[g1_lead] Na porządku dziennym jest, że najważniejsza dokumentacja firmy przechowywana jest w postaci cyfrowej. Nic dziwnego, bowiem ogromną ilość plików w tej postaci łatwiej zindeksować i sortować. Awarie niestety mogą się zdarzyć, dlatego zadbanie o odpowiednią archiwizacje danych to jeden z podstawowych elementów bezpieczeństwa w firmie. [/g1_lead]
Archiwizacja danych to przede wszystkim bezpieczeństwo dla całego przedsiębiorstwa i jego własnego know-how. Zadbanie o aktualną kopię zapasową najważniejszych plików to gwarancja szybkiego i sprawnego powrotu do pracy.
Kopia zapasowa, a archiwizacja danych
Wbrew popularnej i często mylnej opinii, pojęcia kopii zapasowej i archiwizacji danych oznaczają dwa różne działania. Tworzenie kopii zapasowej, nazywane też z języka angielskiego backupem, dotyczy stworzenia kopii bezpieczeństwa w celu późniejszego odtworzenia jej po utracie lub uszkodzeniu pierwotnych danych. Archiwizacja danych natomiast oznacza proces warstwowania danych, dzieląc je na sprawy zamknięte lub nieaktywne i na tematy bieżące. Te dwa procesy odróżnia przede wszystkim to, że podczas tworzenia backupu, dane przenoszone są na osobny nośnik. Od niedawna coraz popularniejsza usługa BaaS, czyli Backup as a Service, pozwala na przechowywanie kopii zapasowych w chmurze, co eliminuje potrzebę przechowywania fizycznych nośników danych.
[g1_message type=”info”]
Archiwizacji podlegać mogą następujące dane:
- bazy danych;
- skrzynki mailowe;
- archiwizacja cyfrowego obiegu dokumentów;
- strony www
[/g1_message]
Nie leczyć, tylko zapobiegać
Za zadbaniem o odpowiednią archiwizację danych przemawia nie tylko bezpieczeństwo, ale przede wszystkim oszczędności. Koszty sporządzenia i serwisowania kopii bezpieczeństwa są o wiele niższe niż odzyskiwanie utraconych danych w przypadku awarii. Poza tym odzyskiwanie nie daje stuprocentowej gwarancji, iż w pełni odzyska się utracone dane. Skoki napięcia, silne uderzenia czy też temperatura w przypadku potażu mogą uszkodzić nośniki, przez co odczyt danych może być utrudniony lub niemożliwy. Dodatkowo warto zaznaczyć, że proces odzyskiwania danych jest równie kosztowny, co czasochłonny, a długie postoje w firmie mogą mieć poważne konsekwencje finansowe.
Jakość archiwizowania danych
Samo przygotowanie kopii zapasowej bez odpowiedniego zadbania o nią może okazać się kompletnie bezwartościowe. Szacuje się, że niemal 30% (dane z ankiety przeprowadzonej przez firmę EMC) backupów nie spełniło swoich funkcji, bowiem niemożliwe było odczytanie z nich informacji.
Pamiętanie o kilku dodatkowych aspektach bezpieczeństwa pomoże zapobiec katastrofie całkowitej utraty danych:
- Przestarzały nośnik danych – sposoby archiwizowania danych nie ulegają często zmianom, może się jednak okazać, że nośnik, na którym zgromadzone setki gigabajtów danych, jest już stary i ociężały. Warto zatem zadbać o dobry stan odpowiednich urządzeń do odczytu kopii zapasowej lub przeniesienie informacji z przestarzałego nośnika na nowszy model.
- Dbanie o stan nośników – przechowywane latami w archiwach nośniki danych może nadgryźć ząb czasu, przez co dane z dysku, gdy będą potrzebne, mogą okazać się niespójne lub nieczytelne. Dla ich bezpieczeństwa warto zainwestować w trwalsze nośniki danych, które mogą leżeć dłużej oraz zapewnić odpowiednie im do tego warunki.
- Test kopii zapasowej – po przygotowaniu backupu danych warto przetestować chociaż raz, czy dane zawarte na nośniku są w pełni odczytywane.
W Polsce znaleźć można wiele firm, które zajmują się tworzeniem i serwisowaniem kopii zapasowych oraz systemem archiwizowania danych. Coraz częściej oferowana jest także usługa AaaS oraz BaaS, która zyskuje na popularności dzięki przechowywaniu danych w chmurze.