Chcąc zatrudnić obcokrajowców z UE, warto wiedzieć, że Polska jest dla nich atrakcyjnym zawodowo krajem. Istnienie „lepszego Zachodu” to mit – wynika z raportu Monster Talent Sourcing Services „Skuteczne sposoby na rekrutacje językowe”. Oto, co jeszcze należy wiedzieć o cudzoziemcach, aby ich skutecznie rekrutować.
1. Ogłoszenie
Bardzo ważnym elementem, który decyduje o skuteczności rekrutacji pracowników zza granicy, jest skonstruowanie samego ogłoszenia. Jego treść powinna być publikowana nie tylko w języku angielskim, ale i także w drugim języku, jakiego znajomości dodatkowo wymagamy np. francuskim lub niemieckim.
– Obcokrajowcy cenią Polskę, bo jest dla nich miejscem otwartym na młodych pracowników bez znajomości języka polskiego. Wysoko oceniają poszanowanie odmienności kulturowej w firmach oraz wielokulturowe zespoły. To te czynniki warto podkreślić tworząc ofertę pracy – mówi Aleksandra Pocheć, Konsultant w Monster Talent Sourcing Services.
Tak stworzone ogłoszenie powinno trafić do co najmniej trzech kanałów informacyjnych: na strony z ofertami pracy, na biznesowe portale oraz do agencji pośrednictwa. Są to bowiem miejsca, z których w poszukiwaniu zatrudnienia najczęściej korzystają cudzoziemcy.
Źródło: Raport Monster Talent Sourcing Services „Skuteczne sposoby na rekrutacje językowe”
2. Kontakt z kandydatem
To, co kandydaci szczególnie cenią, to dobry kontakt z rekruterem. Można powiedzieć, że dobry HR-owiec to klucz do rekrutacyjnego sukcesu. W badaniach „Skuteczne sposoby na rekrutacje językowe” doceniło go aż 42 proc. badanych i był to główny powód zadowolenia wymieniany w odpowiedziach na pytanie o zalety procesów rekrutacyjnych. Aż 15 proc. wskazało na zły kontakt z rekruterem.
– W przypadku rekrutacji kandydatów z zagranicy warto postawić na partnera zewnętrznego. Powinien on mieć wiedzę o lokalnym rynku zatrudnienia i znać specyfikę pracy w branży nowoczesnych usług biznesowych w Polsce. Kluczowe jest też posiadanie obszernej bazy kandydatów gotowych do relokacji – mówi Aleksandra Pocheć, Konsultant w Monster Talent Sourcing Services.
3. Rozmowa kwalifikacyjna
Spotkanie (lub video rozmowa) z kandydatem to moment, w którym warto mieć kilka „asów w rękawie”. Dla cudzoziemców jest to m.in. fakt, że w Polsce są niskie koszty życia (uważa tak 68 proc.), atrakcyjne położenie naszego kraju (43 proc.) i możliwość przebywania w międzynarodowym środowisku (42 proc.) Rozmowa kwalifikacyjna to moment, aby te atuty podkreślić.
Warto także obiecać kandydatowi możliwość nauki języka obcego. Bariera i nieznajomość języka, który obowiązuje w danym kraju, potrafi zniechęcić. Obcokrajowcy obawiają się, że o ile w pracy dzięki językowi angielskiemu dadzą sobie radę, o tyle po pracy bez języka polskiego będą mieli związane ręce.
Źródło: Raport Monster Talent Sourcing Services „Skuteczne sposoby na rekrutacje językowe”
4. Zatrudnienie
Warunki zatrudnienia muszą być przedstawione czarno na białym. W przypadku pracowników z Wielkiej Brytanii już na samym początku należy poinformować o wysokości oferowanego wynagrodzenia, a z Niemcami omówić konstrukcję umowy. Rekrutując Włochów czy Hiszpanów – niestety, ale trzeba mieć na względzie fakt, że mogą zmienić decyzję o podjęciu pracy, na krótko przed podpisaniem umowy.
W całym procesie zatrudnienia rekruter musi pamiętać, że pracuje na wizerunek firmy. Employer branding to jedno z ważniejszych wyzwań, przed jakimi dziś stoją firmy z sektora nowoczesnych usług dla biznesu. Wizerunek firmy przyjaznej, dbającej o dobrą atmosferę, ceniącej długą współpracę i oferującej atrakcyjne ścieżki kariery – to warunek niezbędny, aby realizować efektywne procesy rekrutacyjne.
5. Adaptacja
Jak powitać nowego pracownika na pokładzie firmy? Najlepiej już na lotnisku. Pomoc w pierwszych dniach, zarówno w firmie, jak i w rozpoznaniu miasta, w którym pracownik będzie mieszkał, jest bardzo ważna. Zresztą okazuje się, że firmy okazują cudzoziemcom różne formy wsparcia.
Źródło: Raport Monster Talent Sourcing Services „Skuteczne sposoby na rekrutacje językowe”
6. Budowanie wielokulturowych zespołów
Po pozyskaniu zagranicznego pracownika, przed pracownikami działów HR stoi nowe zadanie – przeszkolenie zespołów z zasad współpracy w wielokulturowych zespołach.
– Czasami z Anglikami ciężko się współpracuje, ponieważ oni widzą pewne rzeczy jako mobbing czy nękanie. Z kolei do Francuzów nie można pisać po godzinach pracy. Znajomość legislacji i kultury to kwestie podstawowe przy budowaniu zespołów wielokulturowych – powiedział w trakcie badania HR Business Partner w firmie BPO zatrudniającej 250 pracowników.
W celu podnoszenia świadomości, watro zapewniać np. szkolenia, także w formie online (obowiązkowe i dobrowolne) dla liderów zespołów i pracowników dotyczące współpracy, różnic kulturowych, rozwiązywania ewentualnych konfliktów.
7. Utrzymanie pracownika
Jednym z ostatnich elementów, o którym należy myśleć, ściągając i zatrudniając pracownika, jest jego utrzymanie w firmie. Z badań wynika, że o pozostaniu przez kilka lat w Polsce myśli większość zatrudnionych cudzoziemców. Na tej bazie należy budować w pracownikach z zagranicy lojalność i poczucie wspólnoty. Jednym ze sposobów jest dbanie o atrakcyjne bonusy pozapłacowe i stworzenie kultury pracy odpowiadającej potrzebom wielokulturowych zespołów.
Dane pochodzą z raportu Monster Talent Sourcing Services „Skuteczne sposoby na rekrutacje językowe”, wykonanego przez ośrodek PMR Consulting & Research w lipcu i sierpniu 2017 roku.
Cały raport do pobrania tutaj: https://pobierz-raport.monsterpraca.pl/.