ale warunkiem komfortu pracy. Po drugie, materiał jest równie ważny jak krój, a po trzecie pracownik, który czuje się dobrze w tym, co ma na sobie, wykonuje swoje obowiązki z większą chęcią.

Nowe trendy w projektowaniu odzieży służą temu, żeby wspomniane warunki były spełnione niezależnie od tego, czy mowa pracowniku fabryki, hutniku, szefowej kuchni czy pielęgniarce. Łączenie funkcji z estetyką, kompleksowość oraz wielofunkcyjność to słowa-klucze opisujące ofertę wielu współczesnych producentów. Najlepsi z nich dbają, żeby ich stroje świetnie nosiło się nie tylko w pracy, ale w razie potrzeby również poza nią.

Niemiecka fantazja

Dobrym przykładem jest niemiecki producent odzieży roboczej Engelbert-Strauss, którego strona do złudzenia przypomina serwisy standardowych sklepów odzieżowych o zacięciu sportowym. Szeroka paleta kolorów, różnie linie stylistyczne, szeroka rozmiarówka i kroje eksponujące sylwetkę to wyróżniki ich oferty. Wiele z ubrań, zwłaszcza znajdujących się w linii Denim Workwear zdominowanej przez jeans, z powodzeniem można nosić również poza pracą. Na uwagę zasługują zwłaszcza koszulki z autorskimi nadrukami i damskie spodnie funkcyjne z płaskimi mieszeniami, które po opróżnieniu nie deformują sylwetki.

Stylowy drwal

Marka Fristadt Kansas specjalizuje się w ochronnej odzieży roboczej. W jej przypadku funkcja zdecydowanie dominuje nad estetyką, co nie znaczy, że musi ją pomijać. Katalog obejmuje przede wszystkim odzież męską, której stylistykę można porównać do ubioru współczesnego, modnego drwala. Koszule w kratę, również z flaneli, jeansowe spodnie funkcyjne, kurtki typu bomber jacket czy szeroki wybór akcesoriów (kilkanaście czapek i pasków, skórzane uchwyty na narzędzia), to tylko kilka elementów, które wyróżniają jej ofertę na tle innych producentów.

Rewia mody na oddziale

Największy ukłon stronę kobiecości robi marka CLINIC DRESS, specjalizująca się w odzieży medycznej. Jej katalog mieni się kolorami, a koszule i bluzki mają różne kroje i typy zapięć (standardowe, kopertowe, na zamek, na guziki). Kolorowe wstawki na klasycznie białej odzieży wyróżniają ją na tle innych, a użytkowniczki mają do wyboru nie tylko spódnice i spodnie, ale też sukienki.

W katalogu sporo miejsca poświęcono także kolorowym akcesoriom, takim jak zegarki, klasyczne i przeznaczone do przypięcia do stroju klipsem lub karabińczykiem, różne rodzaje pasków (w tym z kryształkami) czy kolorowe skarpetki. Oferta przeznaczona dla mężczyzn jest węższa, ale równie różnorodna, a jedynie kitle lekarskie, oferowane w kilkunastu wersjach, są dostępne wyłącznie w bieli.

Super-materiały

Podobnie jak na wybiegach, trendy w odzieży roboczej dotyczą również materiałów, które w tym przypadku mają podkreślać funkcjonalność strojów. To właśnie one w dużej mierze odróżniają ją od zwykłych ubrań, choć wiele z nich jest wykorzystywanych na przykład w odzieży sportowej. Producenci wykorzystują między innymi materiały wymienione poniżej.

  • Cordura – lekka tkanina wyjątkowo odporna na przetarcia i trudne warunki atmosferyczne.
  • Cocona – materiał z węgla aktywnego pozyskiwanego ze skorup kokosów. Jest odporny na wilgoć i zapachy, minimalizuje skutki promieniowania ultrafioletowego.
  • Wełna merynosów – jest cieńsza od zwykłej wełny, ale zapewnia ciepło w chłodne dni i pozwala skórze oddychać, gdy jest gorąco, a także odprowadza wilgoć z ciała.
  • Airtech – membrana sprawiająca, że odzież jest oddychająca i odporna na wiatr i wodę.
  • Coolmax – włókno skutecznie odprowadzające wilgoć i gwarantujące wentylację, odporne na promieniowanie ultrafioletowe.
  • Gore-Tex – membrana wodo- i wiatroszczelna, oddychająca i odprowadzająca pot na zewnątrz.
  • Nomex – specjalistyczny materiał ognioodporny, dający ochronę również przed chemikaliami.

Jak Cię widzą…

Estetyczna i funkcjonalna odzież to wizytówka firmy oraz osób w niej zatrudnionych, a także znaczący element strategii wizerunkowej. Odzież może być nośnikiem firmowych znaków, nie tylko przez umieszczenie na niej loga, ale też wykorzystanie markowych barw tam, gdzie to możliwe. Poza tym, nikt z nas nie żyje w próżni – moda wpływa na nasze wybory na każdym kroku, więc nie powinna omijać zakładu pracy.

Jeśli chcesz, abyśmy wyliczyli dla Ciebie możliwe oszczędności i korzyści przy rentalu odzieży w Twoim przedsiębiorstwie, podaj dane, pod którymi możemy się z Tobą skontaktować. Usługa jest bezpłatna.


Wyrażam zgodę na kontakt poprzez e-mail lub telefoniczny, w sprawie przedstawienia oferty przez Nowy Outsourcing oraz jego partnerów.


Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *